Skillnad mellan versioner av "Kap 8 Klasser (22)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(47 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
<big>Ons 25 okt, kl 9-12</big>
+
<!-- <big>Ons 25 okt, kl 9-12</big> -->
  
  
Rad 15: Rad 15:
 
<br>
 
<br>
  
= <b><span style="color:#931136">8.3 &nbsp; Inkapsling</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Kap 9 Klasser (forts.)</span></b> =
 +
 
 +
= <b><span style="color:#931136">9.3 &nbsp; Inkapsling</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Inkapsling.jpg]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Inkapslingb.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
  
  
 
= <b><span style="color:#931136">Åtkomstmodifieraen private</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Åtkomstmodifieraen private</span></b> =
<div class="ovnC">
+
<div class="ovnA">
+++
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Private.jpg]]</div>
=== <b><span style="color:#931136">Programmet All_in_main() utan modularisering</span></b> ===
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: All_in_main.jpg]]</div>
+
 
+
 
+
<big><big>
+
Programmet är varken proceduralt eller objektorienterat.
+
 
+
Vi ska modularisera programmet på olika nivåer. Det gör i två steg:
+
</big></big>
+
 
</div>
 
</div>
  
  
 
+
= <b><span style="color:#931136">Inkapsling och dess problematik</span></b> =
= <b><span style="color:#931136">1.5 &nbsp; Klassens konstruktor</span></b> =
+
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
=== <b><span style="color:#931136">Inkapsling och dess problematik</span></b> ===
 
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Inkapslinga.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Inkapslinga.jpg]]</div>
  
<big><b><span style="color:red">Problem:</span></b>
+
 
 +
<big><big><b><span style="color:red">Problem:</span></b>
  
 
Hur ska privata datamedlemmar <b><span style="color:red">initieras</span></b> när de är oåtkomliga?
 
Hur ska privata datamedlemmar <b><span style="color:red">initieras</span></b> när de är oåtkomliga?
Rad 52: Rad 44:
 
En av dessa metoder är <b>klassens konstruktor</b>.
 
En av dessa metoder är <b>klassens konstruktor</b>.
 
   
 
   
</big>
+
</big></big>
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Vad är konstruktorn?</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">9.4 &nbsp; Konstruktor</span></b> =
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
 
<big>
 
<big>
<b>Konstruktorn</b> är en speciell [[Kap_1_Objektorienterad_programmering_(forts.)#Konstruktorns_tre_egenskaper|<b><span style="color:#931136">metod med tre egenskaper</span></b>]] vars uppgift är att initiera klassens privata datamedlemmar.
+
<b>Klassens konstruktor</b> är en publik metod vars uppgift är att initiera klassens privata datamedlemmar.
  
Konstruktorn finns by default i alla klasser, men kan även skrivas i klassen. Se exemplet nedan.
+
Konstruktorn är en speciell [[Kap_8_Klasser_(22)#Konstruktorns_tre_egenskaper|<b><span style="color:blue">metod med tre egenskaper</span></b>]].
 +
 
 +
Konstruktorn finns by default i alla klasser, men man kan även definiera den själv i klassen.
 +
 
 +
Se exemplet nedan:
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Exempel: Klassen Circle</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Exempel: Klassen Circle med konstruktor</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
[[Image: CircleKonstr.jpg]]
+
[[Image: CircleConstr.jpg]]
</div>
+
  
  
= <b><span style="color:#931136">Åtkomstmodifieraren private</span></b> =
+
== <b><span style="color:#931136">Programmet Encapsulation</span></b> ==
<div class="ovnC">
+
[[Image: Encapsulation_cpp.jpg]]
=== <b><span style="color:#931136">Programmet Encapsulation</span></b> ===
+
[[Image: Encapsulation.jpg]]
+
  
  
<big>Klassen Circle:s datamedlem <b><span style="color:red">radius</span></b> är oåtkomlig här pga åtkomstmodifieraren <b><span style="color:red">private</span></b>.  
+
<big>Klassen Circle:s datamedlem <b><span style="color:red">radie</span></b> är oåtkomlig här p.g.a. åtkomstmodifieraren <b><span style="color:red">private</span></b>.  
  
 
Men vi kan initiera den med <b><span style="color:red">input</span></b> via den publika metoden <b><span style="color:red">Circle()</span></b> dvs klassens konstruktor.
 
Men vi kan initiera den med <b><span style="color:red">input</span></b> via den publika metoden <b><span style="color:red">Circle()</span></b> dvs klassens konstruktor.
 
</big>
 
</big>
=== <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> ===
+
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: CircleKorexa.jpg]]</div>
+
=== <b><span style="color:#931136">Körexempel</span></b> ===
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: EncapsKorex.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
  
  
 
= <b><span style="color:#931136">Konstruktorns tre egenskaper</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Konstruktorns tre egenskaper</span></b> =
<div class="border-divblue">
+
<div class="ovnC">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: KonstrEgenskapera.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: KonstrEgenskapera.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
Rad 94: Rad 88:
  
 
= <b><span style="color:#931136">Default konstruktorn</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Default konstruktorn</span></b> =
<div class="border-divblue">
+
<div class="ovnA">
 
<big><big>
 
<big><big>
Alla klasser i C# har automatiskt en <b>default konstruktor</b> som
+
Alla klasser i C++ har automatiskt en <b>default konstruktor</b>.  
 
+
initierar klassens datamedlemmar till <b>default värden</b>.
+
  
 
Default konstruktorn sätts ur funktion endast om man definierar en egen konstruktor.
 
Default konstruktorn sätts ur funktion endast om man definierar en egen konstruktor.
 
</big></big>
 
</big></big>
 +
 +
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Default_konstr.jpg]]</div>
 +
 +
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Default_konstr_2.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
<br><br>
 +
 +
<div class="border-divblue">
 +
=== <b><span style="color:#931136">Gå vidare till: &nbsp;&nbsp;<div class="smallBox">[[Övningar 22 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Övningar 22</span>]]</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp; när du är klar med denna genomgång.</span></b> ===
 
</div>
 
</div>
  

Nuvarande version från 1 mars 2025 kl. 18.44


        <<  Agenda          Genomgång 22          Övningar 22          Planering          Nästa lektion  >>      


Kap 9 Klasser (forts.)

9.3   Inkapsling

Inkapslingb.jpg


Åtkomstmodifieraen private

Private.jpg


Inkapsling och dess problematik

Inkapslinga.jpg


Problem:

Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är oåtkomliga?

Lösningen:

Man använder publika metoder för att via dem komma åt klassens privata datamedlemmar.

En av dessa metoder är klassens konstruktor.


9.4   Konstruktor

Klassens konstruktor är en publik metod vars uppgift är att initiera klassens privata datamedlemmar.

Konstruktorn är en speciell metod med tre egenskaper.

Konstruktorn finns by default i alla klasser, men man kan även definiera den själv i klassen.

Se exemplet nedan:


Exempel: Klassen Circle med konstruktor

CircleConstr.jpg


Programmet Encapsulation

Encapsulation cpp.jpg


Klassen Circle:s datamedlem radie är oåtkomlig här p.g.a. åtkomstmodifieraren private.

Men vi kan initiera den med input via den publika metoden Circle() dvs klassens konstruktor.

Körexempel

EncapsKorex.jpg


Konstruktorns tre egenskaper

KonstrEgenskapera.jpg


Default konstruktorn

Alla klasser i C++ har automatiskt en default konstruktor.

Default konstruktorn sätts ur funktion endast om man definierar en egen konstruktor.


Default konstr.jpg


Default konstr 2.jpg



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.











Copyright © 2023. All Rights Reserved.