Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med '__NOTOC__ <b>Mån 15/5, vecka 20, vt 2023</b> {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |...') |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
| (51 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
| Rad 1: | Rad 1: | ||
__NOTOC__ | __NOTOC__ | ||
| − | < | + | <!-- <big>Mån 18 sep, kl 13-16</big> --> |
| − | + | ||
| − | + | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
| − | {{Not selected tab|[[Lektion 1 ( | + | {{Not selected tab|[[Lektion 1 (C/Cpp 23)| << Agenda]]}} |
| − | {{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering|Genomgång 1]]}} | + | {{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)|<span style="font-weight:lighter">Genomgång 1</span>]]}} |
| − | {{Not selected tab|[[Övningar 1 ( | + | {{Not selected tab|[[Övningar 1 (C/Cpp 23)|Övningar 1]]}} |
| − | {{Not selected tab|[[ | + | {{Not selected tab|[[Innehåll Programmering 1|Innehåll och struktur]]}} |
| − | {{Not selected tab|[[Lektion 2 ( | + | <!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} --> |
| + | {{Not selected tab|[[Lektion 2 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
| Rad 15: | Rad 14: | ||
<br> | <br> | ||
| − | = <b><span style="color:#931136">1.1 | + | = <b><span style="color:#931136">1.1 Vad är programmering?</span></b> = |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
| − | + | <big> | |
| − | + | Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att | |
| − | < | + | |
| − | </ | + | sätta begreppet i rätt sammanhang och avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen. |
| + | |||
| + | Låt oss börja med att ge <i>negativa</i> svar: | ||
| + | |||
| + | Vi vill diskutera vad programmering <i>inte</i> är för att närma oss det positiva svaret. | ||
| + | </big> | ||
| + | |||
| + | == <b><span style="color:#931136">Tre negativa svar</span></b> == | ||
| + | <div class="ovnC"> | ||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Vad_Progr_1b.jpg]]</div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ===== <span style="color:#931136">Slutsats från punkt 2) <math> \dots </math> ingen vetenskap:</span> ===== | ||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Progr_Praktiskt_650.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | == <b><span style="color:#931136">Två positiva svar</span></b> == | ||
| + | <div class="ovnC"> | ||
| + | === <span style="color:#931136">1. Programmering som problemlösning</span> === | ||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Vad_Progr_2a.jpg]]</div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | === <span style="color:#931136">2. Programmering som modellering</span> === | ||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Program_Modell_650a.jpg]]</div> | ||
| + | </div> | ||
| + | </div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | = <b><span style="color:#931136">1.2 Kompilering och exekvering</span></b> = | ||
| + | <div class="ovnA"> | ||
| + | <big> | ||
| + | Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran. | ||
| + | |||
| + | För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna. | ||
| + | </big> | ||
| + | |||
| + | == <b><span style="color:#931136">John von Neumann-modellen</span></b> == | ||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: John_Neuman_Datora.jpg]]</div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: John_Neuman_Texta.jpg]]</div> | ||
| + | </div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | = <b><span style="color:#931136">Kompilering = översättning av källkod till maskinkod</span></b> = | ||
| + | <div class="ovnC"> | ||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Kompilering.jpg]]</div> | ||
| + | </div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | = <b><span style="color:#931136">Editorer & IDE</span></b> = | ||
| + | <div class="ovnE"> | ||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Editorer_IDE.jpg]]</div> | ||
| + | </div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | = <b><span style="color:#931136">Regler för filändelser</span></b> = | ||
| + | <div class="ovnC"> | ||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Regler_Filandelser_Cpp.jpg]]</div> | ||
| + | </div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | = <b><span style="color:#931136">Att hantera filändelser</span></b> = | ||
| + | <div class="ovnA"> | ||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Hantering_Filandelser.jpg]]</div> | ||
| + | </div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | = <b><span style="color:#931136">Olika typer av fel</span></b> = | ||
| + | <div class="ovnE"> | ||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Olika_typer_fel.jpg]]</div> | ||
| + | </div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | = [[Kap_1_Introduktion_till_programmering_(Forts.)#1.4_.C2.A0.C2.A0_Om_programmeringsspr.C3.A5ken_C_och_C.2B.2B|<b><span style="color:#931136">1.3 Om programmeringsspråken C och C++</span></b>]] = | ||
| + | |||
| + | |||
| + | == <b><span style="color:#931136">Gå vidare med [[Övningar 1 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Dagens övningar</span>]] när du är klar med genomgången ovan.</span></b> == | ||
| + | |||
| + | |||
Nuvarande version från 20 augusti 2025 kl. 11.01
| << Agenda | Genomgång 1 | Övningar 1 | Innehåll och struktur | Nästa lektion >> |
1.1 Vad är programmering?
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att
sätta begreppet i rätt sammanhang och avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
Låt oss börja med att ge negativa svar:
Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.
Tre negativa svar
Två positiva svar
1.2 Kompilering och exekvering
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.
John von Neumann-modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Editorer & IDE
Regler för filändelser
Att hantera filändelser
Olika typer av fel
1.3 Om programmeringsspråken C och C++
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med genomgången ovan.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.










