Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(18 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
<big>Mån 18 sep, kl 13-16</big>
+
<!-- <big>Mån 18 sep, kl 13-16</big> -->
 
+
 
+
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (C/Cpp 23)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (C/Cpp 23)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
{{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)|Genomgång 1]]}}
+
{{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)|<span style="font-weight:lighter">Genomgång 1</span>]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 1 (C/Cpp 23)|Övningar 1]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 1 (C/Cpp 23)|Övningar 1]]}}
{{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/Cpp_innehall_strukt.pdf Innehåll & struktur]}}
+
{{Not selected tab|[[Innehåll Programmering 1|Innehåll och struktur]]}}
 
<!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} -->
 
<!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} -->
 
{{Not selected tab|[[Lektion 2 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 2 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
Rad 19: Rad 17:
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
 
<big>
 
<big>
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:
+
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att
  
Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
+
sätta begreppet i rätt sammanhang och avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
  
 
Låt oss börja med att ge <i>negativa</i> svar:
 
Låt oss börja med att ge <i>negativa</i> svar:
Rad 33: Rad 31:
  
  
===== <b><span style="color:#931136">Slutsats från punkt 2) <math> \dots </math> ingen vetenskap:</span></b> =====
+
===== <span style="color:#931136">Slutsats från punkt 2) <math> \dots </math> ingen vetenskap:</span> =====
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Progr_Praktiskt_650.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Progr_Praktiskt_650.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
Rad 40: Rad 38:
 
== <b><span style="color:#931136">Två positiva svar</span></b> ==
 
== <b><span style="color:#931136">Två positiva svar</span></b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
=== <b><span style="color:#931136">1. Programmering som problemlösning</span></b> ===
+
=== <span style="color:#931136">1. Programmering som problemlösning</span> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Vad_Progr_2a.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Vad_Progr_2a.jpg]]</div>
  
  
=== <b><span style="color:#931136">2. Programmering som modellering</span></b> ===
+
=== <span style="color:#931136">2. Programmering som modellering</span> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Program_Modell_650a.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Program_Modell_650a.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
Rad 94: Rad 92:
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Olika_typer_fel.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Olika_typer_fel.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
 +
 +
 +
= [[Kap_1_Introduktion_till_programmering_(Forts.)#1.4_.C2.A0.C2.A0_Om_programmeringsspr.C3.A5ken_C_och_C.2B.2B|<b><span style="color:#931136">1.3 &nbsp;&nbsp; Om programmeringsspråken C och C++</span></b>]] =
  
  

Nuvarande version från 20 augusti 2025 kl. 11.01

        <<  Agenda          Genomgång 1          Övningar 1          Innehåll och struktur          Nästa lektion  >>      


1.1    Vad är programmering?

Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att

sätta begreppet i rätt sammanhang och avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.

Låt oss börja med att ge negativa svar:

Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.

Tre negativa svar

Vad Progr 1b.jpg


Slutsats från punkt 2) \( \dots \) ingen vetenskap:
Progr Praktiskt 650.jpg


Två positiva svar

1. Programmering som problemlösning

Vad Progr 2a.jpg


2. Programmering som modellering

Program Modell 650a.jpg


1.2    Kompilering och exekvering

Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.

För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.

John von Neumann-modellen

John Neuman Datora.jpg


John Neuman Texta.jpg


Kompilering = översättning av källkod till maskinkod

Kompilering.jpg


Editorer & IDE

Editorer IDE.jpg


Regler för filändelser

Regler Filandelser Cpp.jpg


Att hantera filändelser

Hantering Filandelser.jpg


Olika typer av fel

Olika typer fel.jpg


1.3    Om programmeringsspråken C och C++

Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med genomgången ovan.






Copyright © 2023. All Rights Reserved.