Skillnad mellan versioner av "Övningar 1 (Algoritmer)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(9 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 4: Rad 4:
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (Algoritmer)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (Algoritmer)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
 
{{Not selected tab|[[Kap 1 Algoritmer och programmering|Dagens genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[Kap 1 Algoritmer och programmering|Dagens genomgång]]}}
{{Selected tab|[[Övningar 1 (Algoritmer)|Dagens övningar]]}}
+
{{Selected tab|[[Övningar 1 (Algoritmer)|<small><span style="font-weight:lighter">Dagens övningar</span></small>]]}}
 
{{Not selected tab|[[Planering Algoritmer, datastrukturer och design patterns|Kursens planering]]}}
 
{{Not selected tab|[[Planering Algoritmer, datastrukturer och design patterns|Kursens planering]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 2 (Algoritmer)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 2 (Algoritmer)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
Rad 13: Rad 13:
 
= <b><span style="color:#931136">Dagens övningar</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Dagens övningar</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
<big>Läs [[Kap_1_Algoritmer_och_programmering#1.1_.C2.A0.C2.A0_Programmeringens_historia|<span style="color:#931136"><b>Programmeringens historia</b></span>]].
+
<big>Läs [[Kap_1_Algoritmer_och_programmering#1.1_.C2.A0.C2.A0_Programmeringens_historia|<span style="color:#931136"><b>Programmeringens historia I</b></span>]].
  
 
Besvara frågorna nedan.
 
Besvara frågorna nedan.
Rad 26: Rad 26:
  
  
== <b><span style="color:#931136">Frågor om [[1.1 Programmeringens historia|<span style="color:#931136">Programmeringens historia</span>]]</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136">Frågor om [[Kap_1_Algoritmer_och_programmering#1.1_.C2.A0.C2.A0_Programmeringens_historia|<span style="color:#931136">Programmeringens historia I</span>]]</span></b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
<big>
 
<big>
1) &nbsp; Vad är innovationen i <i>John von Neumann-modellen</i>?
+
1) &nbsp; Vad innebär innovationen i <i>John von Neumann-modellen</i>?
  
 
2) &nbsp; Är <i>Assembler</i> källkod eller maskinkod?
 
2) &nbsp; Är <i>Assembler</i> källkod eller maskinkod?
Rad 73: Rad 73:
  
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
<big>Fortsätt med lektyren av [[Media: 1_2 Olika paradigm inom programmeringa.pdf|<span style="color:#931136"><b>olika paradigm & paradigmskifte</b></span>]].
+
<big>Fortsätt med lektyren av [[Media: 1_2 Olika paradigm inom programmeringb.pdf|<span style="color:#931136"><b>olika paradigm inom programmering</b></span>]].
  
 
Besvara frågorna nedan.
 
Besvara frågorna nedan.
Rad 86: Rad 86:
  
  
== <b><span style="color:#931136">Frågor om <span style="color:#931136">olika paradigm & paradigmskifte</span></span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136">Frågor om <span style="color:#931136">olika paradigm inom programmering</span></span></b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
 
<big>
 
<big>
Rad 93: Rad 93:
 
2) &nbsp; Vad är det som ofta leder till ett <i>paradigmskifte</i>?
 
2) &nbsp; Vad är det som ofta leder till ett <i>paradigmskifte</i>?
  
3) &nbsp; Vad är för- och nackdelar med <i>maskinorienterad programmering</i>?.
+
3) &nbsp; Vad är för- och nackdelar med <i>maskinorienterad programmering</i>?
  
 
4) &nbsp; Vilket paradigm inom programmering kan jämföras med att beställa mat på en restaurang?  
 
4) &nbsp; Vilket paradigm inom programmering kan jämföras med att beställa mat på en restaurang?  
Rad 141: Rad 141:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2025 TechPages AB. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 22 augusti 2025 kl. 08.46

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

Läs Programmeringens historia I.

Besvara frågorna nedan.

Rekommendation: Öppna ett textdokument. Skriv ned dina svar.

Ingen inlämning krävs.

Det är rekommenderat att arbeta gruppvis.


Frågor om Programmeringens historia I

1)   Vad innebär innovationen i John von Neumann-modellen?

2)   Är Assembler källkod eller maskinkod?

3)   Vad är en assemblator?

4)   Förstår datorn källkod?

5)   Förstår människan maskinkod?

6)   Vad heter programvaran vom översätter källkod till maskinkod?

7)   Ge exempel på lågnivåspråk. Vad är anledningen till beteckningen?

8)   Vilket är historiens första (kända) högnivåspråk?

9)   Varför finns det idag många applikationer som ä programmerade i språk från 50/60-talet?

10)   I vilket gammalt språk är många program kodade inom bank- och försäkringsbranchen?

11)   Vilket är det första algoritmbaserade programmeringsspråket?

12)   Ge två exempel på interpreterande språk.

13)   Vilka språk introducerade den procedurala programmeringen?

14)   Är C ett proceduralt eller ett objektorienterat programmeringsspråk?

15)   Varför kan en C++ kompilator kompilera även C-kod, men inte tvärt om?

16)   Varför blev det nödvändigt att utveckla objektorienterade programmeringsspråk?

17)   Nämn ett tidigt exempel för objektorienterade programmeringsspråk som inte längre används idag.

18)   Är Java ett interpreterande eller kompilerande språk?

19)   Är Python ett interpreterande eller kompilerande språk?

20)   Nämn tre fördelar av Python.


Fortsätt med lektyren av olika paradigm inom programmering.

Besvara frågorna nedan.

Rekommendation: Öppna ett textdokument. Skriv ned dina svar.

Ingen inlämning krävs.

Det är rekommenderat att arbeta gruppvis.


Frågor om olika paradigm inom programmering

1)   Försök att formulera med egna ord vad paradigm betyder.

2)   Vad är det som ofta leder till ett paradigmskifte?

3)   Vad är för- och nackdelar med maskinorienterad programmering?

4)   Vilket paradigm inom programmering kan jämföras med att beställa mat på en restaurang?

5)   Med vilket paradigm inom programmering är Lambdakalkyl relaterad?

6)   Vilket paradigm inom programmering baseras på ett axiomsystem?

7)   I vilka typer av applikationer tillämpas i regel händelsestyrd programmering?

8)   Är Spaghettiprogrammering ett paradigm inom programmering?

9)   Vilka typer av satser är karakteristiska för Spaghettiprogrammering?

10)   Med vilken programmeringsteknisk konstruktion ersattes satser som ledde till Spaghettiprogrammering?

11)   Vilket reserverat ord i C# är en kvarleva från och påminner om Spaghettiprogrammering?

12)   Ge två historiska exempel på språk som introducerade procedural programmering.

13)   Hur definieras program inom den procedurala programmeringen?

14)   På vilken del av definitionen i fråga 13 ligger huvudvikten i den procedurala programmeringen?

15)   Vilken förskjutning av huvudvikten ligger bakom övergången från procedural till objektorienterad programmering?

16)   Hur definieras program inom den objektorienterade programmeringen?

17)   Varför kan man i C# inte skriva kod (utom using-satser) utanför klasser?

18)   Vad är den minsta modulen i ett proceduralt program?

19)   Vad är den minsta modulen i ett objektorienterat program?

20)   Beskriv med egna ord orsakerna för paradigmskiftet från procedural till objektorienterad programmering.






Copyright © 2025 TechPages AB. All Rights Reserved.