Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(6 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 4: | Rad 4: | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
{{Not selected tab|[[Lektion 7 (C/Cpp 23)| << Agenda]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 7 (C/Cpp 23)| << Agenda]]}} | ||
− | {{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)|Genomgång 7]]}} | + | {{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)|<span style="font-weight:lighter">Genomgång 7</span>]]}} |
{{Not selected tab|[[Övningar 7 (C/Cpp 23)|Övningar 7]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 7 (C/Cpp 23)|Övningar 7]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[ | + | {{Not selected tab|[[Innehåll Programmering 1|Innehåll & struktur]]}} |
<!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} --> | <!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} --> | ||
{{Not selected tab|[[Lektion 8 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 8 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} | ||
Rad 12: | Rad 12: | ||
|} | |} | ||
− | < | + | |
+ | = <b><span style="color:#931136">4.2 Variabler</span></b> = | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | <big><big> | ||
+ | En <b>variabel</b> är en <b>platshållare</b> (minnescell) för ett <b>värde</b> (data). | ||
+ | |||
+ | I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet. | ||
+ | |||
+ | I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet. | ||
+ | |||
+ | Motsatsen till variabel är <b>konstant</b>. T.ex. är <b>9</b> en konstant, <b>a</b> är en variabel. | ||
+ | |||
+ | En konstants värde kan aldrig ändras. | ||
+ | </big></big> | ||
+ | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Variabel_ex.jpg]]</div> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
= <b><span style="color:#931136">Regler för namngivning av identifierare</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Regler för namngivning av identifierare</span></b> = | ||
Rad 34: | Rad 50: | ||
= <b><span style="color:#931136">4.3 Deklaration och initiering av variabler</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">4.3 Deklaration och initiering av variabler</span></b> = | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | === | + | === <span style="color:#931136">Programmet Variable</span> === |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Variable.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Variable.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
Rad 47: | Rad 63: | ||
= <b><span style="color:#931136">Deklaration och initiering i samma sats</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Deklaration och initiering i samma sats</span></b> = | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | === | + | === <span style="color:#931136">Programmet DefInitial</span> === |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: DefInitial.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: DefInitial.jpg]]</div> | ||
Rad 56: | Rad 72: | ||
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
− | === | + | === Regel: Variabler som inte deklareras innan de används ger kompileringsfel. === |
</div> | </div> | ||
Rad 62: | Rad 78: | ||
= <b><span style="color:#931136">Vad händer vid deklaration och initiering?</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Vad händer vid deklaration och initiering?</span></b> = | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | === | + | === <span style="color:#931136">Vad händer t.ex. i satsen int number1 = 5; ? </span> === |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Vad_hander.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Vad_hander.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
Rad 69: | Rad 85: | ||
= <b><span style="color:#931136">Oinitierade variabler</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Oinitierade variabler</span></b> = | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | === | + | === <span style="color:#931136">Programmet NoInitial</span> === |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: NoInitial_New.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: NoInitial_New.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
Rad 75: | Rad 91: | ||
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
− | === | + | === Regel: Variabler som inte initieras innan de används ger kompileringsfel. === |
</div> | </div> | ||
Rad 81: | Rad 97: | ||
= <b><span style="color:#931136">Äldre versioner av C++</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Äldre versioner av C++</span></b> = | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | === | + | === <span style="color:#931136">Programmet NoInitial</span> === |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: NoInitial_Old.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: NoInitial_Old.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
Rad 88: | Rad 104: | ||
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
− | === | + | === <span style="color:#931136">Gå vidare till: <div class="smallBox">[[Övningar 7 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Övningar 7</span>]]</div> när du är klar med denna genomgång.</span> === |
</div> | </div> | ||
Rad 105: | Rad 121: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2025. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 23 september 2025 kl. 07.26
<< Agenda | Genomgång 7 | Övningar 7 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Regler för namngivning av identifierare
Svenska specialtecken
Rekommendationer för namngivning
4.3 Deklaration och initiering av variabler
Tilldelningsoperatorn =
Deklaration och initiering i samma sats
Regel: Variabler som inte deklareras innan de används ger kompileringsfel.
Vad händer vid deklaration och initiering?
Oinitierade variabler
Regel: Variabler som inte initieras innan de används ger kompileringsfel.
Äldre versioner av C++
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2025. All Rights Reserved.