Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(19 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
__TOC__
+
__NOTOC__
<big>Ons 27 sep, kl 9-12</big>
+
<!-- <big>Tor 28 sep, kl 9-12</big> -->
 
+
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 
{{Not selected tab|[[Lektion 7 (C/Cpp 23)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 7 (C/Cpp 23)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
{{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)|Genomgång 7]]}}
+
{{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)|<span style="font-weight:lighter">Genomgång 7</span>]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 7 (C/Cpp 23)|Övningar 7]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 7 (C/Cpp 23)|Övningar 7]]}}
{{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/Cpp_innehall_strukt.pdf Innehåll & struktur]}}
+
{{Not selected tab|[[Innehåll Programmering 1|Innehåll & struktur]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} -->
 
{{Not selected tab|[[Lektion 8 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 8 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
<br>
+
 
 +
= <b><span style="color:#931136">4.2 &nbsp;&nbsp; Variabler</span></b> =
 +
<div class="border-divblue">
 +
<big><big>
 +
En <b>variabel</b> är en <b>platshållare</b> (minnescell) för ett <b>värde</b> (data).
 +
 
 +
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
 +
 
 +
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
 +
 
 +
Motsatsen till variabel är <b>konstant</b>. T.ex. är <b>9</b> en konstant, <b>a</b> är en variabel.
 +
 
 +
En konstants värde kan aldrig ändras.
 +
</big></big>
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Variabel_ex.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
= <b><span style="color:#931136">Regler för namngivning av identifierare</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Regler_Namn.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
= <b><span style="color:#931136">Svenska specialtecken</span></b> =
 +
<div class="ovnC">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Svenska_tecken.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
= <b><span style="color:#931136">Rekommendationer för namngivning</span></b> =
 +
<div class="ovnA">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Rek_Namn.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 
  
 
= <b><span style="color:#931136">4.3 &nbsp;&nbsp; Deklaration och initiering av variabler</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">4.3 &nbsp;&nbsp; Deklaration och initiering av variabler</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
=== <b><span style="color:#931136">Programmet Variable</span></b> ===
+
=== <span style="color:#931136">Programmet Variable</span> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Variable.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Variable.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
Rad 29: Rad 63:
 
= <b><span style="color:#931136">Deklaration och initiering i samma sats</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Deklaration och initiering i samma sats</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
=== <b><span style="color:#931136">Programmet DefInitial</span></b> ===
+
=== <span style="color:#931136">Programmet DefInitial</span> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: DefInitial.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: DefInitial.jpg]]</div>
  
Rad 38: Rad 72:
  
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
=== <b>Regel: &nbsp; Variabler som inte deklareras innan de används ger kompileringsfel.</b> ===
+
=== Regel: &nbsp; Variabler som inte deklareras innan de används ger kompileringsfel. ===
 
</div>
 
</div>
  
Rad 44: Rad 78:
 
= <b><span style="color:#931136">Vad händer vid deklaration och initiering?</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Vad händer vid deklaration och initiering?</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
=== <b><span style="color:#931136">Vad händer t.ex. i satsen int number1 = 5; ? </span></b> ===
+
=== <span style="color:#931136">Vad händer t.ex. i satsen int number1 = 5; ? </span> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Vad_hander.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Vad_hander.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
Rad 51: Rad 85:
 
= <b><span style="color:#931136">Oinitierade variabler</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Oinitierade variabler</span></b> =
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
=== <b><span style="color:#931136">Programmet NoInitial</span></b> ===
+
=== <span style="color:#931136">Programmet NoInitial</span> ===
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: NoInitial.jpg]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: NoInitial_New.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">4.4 &nbsp;&nbsp; Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?</span></b> =
+
<div class="border-divblue">
<div class="ovnA">
+
=== Regel: &nbsp; Variabler som inte initieras innan de används ger kompileringsfel. ===
=== <b><span style="color:#931136">Programmet OverWrite</span></b> ===
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: OverWrite.jpg]]</div>
+
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Förklaring</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Äldre versioner av C++</span></b> =
<div class="ovnE">
+
<div class="ovnC">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Forklaringa.jpg]]</div>
+
=== <span style="color:#931136">Programmet NoInitial</span> ===
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: NoInitial_Old.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
  
Rad 71: Rad 104:
  
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
=== <b><span style="color:#931136">Gå vidare till: &nbsp;&nbsp;<div class="smallBox">[[Övningar 7 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Övningar 7</span>]]</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp; när du är klar med denna genomgång.</span></b> ===
+
=== <span style="color:#931136">Gå vidare till: &nbsp;&nbsp;<div class="smallBox">[[Övningar 7 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Övningar 7</span>]]</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp; när du är klar med denna genomgång.</span> ===
 
</div>
 
</div>
  
Rad 88: Rad 121:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2025. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 23 september 2025 kl. 07.26

        <<  Agenda          Genomgång 7          Övningar 7          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Regler för namngivning av identifierare

Regler Namn.jpg


Svenska specialtecken

Svenska tecken.jpg


Rekommendationer för namngivning

Rek Namn.jpg


4.3    Deklaration och initiering av variabler

Programmet Variable

Variable.jpg


Tilldelningsoperatorn =

Tilld Opa.jpg


Deklaration och initiering i samma sats

Programmet DefInitial

DefInitial.jpg


Programmet ovan producerar exakt samma utskrift som programmet Variable.


Regel:   Variabler som inte deklareras innan de används ger kompileringsfel.


Vad händer vid deklaration och initiering?

Vad händer t.ex. i satsen int number1 = 5; ?

Vad hander.jpg


Oinitierade variabler

Programmet NoInitial

NoInitial New.jpg


Regel:   Variabler som inte initieras innan de används ger kompileringsfel.


Äldre versioner av C++

Programmet NoInitial

NoInitial Old.jpg



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2025. All Rights Reserved.