Skillnad mellan versioner av "Kap 3 C Cpp programmering (forts. 2)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(63 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[Lektion | + | {{Not selected tab|[[Lektion 6 (Inbyggd)| << Agenda]]}} |
− | {{Not selected tab|[[ | + | {{Not selected tab|[[Innehåll Programmering 2|Innehåll och struktur]]}} |
− | {{Selected tab|[[Kap 3 C_Cpp programmering (forts. 2)|Dagens genomgång]]}} | + | {{Selected tab|[[Kap 3 C_Cpp programmering (forts. 2)|<span style="font-weight:lighter">Dagens genomgång</span>]]}} |
− | {{Not selected tab|[[Övningar | + | {{Not selected tab|[[Övningar 6 (Inbyggd)|Dagens övningar]]}} |
− | {{Not selected tab|[[Lektion | + | {{Not selected tab|[[Lektion 7 (Inbyggd)|Nästa lektion >> ]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
= <b><span style="color:#931136">Automatisk typkonvertering vid aritmetiska operationer</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Automatisk typkonvertering vid aritmetiska operationer</span></b> = | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
<big><big> | <big><big> | ||
− | :Bläddra igenom kursboken<span>:</span> | + | :Bläddra igenom kursboken, sid 67<span>:</span> |
− | <math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[ | + | <math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Progr_2_Cpp.pdf <b><span style="color:blue">int-regeln</span></b>]</div><math> \qquad\;\;\, </math> |
− | :Kör programmet [ | + | :Kör programmet [https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Systemutv_Inb_Syst.pdf <b><span style="color:blue">IntRule</span></b>].<math> \quad </math> |
</big></big> | </big></big> | ||
</div> | </div> | ||
Rad 25: | Rad 24: | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
<big><big> | <big><big> | ||
− | :Bläddra igenom kursboken, sid | + | :Bläddra igenom kursboken, sid 68-70. |
− | :Kör programmen [ | + | :Kör programmen [https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Progr_2_Cpp.pdf <b><span style="color:blue"> PromotInt</span></b>] |
+ | :och <math> \qquad\qquad\quad</math>[http://87.106.119.154/sharedfiles/Boken_Systemutv_Inb_Syst.pdf <b><span style="color:blue">PromotDec</span></b>].<math> \quad </math> | ||
</big></big> | </big></big> | ||
</div> | </div> | ||
− | + | <!-- | |
− | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">2.8 Rekursion</span></b> = |
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
<big><big> | <big><big> | ||
− | :Bläddra igenom kursboken, | + | :Bläddra igenom kursboken<span>:</span> |
+ | <math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Progr_2_Cpp.pdf <b><span style="color:blue">Rekursion</span></b></div><math> \qquad\;\;\, </math> | ||
+ | :Kör programmet [https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Systemutv_Inb_Syst.pdf <b><span style="color:blue">FibonacciTest</span></b>] som | ||
+ | :anropar den rekursiva funktionen <b><span style="color:blue">fib()</span></b>. <math> \quad </math> | ||
</big></big> | </big></big> | ||
</div> | </div> | ||
+ | --> | ||
− | + | = <b><span style="color:#931136">3.7 Mer om flervägsval</span></b> = | |
− | = <b><span style="color:#931136">3.7 | + | |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
<big><big> | <big><big> | ||
− | :Bläddra igenom kursboken<span>:</span> | + | :Bläddra igenom kursboken, sid 71-74<span>:</span> |
− | <math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[ | + | <math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Progr_2_Cpp.pdf <b><span style="color:blue">Luriga else</span></b>].</div><math> \qquad\;\;\, </math> |
− | :Kör programmen <math> \;\; </math>[ | + | :Kör programmen <math> \;\; </math>[https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Systemutv_Inb_Syst.pdf <b><span style="color:blue">TrickyElse</span></b>]. |
− | :och <math> \qquad\qquad\quad\;\; </math>[ | + | :och <math> \qquad\qquad\quad\;\; </math>[https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Progr_2_Cpp.pdf <b><span style="color:blue">CorrectElse</span></b>].<math> \quad </math> |
</big></big> | </big></big> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">switch med tomma case-satser</span></b> = | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | <big><big> | ||
+ | :Bläddra igenom kursboken, sid 74-75.<math> \quad </math> | ||
+ | :Kör programmet [https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Progr_2_Cpp.pdf <b><span style="color:blue">SwitchInequ</span></b>].<math> \quad </math> | ||
+ | </big></big> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">3.8 Misslyckad modularisering</span></b> = | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | <big><big> | ||
+ | :Bläddra igenom kursboken, sid 76-78. | ||
+ | :Kör programmet [https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Progr_2_Cpp.pdf <b><span style="color:blue">MiniSort</span></b>].<math> \quad </math> | ||
+ | </big></big> | ||
+ | </div> | ||
Rad 64: | Rad 84: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2025 TechPages AB. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 10 oktober 2025 kl. 06.55
<< Agenda | Innehåll och struktur | Dagens genomgång | Dagens övningar | Nästa lektion >> |
Automatisk typkonvertering vid aritmetiska operationer
- Bläddra igenom kursboken, sid 67:
- Kör programmet IntRule.\( \quad \)
Befordringsregeln
- Bläddra igenom kursboken, sid 68-70.
- Kör programmen PromotInt
- och \( \qquad\qquad\quad\)PromotDec.\( \quad \)
3.7 Mer om flervägsval
- Bläddra igenom kursboken, sid 71-74:
- Kör programmen \( \;\; \)TrickyElse.
- och \( \qquad\qquad\quad\;\; \)CorrectElse.\( \quad \)
switch med tomma case-satser
3.8 Misslyckad modularisering
Copyright © 2025 TechPages AB. All Rights Reserved.