Skillnad mellan versioner av "Kap 10 Pekare (35)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
(Skapade sidan med '__NOTOC__ <big>Tor 16 nov, kl 9-11</big> {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp...')
 
m
 
(20 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 8: Rad 8:
 
{{Selected tab|[[Kap 10 Pekare (35)|Genomgång 35]]}}
 
{{Selected tab|[[Kap 10 Pekare (35)|Genomgång 35]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 35 (C/Cpp 23)|Övningar 35]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 35 (C/Cpp 23)|Övningar 35]]}}
{{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}}
+
{{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/Cpp_innehall_strukt.pdf Innehåll & struktur]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} -->
 
{{Not selected tab|[[Lektion 36 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 36 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
Rad 15: Rad 16:
 
<br>
 
<br>
  
= <b><span style="color:#931136">&nbsp; Genomgång av [[Övningar_33_(C/Cpp_23)|<span style="color:blue"> övn 10.8 & 10.9</span>]]</span> =
+
= <b><span style="color:#931136">&nbsp; Genomgång av [[Övningar_34_(C/Cpp_23)|<span style="color:blue"> övn 10.10 & 10.11</span>]]</span> =
<div class="ovnA">
+
<div class="ovnE">
=== <span style="color:#931136"> &nbsp; Sträng baklänges med pekare till char</span> ===
+
=== <span style="color:#931136"> &nbsp; Modularisering av [[Övningar_33_(C/Cpp_23)|<span style="color:blue">10.8</span>]] med array</span> ===
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_10_8.png]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_10_10a.png]]</div>
  
  
=== <span style="color:#931136"> &nbsp; Platsbyte med pekare till char</span> ===
+
=== <span style="color:#931136"> &nbsp; Modularisering av [[Övningar_33_(C/Cpp_23)|<span style="color:blue">10.8</span>]] med pekare</span> ===
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_10_9.png]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_10_11.png]]</div>
 
</div>
 
</div>
  
  
= <span style="color:#931136">Repetition av kap 10 Pekare</span></b> =
+
= [[Kap_10_Pekare_(34)#Fr.C3.A5gor_om_pekare|<span style="color:blue">Genomgång av frågorna om pekare</span></b>]] =
<div class="ovnE">
+
 
 +
<br><br>
 +
 
 +
= <b><span style="color:#931136">Repetition av kap 10 Pekare</span></b> =
 +
<div class="ovnC">
 
<big><big>
 
<big><big>
 
:Gå igenom genomgångarna om pekare, lektionerna [[Lektion_29_(C/Cpp_23)|<b><span style="color:blue">29</span></b>]]-[[Lektion_34_(C/Cpp_23)|<b><span style="color:blue">34</span></b>]].
 
:Gå igenom genomgångarna om pekare, lektionerna [[Lektion_29_(C/Cpp_23)|<b><span style="color:blue">29</span></b>]]-[[Lektion_34_(C/Cpp_23)|<b><span style="color:blue">34</span></b>]].
Rad 34: Rad 39:
 
:Läs texten<span>:</span><math> \qquad\qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[http://mathonline.se/Kap%2010%20Pekare.pdf <b><span style="color:blue">Kap 10 Pekare</span></b>]</div><math> \qquad\qquad\;\;\, </math>
 
:Läs texten<span>:</span><math> \qquad\qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[http://mathonline.se/Kap%2010%20Pekare.pdf <b><span style="color:blue">Kap 10 Pekare</span></b>]</div><math> \qquad\qquad\;\;\, </math>
 
</big></big>
 
</big></big>
</div>
 
 
 
= <b><span style="color:#931136">Frågor om pekare</span></b> =
 
<div class="ovnC">
 
<big>
 
Besvara nedanstående frågor.
 
 
Svar till alla frågor kan du  hitta i texten och lektionerna ovan.
 
 
Skriv gärna dina svar i ett textdokument.
 
 
Ingen inlämning krävs. Arbeta gärna gruppvis.
 
 
----
 
 
1) &nbsp; Med vilken kod allokeras minne för vanliga variabler?
 
 
2) &nbsp; Nämn tre saker som händer när man deklarerar och initierar variabler av enkel datatyp.
 
 
3) &nbsp; Är "pekare" en datatyp?
 
 
4) &nbsp; Är pekare-till-int en enkel eller en sammansatt datatyp? Eller inget av dem?
 
 
5) &nbsp; Varför kan man kalla pekaren för ett parallellt system? Parallellt till vad?
 
 
6) &nbsp; Är pekare ett nytt koncept som har kommit till när C++ skapades?
 
 
7) &nbsp; Hur ska man tolka talesättet "p pekar på a"?
 
 
8) &nbsp; Kan pekaren ersätta namnet till en vanlig variabel?
 
 
9) &nbsp; Om 5 är värdet till en int-variabel, vad är då "värdet" av en pekare som pekar på a?
 
 
10) &nbsp; Kan adressoperatorn & skrivas framför en deklarerad, men oinitierad vanlig variabel?
 
 
11) &nbsp; Kan adressoperatorn & skrivas framför en pekarvariabel? Om ja, vad är resultatet?
 
 
12) &nbsp; Vad är fördelen med att använda hexadecimala tal för representation av adresser?
 
 
13) &nbsp; Hur många bytes behövs för lagring av adresser?
 
 
14) &nbsp; Kan man initiera en pekarvariabel utan att ha deklarerad en vanlig variabel?
 
 
15) &nbsp; På sid 276 i kursboken (sid 5 i texten "Kap 10 Pekare") finns det skrivfel.
 
 
: &nbsp; Kan du hitta dem?
 
 
16) &nbsp; Vilka två betydelser har asterisken * i pekarsammanhang?
 
 
17) &nbsp; Vad är den inversa operatorn till adressoperatorn & ?
 
 
18) &nbsp; Kan värdeoperatorn * skrivas framför en vanlig variabel?
 
 
19) &nbsp; Vad betyder *(&vanligVar)?
 
 
20) &nbsp; Vad betyder &(*pekarVar)?
 
 
21) &nbsp; Kan värdeoperatorn tillämpad på en pekare ersätta namnet på en vanlig variabel?
 
 
22) &nbsp; Om svaret på frågan 21 ovan är ja, vad är förutsättningen för det?
 
 
23) &nbsp; Om adressen till platsen där en bil är parkerad, kan jämföras med pekaren till en 
 
 
: &nbsp; vanlig variabel, vilken annan information om bilen som identifierar bilen, kan jämföras
 
 
: &nbsp; med den vanliga variabeln?
 
 
24) &nbsp; Vad gör satsen int *pekInt = new int; ?
 
 
25) &nbsp; Vad händer om man efter satsen i fråga 24 ovan skriver *pekInt = 78; ?
 
 
26) &nbsp; Hur kan man modifiera satsen i fråga 24, för att inkludera i den satsen i fråga 25?
 
 
27) &nbsp; Är arrayen som skapas i satsen int *no = new int[4]; redan initierad?
 
 
28) &nbsp; Vad ersätts en arrays indexering av, om den skapas av new?
 
 
29) &nbsp; Om man skickar en array av char som aktuell parameter till en funktion, kan den
 
 
: &nbsp; formella parametern vara av en annan datatyp? I så fall vilken?
 
 
30) &nbsp; Vad avgör vilken metod för parameteröverföring C++ väljer vid anrop av funktioner?
 
 
31) &nbsp; När tillämpas automatiskt värdeanrop och när referensanrop vid överföring av
 
 
: &nbsp; en funktions parametrar?
 
 
32) &nbsp; Vad är skillnaden mellan värde- och referensanrop?
 
 
33) &nbsp; Redogör för- och nackdelarna av arraynotation gentemot pekarnotation?
 
 
34) &nbsp; Kan man blanda array- och pekarnotation i ett C++ program?
 
 
35) &nbsp; Varför har man i andra universella programmeringsspråk som t.ex. C#, Java, Python, ...
 
 
: &nbsp; avskaffat pekarkonceptet?
 
</big>
 
 
</div>
 
</div>
  

Nuvarande version från 19 november 2023 kl. 15.25

Tor 16 nov, kl 9-11


        <<  Agenda          Genomgång 35          Övningar 35          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


  Genomgång av övn 10.10 & 10.11

  Modularisering av 10.8 med array

Ovn 10 10a.png


  Modularisering av 10.8 med pekare

Ovn 10 11.png


Genomgång av frågorna om pekare



Repetition av kap 10 Pekare

Gå igenom genomgångarna om pekare, lektionerna 29-34.
Lusläs koderna i programexemplen, experimentera med dem.
Gör övningarna du inte hunnit göra.
Läs texten:\( \qquad\qquad\;\;\, \)\( \qquad\qquad\;\;\, \)



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.











Copyright © 2023. All Rights Reserved.