Skillnad mellan versioner av "Övningar 40 (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
(Skapade sidan med ' = <b><span style="color:#931136">Frågor om pekare</span></b> = <div class="ovnC"> <big> Besvara nedanstående frågor. Svar till alla frågor kan du hitta i texten och le...')
 
m
 
(57 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 +
__NOTOC__
 +
<big>Mån 27 nov, kl 13-16</big>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Frågor om pekare</span></b> =
+
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
<div class="ovnC">
+
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 +
{{Not selected tab|[[Lektion 40 (C/Cpp 23)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Kap 12 Databaser|Genomgång 40]]}}
 +
{{Selected tab|[[Övningar 40 (C/Cpp 23)|Övningar 40]]}}
 +
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Cpp_innehall_strukt.pdf Innehåll & struktur]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[Lektion 41 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
= <b><span style="color:#931136">Dagens övningar</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 
<big>
 
<big>
Besvara nedanstående frågor.
+
* &nbsp; &nbsp; Läs <b><span style="color:red">Introduktionen till databaser</span></b> i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 317-318.
  
Svar till alla frågor kan du  hitta i texten och lektionerna ovan.  
+
* &nbsp; &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Relationsdatabaser</span></b> i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 319-322.
  
Skriv gärna dina svar i ett textdokument.
+
* &nbsp; &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Mängdlära och databaser</span></b> i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 323-327.
  
Ingen inlämning krävs. Arbeta gärna gruppvis.
+
* &nbsp; &nbsp; Besvara nedanstående frågor om databaser.
  
----
+
:&nbsp;&nbsp; Svar till alla frågor kan du  hitta i texterna ovan.
  
1) &nbsp; Med vilken kod allokeras minne för vanliga variabler?
+
:&nbsp;&nbsp; Skriv gärna dina svar i ett textdokument.
  
2) &nbsp; Nämn tre saker som händer när man deklarerar och initierar variabler av enkel datatyp.
+
:&nbsp;&nbsp; Ingen inlämning krävs. Arbeta gärna gruppvis.
 +
</big>
 +
</div>
  
3) &nbsp; Är "pekare" en datatyp?
 
  
4) &nbsp; Är pekare-till-int en enkel eller en sammansatt datatyp? Eller inget av dem?
+
= <b><span style="color:#931136">Frågor om databaser</span></b> =
 +
<div class="ovnC">
 +
<big>
 +
1) &nbsp; Begreppet databas kan betyda olika i olika sammanhang.
  
5) &nbsp; Varför kan man kalla pekaren för ett parallellt system? Parallellt till vad?
+
:Redogör för de två mest relevanta betydelser (sammanhang) som begreppet används inom IT.
  
6) &nbsp; Är pekare ett nytt koncept som har kommit till när C++ skapades?
+
2) &nbsp; Vilken databasmodell har i praktiken visat sig vara den mest effektiva strukturen för lagring
  
7) &nbsp; Hur ska man tolka talesättet "p pekar a"?
+
:av information? Med avseende vilka kriterier har den visat sin överlägsenhet?
  
8) &nbsp; Kan pekaren ersätta namnet till en vanlig variabel?
+
3) &nbsp; Beskriv med egna ord de viktigaste egenskaperna hos relationsdatabaser.
  
9) &nbsp; Om 5 är värdet till en int-variabel, vad är då "värdet" av en pekare som pekar på a?
+
:Vad är deras minsta modul?  
  
10) &nbsp; Kan adressoperatorn & skrivas framför en deklarerad, men oinitierad vanlig variabel?
+
4) &nbsp; Definiera begreppet relation mellan två mängder.
  
11) &nbsp; Kan adressoperatorn & skrivas framför en pekarvariabel? Om ja, vad är resultatet?
+
5) &nbsp; På vilket sätt kan man beteckna en tabell som en relation? I så fall relation mellan vilka mängder?  
  
12) &nbsp; Vad är fördelen med att använda hexadecimala tal för representation av adresser?
+
6) &nbsp; Vad består en tabell av?
  
13) &nbsp; Hur många bytes behövs för lagring av adresser?
+
7) &nbsp; Om en tom tabell kan jämföras med en klass, vad i tabellen är motsvarigheten till klassens
  
14) &nbsp; Kan man initiera en pekarvariabel utan att ha deklarerad en vanlig variabel?
+
:datamedlemmar? Vad kan ett objekt av denna klass jämföras med?  
  
15) &nbsp; På sid 276 i kursboken (sid 5 i texten "Kap 10 Pekare") finns det skrivfel.
+
8) &nbsp; Vad innebär modularisering i samband med databaser?
  
: &nbsp; Kan du hitta dem?
+
9) &nbsp; Varför leder modularisering till att etablera relationer mellan tabeller?
  
16) &nbsp; Vilka två betydelser har asterisken * i pekarsammanhang?  
+
10) &nbsp; När är en mängd väldefinierad?
  
17) &nbsp; Vad är den inversa operatorn till adressoperatorn & ?
+
11) &nbsp; Vilka operationer kan utföras på mängder? Med vilket grafiskt verktyg kan man visualisera dem?
  
18) &nbsp; Kan värdeoperatorn * skrivas framför en vanlig variabel?
+
12) &nbsp; Ange mängden <math> \{1, 2, 3, 4, 5\} \;\cap\; \{4, 5, 6, 7, 8\} </math>
  
19) &nbsp; Vad betyder *(&vanligVar)?
+
13) &nbsp; Ange mängden <math> \{0, 2, 4\} \;\cup\; \{1, 3, 5\} </math>
  
20) &nbsp; Vad betyder &(*pekarVar)?
+
14) &nbsp; Låt <math>A = \{1, 2, 3, 4\}</math>, <math>B = \{4, 5, 6\}</math> och <math>C = \{5, 6, 7\}</math>. &nbsp; Bestäm:
  
21) &nbsp; Kan värdeoperatorn tillämpad på en pekare ersätta namnet på en vanlig variabel?
+
: &nbsp; a) <math> \;(A \cup B) \cap C\; </math>
  
22) &nbsp; Om svaret på frågan 21 ovan är ja, vad är förutsättningen för det?
+
: &nbsp; b) <math> \;(A \cap B) \cup C\; </math>
  
23) &nbsp; Om adressen till platsen där en bil är parkerad, kan jämföras med pekaren till en
+
15) &nbsp; Vad är en kartesisk produkt av två mängder?
  
: &nbsp; vanlig variabel, vilken annan information om bilen som identifierar bilen, kan jämföras
+
16) &nbsp; Låt <math> A = \{1, 2, 3\} </math> och <math> B = \{f, g, h\} </math>. Skriv den kartesiska produkten <math> A \times B </math>.
  
: &nbsp; med den vanliga variabeln?
+
17) &nbsp; Skriv en relation R mellan <math> A = \{4, 5, 6\} </math> och <math> B = \{i, j, k\} \qquad\qquad\qquad\quad</math>
 +
</big>[[Lektion_41_(C/Cpp_23)#Agenda|<small>Tillbaka >> <b><span style="color:blue">Agenda 41</span></b></small>]]
 +
</div>
  
24) &nbsp; Vad gör satsen int *pekInt = new int; ?
 
  
25) &nbsp; Vad händer om man efter satsen i fråga 24 ovan skriver *pekInt = 78; ?
+
= <b><span style="color:#931136">Övning 12.1</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<big>
 +
&nbsp; &nbsp; Lös övning 12.1 nedan (ur [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], övningar till kap 12, sid 383):
 +
</big>
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_12_1a.jpg]]</div>
 +
</div>
  
26) &nbsp; Hur kan man modifiera satsen i fråga 24, för att inkludera i den satsen i fråga 25?
+
<br><br>
  
27) &nbsp; Är arrayen som skapas i satsen int *no = new int[4]; redan initierad?
+
= <b><span style="color:#931136">Extra uppgifter</span></b> =
 +
<div class="ovnA">
 +
<big><big>
 +
:För alla som önskar ha mer att koda (frivillgt)<span>:</span>
 +
<math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[https://qlok.notion.site/b2f74732e9e34b909685ae0cafd52534?v=9f1dac8f184045429db3a2c25239a683 <b><span style="color:blue">Programmeringsövningar</span></b>]</div><math> \qquad\;\;\, </math>
 +
</big></big>
 +
</div>
  
28) &nbsp; Vad ersätts en arrays indexering av, om den skapas av new?
 
  
29) &nbsp; Om man skickar en array av char som aktuell parameter till en funktion, kan den
 
  
: &nbsp; formella parametern vara av en annan datatyp? I så fall vilken?
 
  
30) &nbsp; Vad avgör vilken metod för parameteröverföring C++ väljer vid anrop av funktioner?
 
  
31) &nbsp; När tillämpas automatiskt värdeanrop och när referensanrop vid överföring av
 
  
: &nbsp; en funktions parametrar?
 
  
32) &nbsp; Vad är skillnaden mellan värde- och referensanrop?
 
  
33) &nbsp; Redogör för- och nackdelarna av arraynotation gentemot pekarnotation?
 
  
34) &nbsp; Kan man blanda array- och pekarnotation i ett C++ program?
 
  
35) &nbsp; Varför har man i andra universella programmeringsspråk som t.ex. C#, Java, Python, ...
 
  
: &nbsp; avskaffat pekarkonceptet?
+
 
</big>
+
 
</div>
+
 
 +
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 31 oktober 2024 kl. 10.18

Mån 27 nov, kl 13-16


        <<  Agenda          Genomgång 40          Övningar 40          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

  •     Läs Introduktionen till databaser i kursboken, sid 317-318.
  •     Läs om Relationsdatabaser i kursboken, sid 319-322.
  •     Läs om Mängdlära och databaser i kursboken, sid 323-327.
  •     Besvara nedanstående frågor om databaser.
   Svar till alla frågor kan du hitta i texterna ovan.
   Skriv gärna dina svar i ett textdokument.
   Ingen inlämning krävs. Arbeta gärna gruppvis.


Frågor om databaser

1)   Begreppet databas kan betyda olika i olika sammanhang.

Redogör för de två mest relevanta betydelser (sammanhang) som begreppet används inom IT.

2)   Vilken databasmodell har i praktiken visat sig vara den mest effektiva strukturen för lagring

av information? Med avseende på vilka kriterier har den visat sin överlägsenhet?

3)   Beskriv med egna ord de viktigaste egenskaperna hos relationsdatabaser.

Vad är deras minsta modul?

4)   Definiera begreppet relation mellan två mängder.

5)   På vilket sätt kan man beteckna en tabell som en relation? I så fall relation mellan vilka mängder?

6)   Vad består en tabell av?

7)   Om en tom tabell kan jämföras med en klass, vad i tabellen är motsvarigheten till klassens

datamedlemmar? Vad kan ett objekt av denna klass jämföras med?

8)   Vad innebär modularisering i samband med databaser?

9)   Varför leder modularisering till att etablera relationer mellan tabeller?

10)   När är en mängd väldefinierad?

11)   Vilka operationer kan utföras på mängder? Med vilket grafiskt verktyg kan man visualisera dem?

12)   Ange mängden \( \{1, 2, 3, 4, 5\} \;\cap\; \{4, 5, 6, 7, 8\} \)

13)   Ange mängden \( \{0, 2, 4\} \;\cup\; \{1, 3, 5\} \)

14)   Låt \(A = \{1, 2, 3, 4\}\), \(B = \{4, 5, 6\}\) och \(C = \{5, 6, 7\}\).   Bestäm:

  a) \( \;(A \cup B) \cap C\; \)
  b) \( \;(A \cap B) \cup C\; \)

15)   Vad är en kartesisk produkt av två mängder?

16)   Låt \( A = \{1, 2, 3\} \) och \( B = \{f, g, h\} \). Skriv den kartesiska produkten \( A \times B \).

17)   Skriv en relation R mellan \( A = \{4, 5, 6\} \) och \( B = \{i, j, k\} \qquad\qquad\qquad\quad\) Tillbaka >> Agenda 41


Övning 12.1

    Lös övning 12.1 nedan (ur kursboken, övningar till kap 12, sid 383):

Ovn 12 1a.jpg



Extra uppgifter

För alla som önskar ha mer att koda (frivillgt):
\( \qquad\;\;\, \)\( \qquad\;\;\, \)








Copyright © 2023. All Rights Reserved.