|
|
(8 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) |
Rad 19: |
Rad 19: |
| <div class="ovnE"> | | <div class="ovnE"> |
| <big> | | <big> |
− | * Läs <b><span style="color:red">Introduktionen till databaser</span></b> i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 315-316. | + | * Läs om <b><span style="color:red">Nycklar i relationsdatabaser</span></b> i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 328-331. |
| | | |
− | * Läs om <b><span style="color:red">Relationsdatabaser</span></b> i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 317-320. | + | * Läs <b><span style="color:red">Introduktionen till SQL</span></b> i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 332-341. |
| | | |
− | * Läs om <b><span style="color:red">Mängdlära och databaser</span></b> i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 321-325. | + | * Lös uppgifterna 12.2-12.4 nedan (ur [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], övningar till kap 12, sid 383-384): |
− | | + | |
− | * Besvara nedanstående frågor om databaser.
| + | |
− | | + | |
− | : Svar till alla frågor kan du hitta i texterna ovan. | + | |
− | | + | |
− | : Skriv gärna dina svar i ett textdokument.
| + | |
− | | + | |
− | : Ingen inlämning krävs. Arbeta gärna gruppvis.
| + | |
| </big> | | </big> |
| </div> | | </div> |
| | | |
| | | |
− | = <b><span style="color:#931136">Frågor om databaser</span></b> =
| |
| <div class="ovnC"> | | <div class="ovnC"> |
− | <big> | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn 12_2.jpg]]</div> |
− | 1) Begreppet databas kan betyda olika i olika sammanhang.
| + | |
| | | |
− | :Redogör för de två mest relevanta betydelser (sammanhang) som begreppet används inom IT.
| |
| | | |
− | 2) Vilken databasmodell har i praktiken visat sig vara den mest effektiva strukturen för lagring
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn 12_3_4.jpg]]</div> |
− | | + | |
− | :av information? Med avseende på vilka kriterier har den visat sin överlägsenhet?
| + | |
− | | + | |
− | 3) Beskriv med egna ord de viktigaste egenskaperna hos relationsdatabaser.
| + | |
− | | + | |
− | :Vad är deras minsta modul?
| + | |
− | | + | |
− | 4) Definiera begreppet relation mellan två mängder.
| + | |
− | | + | |
− | 5) På vilket sätt kan man beteckna en tabell som en relation? I så fall relation mellan vilka mängder?
| + | |
− | | + | |
− | 6) Vad består en tabell av?
| + | |
− | | + | |
− | 7) Om en tom tabell kan jämföras med en klass, vad i tabellen är motsvarigheten till klassens
| + | |
− | | + | |
− | :datamedlemmar? Vad kan ett objekt av denna klass jämföras med?
| + | |
− | | + | |
− | 8) Vad innebär modularisering i samband med databaser?
| + | |
− | | + | |
− | 9) Varför leder modularisering till att etablera relationer mellan tabeller?
| + | |
− | | + | |
− | 10) När är en mängd väldefinierad?
| + | |
− | | + | |
− | 11) Vilka operationer kan utföras på mängder? Med vilket grafiskt verktyg kan man visualisera dem?
| + | |
− | | + | |
− | 12) Ange mängden <math> \{1, 2, 3, 4, 5\} \;\cap\; \{4, 5, 6, 7, 8\} </math>
| + | |
− | | + | |
− | 13) Ange mängden <math> \{0, 2, 4\} \;\cup\; \{1, 3, 5\} </math>
| + | |
− | | + | |
− | 14) Låt <math>A = \{1, 2, 3, 4\}</math>, <math>B = \{4, 5, 6\}</math> och <math>C = \{5, 6, 7\}</math>. Bestäm:
| + | |
− | | + | |
− | : a) <math> \;(A \cup B) \cap C\; </math>
| + | |
− | | + | |
− | : b) <math> \;(A \cap B) \cup C\; </math>
| + | |
− | | + | |
− | 15) Vad är en kartesisk produkt av två mängder?
| + | |
− | | + | |
− | 16) Låt <math> A = \{1, 2, 3\} </math> och <math> B = \{f, g, h\} </math>. Skriv den kartesiska produkten <math> A \times B </math>.
| + | |
− | | + | |
− | 17) Skriv en relation R mellan <math> A = \{4, 5, 6\} </math> och <math> B = \{i, j, k\} </math>.
| + | |
− | </big>
| + | |
− | </div>
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | <div class="ovnE">
| + | |
− | <big>
| + | |
− | Lös övning 12.1 nedan (ur [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], övningar till kap 12, sid 381):
| + | |
− | </big>
| + | |
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_12_1.jpg]]</div> | + | |
| </div> | | </div> |
| | | |