Skillnad mellan versioner av "Övningar 41 (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(7 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 8: Rad 8:
 
{{Not selected tab|[[Kap 12 Databaser|Genomgång 41]]}}
 
{{Not selected tab|[[Kap 12 Databaser|Genomgång 41]]}}
 
{{Selected tab|[[Övningar 41 (C/Cpp 23)|Övningar 41]]}}
 
{{Selected tab|[[Övningar 41 (C/Cpp 23)|Övningar 41]]}}
{{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/Cpp_innehall_strukt.pdf Innehåll & struktur]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/Cpp_innehall_strukt.pdf Innehåll & struktur]}} -->
<!-- {{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/12_3_Facit_Ovn_12_1.pdf Facit Övn 12.1]}} -->
+
{{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/12_3_Facit_Ovn_12_1.pdf Facit Övn 12.1]}}
 
<!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} -->
 
<!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} -->
 
{{Not selected tab|[[Lektion 42 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 42 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
Rad 19: Rad 19:
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
 
<big>
 
<big>
* &nbsp; &nbsp; Läs <b><span style="color:red">Introduktionen till databaser</span></b> i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 315-316.
+
* &nbsp; &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Nycklar i relationsdatabaser</span></b> i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 328-331.
  
* &nbsp; &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Relationsdatabaser</span></b> i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 317-320.
+
* &nbsp; &nbsp; Läs <b><span style="color:red">Introduktionen till SQL</span></b> i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 332-341.
  
* &nbsp; &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Mängdlära och databaser</span></b> i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 321-325.
+
* &nbsp; &nbsp; Lös uppgifterna 12.2-12.4 nedan (ur [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], övningar till kap 12, sid 383-384):
 
+
* &nbsp; &nbsp; Besvara nedanstående frågor om databaser.
+
 
+
:&nbsp;&nbsp; Svar till alla frågor kan du  hitta i texterna ovan.
+
 
+
:&nbsp;&nbsp; Skriv gärna dina svar i ett textdokument.
+
 
+
:&nbsp;&nbsp; Ingen inlämning krävs. Arbeta gärna gruppvis.
+
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Frågor om databaser</span></b> =
 
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
<big>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn 12_2.jpg]]</div>
1) &nbsp; Begreppet databas kan betyda olika i olika sammanhang.
+
  
:Redogör för de två mest relevanta betydelser (sammanhang) som begreppet används inom IT.
 
  
2) &nbsp; Vilken databasmodell har i praktiken visat sig vara den mest effektiva strukturen för lagring
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn 12_3_4.jpg]]</div>
 
+
:av information? Med avseende på vilka kriterier har den visat sin överlägsenhet?
+
 
+
3) &nbsp; Beskriv med egna ord de viktigaste egenskaperna hos relationsdatabaser.
+
 
+
:Vad är deras minsta modul?
+
 
+
4) &nbsp; Definiera begreppet relation mellan två mängder.
+
 
+
5) &nbsp; På vilket sätt kan man beteckna en tabell som en relation? I så fall relation mellan vilka mängder?
+
 
+
6) &nbsp; Vad består en tabell av?
+
 
+
7) &nbsp; Om en tom tabell kan jämföras med en klass, vad i tabellen är motsvarigheten till klassens
+
 
+
:datamedlemmar? Vad kan ett objekt av denna klass jämföras med?
+
 
+
8) &nbsp; Vad innebär modularisering i samband med databaser?
+
 
+
9) &nbsp; Varför leder modularisering till att etablera relationer mellan tabeller?
+
 
+
10) &nbsp; När är en mängd väldefinierad?
+
 
+
11) &nbsp; Vilka operationer kan utföras på mängder? Med vilket grafiskt verktyg kan man visualisera dem?
+
 
+
12) &nbsp; Ange mängden <math> \{1, 2, 3, 4, 5\} \;\cap\; \{4, 5, 6, 7, 8\} </math>
+
 
+
13) &nbsp; Ange mängden <math> \{0, 2, 4\} \;\cup\; \{1, 3, 5\} </math>
+
 
+
14) &nbsp; Låt <math>A = \{1, 2, 3, 4\}</math>, <math>B = \{4, 5, 6\}</math> och <math>C = \{5, 6, 7\}</math>. &nbsp; Bestäm:
+
 
+
: &nbsp; a) <math> \;(A \cup B) \cap C\; </math>
+
 
+
: &nbsp; b) <math> \;(A \cap B) \cup C\; </math>
+
 
+
15) &nbsp; Vad är en kartesisk produkt av två mängder?
+
 
+
16) &nbsp; Låt <math> A = \{1, 2, 3\} </math> och <math> B = \{f, g, h\} </math>. Skriv den kartesiska produkten <math> A \times B </math>.
+
 
+
17) &nbsp; Skriv en relation R mellan <math> A = \{4, 5, 6\} </math> och <math> B = \{i, j, k\} </math>.
+
</big>
+
</div>
+
 
+
 
+
<div class="ovnE">
+
<big>
+
&nbsp; &nbsp; Lös övning 12.1 nedan (ur [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], övningar till kap 12, sid 381):
+
</big>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_12_1.jpg]]</div>
+
 
</div>
 
</div>
  

Nuvarande version från 2 december 2023 kl. 11.27

Tis 28 nov, kl 9-12


        <<  Agenda          Genomgång 41          Övningar 41          Facit Övn 12.1          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

  •     Läs om Nycklar i relationsdatabaser i kursboken, sid 328-331.
  •     Läs Introduktionen till SQL i kursboken, sid 332-341.
  •     Lös uppgifterna 12.2-12.4 nedan (ur kursboken, övningar till kap 12, sid 383-384):


Ovn 12 2.jpg


Ovn 12 3 4.jpg



Extra uppgifter

För alla som önskar ha mer att koda (frivillgt):
\( \qquad\;\;\, \)\( \qquad\;\;\, \)








Copyright © 2023. All Rights Reserved.