Skillnad mellan versioner av "Övningar 6 (Webb 1)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(6 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 14: | Rad 14: | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
<big> | <big> | ||
− | * | + | * Mata in scriptet [https://sharedfiles.mathonline.se/2_1_Lankar.pdf <b><span style="color:blue">Links</span></b>] i en editor. Spara koden i filen <b><span style="color:blue">Links.html</span></b> och kör den i din webbläsare. |
− | * | + | * Mata in scriptet [https://sharedfiles.mathonline.se/2_1_Lankar.pdf <b><span style="color:blue">Contact</span></b>] i en editor. Spara koden i filen <b><span style="color:blue">Contact.html</span></b> och kör den i din webbläsare. |
* Besvara frågorna nedan. Skriv dina svar i ett textdokument. Ingen inlämning krävs. | * Besvara frågorna nedan. Skriv dina svar i ett textdokument. Ingen inlämning krävs. | ||
− | * Diskutera gärna frågorna gruppvis. Svar till frågorna kan hittas i texten | + | * Diskutera gärna frågorna gruppvis. Svar till frågorna kan hittas i texten <div class="smallBox">[https://sharedfiles.mathonline.se/2_1_Lankar.pdf <b><span style="color:blue">Länkar</span></b>]</div> . |
− | * Fortsätt med övn <b>2.1-2.2</b> längre ned (ur [https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Webbutv_1.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], Övningar till kap 2, sid | + | * Fortsätt med att lösa övn <b>2.1-2.2</b> längre ned (ur [https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Webbutv_1.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], Övningar till kap 2, sid 40). |
</big> | </big> | ||
</div> | </div> | ||
Rad 29: | Rad 29: | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
<big> | <big> | ||
− | 2.1 | + | 2.1 Med vilket HTML-element kan man skapa länkar i sitt dokument? |
− | 2.2 Vad | + | 2.2 Vad åstadkommer elementtyperna p, b och a i HTML? |
− | 2.3 | + | 2.3 Är ankaret ett tomt HTML-element? |
− | 2.4 | + | 2.4 Vad är ett attribut och var någonstans placeras det i HTML-kod? |
− | 2.5 | + | 2.5 Vad gör attributet href i ett ankare? |
− | 2.6 | + | 2.6 Vilket är det viktigaste attributet av HTML-elementet ankare? |
− | 2.7 | + | 2.7 Ge tre exempel på attributvärde till attributnamnet href. |
− | 2.8 | + | 2.8 Hur inleds ett attributvärde till en webbadress? |
− | 2.9 | + | 2.9 Hur inleds ett attributvärde till en mailadress? |
− | 2.10 | + | 2.10 Vad är förklaringen till beteckningen ankare för HTML-elementet a? |
− | 2.11 | + | 2.11 Vilken egenskap får texten i dokumentet som skrivs i ett ankare? |
− | 2.12 | + | 2.12 Kan man även ange namnet på en bildfil som innehåll i ett ankare? |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
</big> | </big> | ||
</div> | </div> |
Nuvarande version från 18 september 2024 kl. 21.28
Agenda | Genomgång 6 | Övningar 6 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
- Mata in scriptet Links i en editor. Spara koden i filen Links.html och kör den i din webbläsare.
- Mata in scriptet Contact i en editor. Spara koden i filen Contact.html och kör den i din webbläsare.
- Besvara frågorna nedan. Skriv dina svar i ett textdokument. Ingen inlämning krävs.
- Diskutera gärna frågorna gruppvis. Svar till frågorna kan hittas i texten .
- Fortsätt med att lösa övn 2.1-2.2 längre ned (ur kursboken, Övningar till kap 2, sid 40).
2.1 Med vilket HTML-element kan man skapa länkar i sitt dokument?
2.2 Vad åstadkommer elementtyperna p, b och a i HTML?
2.3 Är ankaret ett tomt HTML-element?
2.4 Vad är ett attribut och var någonstans placeras det i HTML-kod?
2.5 Vad gör attributet href i ett ankare?
2.6 Vilket är det viktigaste attributet av HTML-elementet ankare?
2.7 Ge tre exempel på attributvärde till attributnamnet href.
2.8 Hur inleds ett attributvärde till en webbadress?
2.9 Hur inleds ett attributvärde till en mailadress?
2.10 Vad är förklaringen till beteckningen ankare för HTML-elementet a?
2.11 Vilken egenskap får texten i dokumentet som skrivs i ett ankare?
2.12 Kan man även ange namnet på en bildfil som innehåll i ett ankare?
Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.