Skillnad mellan versioner av "Övningar 8 (Webb 2)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(9 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 5: Rad 5:
 
{{Not selected tab|[[Kap 3 Kontrollstrukturer (forts. 4)|Genomgång 8]]}}
 
{{Not selected tab|[[Kap 3 Kontrollstrukturer (forts. 4)|Genomgång 8]]}}
 
{{Selected tab|[[Övningar 8 (Webb 2)|Övningar 8]]}}
 
{{Selected tab|[[Övningar 8 (Webb 2)|Övningar 8]]}}
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Webb_1_innehall_str.pdf Innehåll & struktur]}}
+
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/https://sharedfiles.mathonline.se/JS_innehall_strukt.pdf Innehåll & struktur]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 9 (JS)|Nästa lektion  >> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 9 (JS)|Nästa lektion  >> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
Rad 14: Rad 14:
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
 
<big>
 
<big>
* &nbsp; Mata in scriptet [https://sharedfiles.mathonline.se/2_5_Punktlistor.pdf <b><span style="color:blue">Links2</span></b>] i en editor. Spara koden i filen <b><span style="color:blue">Links2.html</span></b> och kör den i din webbläsare.
+
* &nbsp; Mata in scripten [https://sharedfiles.mathonline.se/Raknar_vs_Sentinel_Loop.pdf <b><span style="color:blue">Average</span></b>], [https://sharedfiles.mathonline.se/Raknar_vs_Sentinel_Loop.pdf <b><span style="color:blue">Analysis</span></b>], [https://sharedfiles.mathonline.se/Raknar_vs_Sentinel_Loop.pdf <b><span style="color:blue">Average2</span></b>] och [https://sharedfiles.mathonline.se/Raknar_vs_Sentinel_Loop.pdf <b><span style="color:blue">WhileCounter</span></b>] i en editor och kör dem i din webbläsare.
  
* &nbsp; Besvara frågorna nedan. Skriv ditt svar i ett textdokument. Ingen inlämning krävs.
+
* &nbsp; Fortsätt med att lösa övningarna <b>3.15-3.16</b> nedan (ur [https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Webbutv_2.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], Övningar till kap 3, sid 77).
 
+
* &nbsp; Diskutera gärna frågorna gruppvis. Svar kan hittas i texten <div class="smallBox">[https://sharedfiles.mathonline.se/2_5_Punktlistor.pdf <b><span style="color:blue">Punktlistor</span></b>]</div> &nbsp; .
+
 
+
* &nbsp; Fortsätt med att lösa övn <b>2.6</b> nedan (ur [https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Webbutv_1.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], Övningar till kap 2, sid 44).
+
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
Rad 26: Rad 22:
  
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
<big>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_3_15_16a.jpg]]</div>
2.41 &nbsp; &nbsp; Kodas en oordnad punktlista med ul eller ol?
+
</div>
  
2.42 &nbsp; &nbsp; Hur ställer upp ul sina items?
+
<br><br>
  
2.43 &nbsp; &nbsp; Genererar ul sina items automatiskt?
+
<div class="ovnE">
 +
== <b><span style="color:#931136">Veckans läsning:</span></b> ==
  
2.44 &nbsp; &nbsp; Med vilken elementtyp kodar man items i en punktlista?
+
<br>
  
2.45 &nbsp; &nbsp; Vad gör li-taggen?
+
<big><big>
 
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<div class="smallBox">[https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Webbutv_2.pdf <b><span style="color:blue">Kursboken</span></b>], sid 63-71.</div>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
2.46 &nbsp; &nbsp; Vad är skillnaden (i kod och i utskrift) mellan scripten Links (sid 23) och Links2 (sid 35)?
+
</big></big>
 
+
2.47 &nbsp; &nbsp; Vilket element har li-elementet som innehåll i scriptet Links2 (sid 35)?
+
 
+
2.48 &nbsp; &nbsp; Var någonstans finns i scriptet Links2 nästlade element?
+
</big>
+
 
</div>
 
</div>
  
 +
<br><br>
  
 +
= <b><span style="color:#931136">Extra uppgifter</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_2_6_W.jpg]]</div>
+
<big><big>
 +
För alla som önskar koda mer:
 +
<br><br>
 +
<math> \qquad\;\, </math><div class="smallBox">[https://qlok.notion.site/b2f74732e9e34b909685ae0cafd52534?v=9f1dac8f184045429db3a2c25239a683 <b><span style="color:blue">Programmeringsövningar</span></b>]</div><math> \qquad\;\;\, </math>
 +
<br>
 +
</big></big>
 
</div>
 
</div>
 
  
  

Nuvarande version från 1 oktober 2024 kl. 21.00

       Agenda          Genomgång 8          Övningar 8          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

  •   Fortsätt med att lösa övningarna 3.15-3.16 nedan (ur kursboken, Övningar till kap 3, sid 77).


Ovn 3 15 16a.jpg



Veckans läsning:


      
Kursboken, sid 63-71.
      



Extra uppgifter

För alla som önskar koda mer:

\( \qquad\;\, \)\( \qquad\;\;\, \)







Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.