Skillnad mellan versioner av "Övningar 16 (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(10 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 6: Rad 6:
 
{{Not selected tab|[[Kap 7 Funktioner|Genomgång 16]]}}
 
{{Not selected tab|[[Kap 7 Funktioner|Genomgång 16]]}}
 
{{Selected tab|[[Övningar 16 (C/Cpp 23)|Övningar 16]]}}
 
{{Selected tab|[[Övningar 16 (C/Cpp 23)|Övningar 16]]}}
{{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} -->
 
{{Not selected tab|[[Lektion 17 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 17 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
Rad 31: Rad 31:
 
Vidareutveckla programmet [[Kap_7_Funktioner#Programmet_Dice|<b><span style="color:blue">Dice</span></b>]] så här:
 
Vidareutveckla programmet [[Kap_7_Funktioner#Programmet_Dice|<b><span style="color:blue">Dice</span></b>]] så här:
  
1) Lägg till kod som räknar antalet 1, 2, 3, 4, 5, 6 i det aktuella tärningskastet.
+
1) Lägg till kod som räknar antalet förekomsterna av 1, 2, 3, 4, 5, 6 i det aktuella
  
2) Höj antalet tärningskast och räkna igen förekomsterna av tärningens 6 utfall (steg 1).
+
&nbsp; &nbsp; tärningskastets utskrift (150 tärningskast).
  
Utfall betyder ett experiments resultat. Resultatet 4 vid tärningskast är ett utfall osv.
+
2) Höj antalet tärningskast och räkna igen förekomsterna av tärningens 6 utfall.
 +
 
 +
&nbsp; &nbsp; Utfall betyder ett experiments resultat. Resultatet 4 vid tärningskast är t.ex. ett utfall.
  
 
3) Ställ upp en frekvenstabell.
 
3) Ställ upp en frekvenstabell.
  
Frekvens är antalet förekomster av ett visst utfall bland tärningens 6 möjliga.  
+
&nbsp; &nbsp; Frekvens är antalet förekomster av ett visst utfall bland tärningens 6 möjliga.  
  
Tabellen ska visa frekvensen för varje utfall vid olika antal tärningskast.
+
&nbsp; &nbsp; Tabellen ska visa frekvensen för varje utfall vid olika antal tärningskast.
  
 
4) Infoga i tabellen även en kolumn som för varje utfall visar kvoten:
 
4) Infoga i tabellen även en kolumn som för varje utfall visar kvoten:
Rad 47: Rad 49:
 
:::::Frekvens / Antalet tärningskast
 
:::::Frekvens / Antalet tärningskast
  
Denna kvot är den experimentella sannolikheten för ett visst utfall.
+
&nbsp; &nbsp; Denna kvot är den experimentella sannolikheten för ett visst utfall.
 
 
Undersök på vilket sätt den experimentella sannolikheten närmar sig den ideala   
+
&nbsp; &nbsp; Undersök på vilket sätt den experimentella sannolikheten närmar sig den ideala   
  
sannolikheten för varje resultat, som enligt sannolikhetsläran borde vara 1/6.  
+
&nbsp; &nbsp; sannolikheten för varje resultat, som enligt sannolikhetsläran borde vara 1/6.  
 
</big>
 
</big>
 +
</div>
 +
 +
<br><br>
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Projektuppgifter</span></b> =
 +
<div class="ovnA">
 +
<big><big>
 +
När du blir klar med övningarna ovan kan du arbeta med kursens:
 +
<br><br>
 +
<math> \qquad\qquad\qquad\quad </math><div class="smallBox">[https://sharedfiles.mathonline.se/Fem_projektuppgifter.pdf <b><span style="color:blue">Fem projektuppgifter</span></b>]</div><math> \qquad\;\;\, </math>
 +
<br>
 +
</big></big>
 +
</div>
 +
 +
<br><br>
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Extra uppgifter</span></b> =
 +
<div class="ovnA">
 +
<big><big>
 +
:För alla som önskar ha mer att koda (frivillgt)<span>:</span>
 +
<math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[https://qlok.notion.site/b2f74732e9e34b909685ae0cafd52534?v=9f1dac8f184045429db3a2c25239a683 <b><span style="color:blue">Extra programmeringsövningar</span></b>]</div><math> \qquad\;\;\, </math>
 +
</big></big>
 
</div>
 
</div>
  
Rad 67: Rad 91:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2024. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 12 januari 2025 kl. 14.42

        <<  Agenda          Genomgång 16          Övningar 16          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

Mata in koden Dice.cpp, kompilera och kör.

Fortsätt med övningen nedan.


Vidareutveckla programmet Dice så här:

1) Lägg till kod som räknar antalet förekomsterna av 1, 2, 3, 4, 5, 6 i det aktuella

    tärningskastets utskrift (150 tärningskast).

2) Höj antalet tärningskast och räkna igen förekomsterna av tärningens 6 utfall.

    Utfall betyder ett experiments resultat. Resultatet 4 vid tärningskast är t.ex. ett utfall.

3) Ställ upp en frekvenstabell.

    Frekvens är antalet förekomster av ett visst utfall bland tärningens 6 möjliga.

    Tabellen ska visa frekvensen för varje utfall vid olika antal tärningskast.

4) Infoga i tabellen även en kolumn som för varje utfall visar kvoten:

Frekvens / Antalet tärningskast

    Denna kvot är den experimentella sannolikheten för ett visst utfall.

    Undersök på vilket sätt den experimentella sannolikheten närmar sig den ideala

    sannolikheten för varje resultat, som enligt sannolikhetsläran borde vara 1/6.



Projektuppgifter

När du blir klar med övningarna ovan kan du arbeta med kursens:

\( \qquad\qquad\qquad\quad \)\( \qquad\;\;\, \)




Extra uppgifter

För alla som önskar ha mer att koda (frivillgt):
\( \qquad\;\;\, \)\( \qquad\;\;\, \)







Copyright © 2024. All Rights Reserved.