Skillnad mellan versioner av "Innehåll Programmering 1"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
 
(9 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[Startsida Programmering 1|<<&nbsp;&nbsp;Kursens presenation]]}}
+
{{Not selected tab|[[Startsida Programmering 1|Kursens presenation]]}}
 
<!-- {{Not selected tab|[[Matte 4 Planering|Planering]]}} -->
 
<!-- {{Not selected tab|[[Matte 4 Planering|Planering]]}} -->
 
{{Selected tab|[[Innehåll Programmering 1|<small><span style="font-weight:lighter">Innehåll och struktur</span></small>]]}}
 
{{Selected tab|[[Innehåll Programmering 1|<small><span style="font-weight:lighter">Innehåll och struktur</span></small>]]}}
Rad 17: Rad 17:
 
::[[Lektion 1 (C/Cpp 23)|1.1 &nbsp; Vad är programmering?]]
 
::[[Lektion 1 (C/Cpp 23)|1.1 &nbsp; Vad är programmering?]]
 
::[[Lektion 1 (C/Cpp 23)|1.2 &nbsp; Kompilering och exekvering]]
 
::[[Lektion 1 (C/Cpp 23)|1.2 &nbsp; Kompilering och exekvering]]
::[[Lektion 1 (C/Cpp 23)|1.3 &nbsp; Om programmeringsspråken C och C++]]
+
::[[Lektion 2 (C/Cpp 23)|1.3 &nbsp; Om programmeringsspråken C och C++]]
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 2 Programmeringsmiljön</span></big>
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 2 Programmeringsmiljön</span></big>
  
Rad 33: Rad 33:
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 4 Grundbegrepp i programmering</span></big>
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 4 Grundbegrepp i programmering</span></big>
  
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.1 &nbsp; Datatyper]]
+
::[[Lektion 5 (C/Cpp 23)|4.1 &nbsp; Datatyper]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.2 &nbsp; Variabler]]
+
::[[Lektion 5 (C/Cpp 23)|4.2 &nbsp; Variabler]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.3 &nbsp; Deklaration och initiering av variabler]]
+
::[[Lektion 5 (C/Cpp 23)|4.3 &nbsp; Deklaration och initiering av variabler]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.4 &nbsp; Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?]]
+
::[[Lektion 5 (C/Cpp 23)|4.4 &nbsp; Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.5 &nbsp; Inläsning av data]]
+
::[[Lektion 5 (C/Cpp 23)|4.5 &nbsp; Inläsning av data]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.6 &nbsp; Inmatning – Bearbetning – Utmatning]]
+
::[[Lektion 5 (C/Cpp 23)|4.6 &nbsp; Inmatning – Bearbetning – Utmatning]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.7 &nbsp; Arrays]]
+
::[[Lektion 5 (C/Cpp 23)|4.7 &nbsp; Arrays]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.8 &nbsp; Hantering av slumptal]]
+
::[[Lektion 5 (C/Cpp 23)|4.8 &nbsp; Hantering av slumptal]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.9 &nbsp; Modulooperatorn %]]
+
::[[Lektion 5 (C/Cpp 23)|4.9 &nbsp; Modulooperatorn %]]
 
</td>
 
</td>
 
<td>
 
<td>
Rad 67: Rad 67:
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.8 &nbsp; Nästlade for-satser]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.8 &nbsp; Nästlade for-satser]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|Projektuppgift Labyrinten]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|Projektuppgift Labyrinten]]
 +
 +
<big><span style="color:blue">Kapitel 7 Funktioner</span></big>
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.1 &nbsp; Funktionsbegreppet i programmering]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.2 &nbsp; Funktioner med returvärde]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.3 &nbsp; Definition och anrop av funktioner]]
 
</td>
 
</td>
 
<td>
 
<td>
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.4 &nbsp; Funktioner utan returvärde]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.5 &nbsp; Deklaration av funktioner]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.6 &nbsp; Externlagrade funktioner]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.7 &nbsp; Lokala och globala variabler]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.8 &nbsp; Överskuggning av variabler]]
 +
::<b><span style="color:#931136">Prov 2 kap 5-7</span></b>
 +
<big><span style="color:blue">Kapitel 8 Arrays och vektorer</span></big>
  
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.1 &nbsp; Vektorer]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.2 &nbsp; Stränghantering med array]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.3 &nbsp; Kryptering av text]]
 +
<big><span style="color:blue">Kapitel 9 Klasser</span></big>
  
<big><span style="color:blue">Kapitel 4 Grundbegrepp i programmering</span></big>
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.1 &nbsp; Vad är objektorienterad programmering (OOP)?]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.2 &nbsp; Vägen till objektorienterad programmering]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.3 &nbsp; Inkapsling]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.4 &nbsp; Konstruktor]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.5 &nbsp; Accessmetoder]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.6 &nbsp; Klass som egendefinierad datatyp]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.7 &nbsp; Metoder i OOP]]
 +
<big><span style="color:blue">Kapitel 10 Filhantering</span></big>
  
::[[4.1_Olika_typer_av_tal|4.1 &nbsp; Olika typer av tal]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.1 &nbsp; Att skriva till och läsa från filer]]
::[[4.1_Olika_typer_av_tal#4.2_.C2.A0_Algebrans_fundamentalsats|4.2 &nbsp; Algebrans fundamentalsats]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.2 &nbsp; Append mode]]
::[[4.3_Konjugatet|4.3 &nbsp; Konjugatet]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.3 &nbsp; Slumplösenord i fil]]
::[[4.3_Konjugatet#4.4_.C2.A0_Att_r.C3.A4kna_med_komplexa_tal|4.4 &nbsp; Att räkna med komplexa tal]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.4 &nbsp; Kryptering av filer]]
::4.5 &nbsp; Absolutbelopp
+
::<b><span style="color:#931136">Prov 3 kap 8-10</span></b>
::4.6 &nbsp; Komplexa tal som vektorer
+
::4.7 &nbsp; Visualiseringar i det komplexa talplanet
+
::4.8 &nbsp; Komplexa tal på polär form
+
::4.9 &nbsp; Multiplikation och division i polär form
+
::4.10 &nbsp;Avläsa och rita i det komplexa talplanet
+
::4.11 &nbsp;Komplexa tal i potensform (de Moivres formel)
+
::4.12 &nbsp;Ekvationen z^n = a (Enhetsrötterna)
+
::4.13 &nbsp;Eulers formel
+
::4.14 &nbsp;Polynomekvationer
+
::4.15 &nbsp;Polynomdivision
+
::4.16 &nbsp;Faktorsatsen
+
::4.17 &nbsp;Polynomekvationer av högre grad
+
::4.18 &nbsp;Vietas formler
+
::<b><span style="color:#931136">Nationellt prov i Matematik 4</span></b>
+
  
  

Nuvarande version från 25 juli 2025 kl. 12.53

       Kursens presenation          Innehåll och struktur          Centralt Innehåll (Skolverket)          Fem projektuppgifter          Lektion 1  >>      

Kapitel 1 Introduktion till programmering

1.1   Vad är programmering?
1.2   Kompilering och exekvering
1.3   Om programmeringsspråken C och C++

Kapitel 2 Programmeringsmiljön

2.1   Installation av Visual Studio (VS)
2.2   Konfiguration & användning av VS
2.3   C++ Console applications
2.4   ETT projekt för alla konsolapplikationer

Kapitel 3 Att komma igång med C++

3.1   Vårt första C++ program
3.2   God programmeringsstil
3.3   Utmatning med cout och <<
3.4   Konkatenering
3.5   Radfortsättning

Kapitel 4 Grundbegrepp i programmering

4.1   Datatyper
4.2   Variabler
4.3   Deklaration och initiering av variabler
4.4   Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?
4.5   Inläsning av data
4.6   Inmatning – Bearbetning – Utmatning
4.7   Arrays
4.8   Hantering av slumptal
4.9   Modulooperatorn %
4.10   Bestämning av max/min
4.11   Ökningsoperatorn ++
4.12   Sammansatt tilldelning
Projektuppgift Gymnastiktävling
Prov 1 kap 1-4

Kapitel 5 Enkla datatyper

5.1   De enkla datatyperna och deras gränser
5.2   Datatypen char
5.3   Explicit typkonvertering
5.4   ASCII-tabellen
5.5   Escapesekvenser

Kapitel 6 Kontrollstrukturer

6.1   Vad är kontrollstrukturer?
6.2   Enkel selektion: if-satsen
6.3   Tvåvägsval: if-else-satsen
6.4   Flervägsval
6.5   Efter-testad repetition: do-satsen
6.6   För-testad repetition: while-satsen
6.7   Bestämd repetition: for-satsen
6.8   Nästlade for-satser
Projektuppgift Labyrinten

Kapitel 7 Funktioner

7.1   Funktionsbegreppet i programmering
7.2   Funktioner med returvärde
7.3   Definition och anrop av funktioner
7.4   Funktioner utan returvärde
7.5   Deklaration av funktioner
7.6   Externlagrade funktioner
7.7   Lokala och globala variabler
7.8   Överskuggning av variabler
Prov 2 kap 5-7

Kapitel 8 Arrays och vektorer

8.1   Vektorer
8.2   Stränghantering med array
8.3   Kryptering av text

Kapitel 9 Klasser

9.1   Vad är objektorienterad programmering (OOP)?
9.2   Vägen till objektorienterad programmering
9.3   Inkapsling
9.4   Konstruktor
9.5   Accessmetoder
9.6   Klass som egendefinierad datatyp
9.7   Metoder i OOP

Kapitel 10 Filhantering

10.1   Att skriva till och läsa från filer
10.2   Append mode
10.3   Slumplösenord i fil
10.4   Kryptering av filer
Prov 3 kap 8-10


Fig111.jpg



















Copyright © 2025 Lieta AB. All Rights Reserved.