Skillnad mellan versioner av "Innehåll Programmering 2"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(35 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 4: Rad 4:
 
<!-- {{Not selected tab|[[Huvudsida| <<&nbsp;&nbsp;Kursöversikt]]}} -->
 
<!-- {{Not selected tab|[[Huvudsida| <<&nbsp;&nbsp;Kursöversikt]]}} -->
 
<!-- {{Not selected tab|[[Lektion 1 (C/Cpp 23)|Första lektion]]}} -->
 
<!-- {{Not selected tab|[[Lektion 1 (C/Cpp 23)|Första lektion]]}} -->
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Kursplan_Inb_sys_vt24.pdf Centralt innehåll]}}
+
{{Not selected tab|[[Startsida Programmering 2|Kursens presenation]]}}
{{Not selected tab|[[Startsida_Programmering_2|<small><span style="font-weight:lighter">Kursens presentation</span></small>]]}}
+
 
{{Selected tab|[[Innehåll Programmering 2|<small><span style="font-weight:lighter">Innehåll och struktur</span></small>]]}}
 
{{Selected tab|[[Innehåll Programmering 2|<small><span style="font-weight:lighter">Innehåll och struktur</span></small>]]}}
 +
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Kursplan_Inb_sys_vt24.pdf Centralt innehåll]}}
 
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Progr_2_Inneh_Strukt.pdf Innehåll och struktur]}} -->
 
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Progr_2_Inneh_Strukt.pdf Innehåll och struktur]}} -->
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Sex_projektuppgifter.pdf Projektuppgifter]}}
+
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Sex_projektuppgifter.pdf Sex projektuppgifter]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (Algoritmer)|<b><span style="color:red">Lektion 1&nbsp;&nbsp;>></span></b>]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (Algoritmer)|<b><span style="color:red">Lektion 1&nbsp;&nbsp;>></span></b>]]}}
 
<!-- {{Not selected tab|[[Lektion 34 (C/Cpp 23)|Sista lektion&nbsp;&nbsp;>>]]}} -->
 
<!-- {{Not selected tab|[[Lektion 34 (C/Cpp 23)|Sista lektion&nbsp;&nbsp;>>]]}} -->
Rad 16: Rad 16:
 
<tr>
 
<tr>
 
<td>
 
<td>
<big><span style="color:blue">Kapitel 1 Introduktion till programmering</span></big>
+
<big><span style="color:blue">Kapitel 1 Programmering och algoritmer</span></big>
  
::[[Lektion 1 (C/Cpp 23)|1.1 &nbsp; Vad är programmering?]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|1.1 &nbsp; Programmeringens historia I]]
::[[Lektion 1 (C/Cpp 23)|1.2 &nbsp; Kompilering och exekvering]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|1.2 &nbsp; Olika paradigm inom programmering]]
::[[Lektion 1 (C/Cpp 23)|1.3 &nbsp; Om programmeringsspråken C och C++]]
+
::[[Lektion 2 (Algoritmer)|1.3 &nbsp; Algoritmer och deras beskrivning]]
<big><span style="color:blue">Kapitel 2 Programmeringsmiljön</span></big>
+
::[[Lektion 2 (Algoritmer)|1.4 &nbsp; Pseudokod och flödesschema]]
 +
<big><span style="color:blue">Kapitel 2 Olika programmeringsmiljöer</span></big>
  
::[[Lektion 3 (C/Cpp 23)|2.1 &nbsp; Installation av Visual Studio (VS)]]
+
::[[Lektion 3 (Algoritmer)|2.1 &nbsp; Programmeringens historia II]]
::[[Lektion 3 (C/Cpp 23)|2.2 &nbsp; Konfiguration & användning av VS]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|2.2 &nbsp; En Open Source IDE: Borland C++]]
::[[Lektion 3 (C/Cpp 23)|2.3 &nbsp; C++ Console applications]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|2.3 &nbsp; Att bygga en egen IDE med en editor]]
::[[Lektion 3 (C/Cpp 23)|2.4 &nbsp; ETT projekt för alla konsolapplikationer]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|2.4 &nbsp; Att köra program från kommandofönstret]]
<big><span style="color:blue">Kapitel 3 Att komma igång med C++</span></big>
+
<big><span style="color:blue">Kapitel 3 Fortsättning med C++</span></big>
  
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|3.1 &nbsp; Vårt första C++ program]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.1 &nbsp; Utskrift till en grafisk miljö i C++]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|3.2 &nbsp; God programmeringsstil]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.2 &nbsp; Olika beteenden i olika miljöer]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|3.3 &nbsp; Utmatning med cout och <<]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.3 &nbsp; Unicode]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|3.4 &nbsp; Konkatenering]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.4 &nbsp; Svenska tecken i olika miljöer]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|3.5 &nbsp; Radfortsättning]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.5 &nbsp; Objektorienterad initiering]]
<big><span style="color:blue">Kapitel 4 Grundbegrepp i programmering</span></big>
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.6 &nbsp; Automatisk typkonvertering]]
 
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.7 &nbsp; Mer om flervägsval]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.1 &nbsp; Datatyper]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.8 &nbsp; Misslyckad modularisering]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.2 &nbsp; Variabler]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.9 &nbsp; Referenser]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.3 &nbsp; Deklaration och initiering av variabler]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.10 &nbsp; Parameteröverföringsmetoder]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.4 &nbsp; Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.11 &nbsp; In- och utparametrar]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.5 &nbsp; Inläsning av data]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.12 &nbsp; Överlagring av funktioner]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.6 &nbsp; Inmatning – Bearbetning – Utmatning]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|Projektuppgift Löpande texten]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.7 &nbsp; Arrays]]
+
::<b><span style="color:#931136">Prov 1 kap 1-3</span></b>
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.8 &nbsp; Hantering av slumptal]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.9 &nbsp; Modulooperatorn %]]
+
 
</td>
 
</td>
 
<td>
 
<td>
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.10 &nbsp; Bestämning av max/min]]
+
<big><span style="color:blue">Kapitel 4 Objektorienterad programmering</span></big>
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.11 &nbsp; Ökningsoperatorn ++]]
+
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|4.12 &nbsp; Sammansatt tilldelning]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.1 &nbsp; Vad är objektorienterad programmering (OOP)?]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|Projektuppgift Gymnastiktävling]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.2 &nbsp; Vägen till OOP]]
::<b><span style="color:#931136">Prov 1 kap 1-4</span></b>
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.3 &nbsp; Inkapsling]]
<big><span style="color:blue">Kapitel 5 Enkla datatyper</span></big>
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.4 &nbsp; Konstruktor]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.5 &nbsp; Accessmetoder]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.6 &nbsp; Klass som egendefinierad datatyp]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.7 &nbsp; Metoder i OOP]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.8 &nbsp; Komposition]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.9 &nbsp; Arv]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.10 &nbsp; Polymorfism]]
 +
 
 +
<big><span style="color:blue">Kapitel 5 Logik för blivande programmerare</span></big>
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.1 &nbsp; Logiska operatorer]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.2 &nbsp; Datatypen bool]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.3 &nbsp; NEGATION som logisk operator]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.4 &nbsp; Testa lösenord med logiska lagar]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|Projektuppgift Kaffeauomaten]]
 +
::<b><span style="color:#931136">Prov 2 kap 4-5</span></b>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
  
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|5.1 &nbsp; De enkla datatyperna och deras gränser]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|5.2 &nbsp; Datatypen char]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|5.3 &nbsp; Explicit typkonvertering]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|5.4 &nbsp; ASCII-tabellen]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|5.5 &nbsp; Escapesekvenser]]
 
  
<big><span style="color:blue">Kapitel 6 Kontrollstrukturer</span></big>
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.1 &nbsp; Vad är kontrollstrukturer?]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.2 &nbsp; Enkel selektion: if-satsen]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.3 &nbsp; Tvåvägsval: if-else-satsen]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.4 &nbsp; Flervägsval]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.5 &nbsp; Efter-testad repetition: do-satsen]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.6 &nbsp; För-testad repetition: while-satsen]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.7 &nbsp; Bestämd repetition: for-satsen]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.8 &nbsp; Nästlade for-satser]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|Projektuppgift Labyrinten]]
 
  
<big><span style="color:blue">Kapitel 7 Funktioner</span></big>
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.1 &nbsp; Funktionsbegreppet i programmering]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.2 &nbsp; Funktioner med returvärde]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.3 &nbsp; Definition och anrop av funktioner]]
 
 
</td>
 
</td>
 
<td>
 
<td>
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.4 &nbsp; Funktioner utan returvärde]]
+
<big><span style="color:blue">Kapitel 6 Pekare</span></big>
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.5 &nbsp; Deklaration av funktioner]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.1 &nbsp; Vad är en pekare?]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.6 &nbsp; Externlagrade funktioner]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.2 &nbsp; Deklaration och initiering av en pekare]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.7 &nbsp; Lokala och globala variabler]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.3 &nbsp; Adress- och värdeoperatorn]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.8 &nbsp; Överskuggning av variabler]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.4 &nbsp; Operatorn new]]
::<b><span style="color:#931136">Prov 2 kap 5-7</span></b>
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.5 &nbsp; Pekare och array]]
<big><span style="color:blue">Kapitel 8 Arrays och vektorer</span></big>
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.6 &nbsp; Stränghantering med pekare]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|Projektuppgift Palindrom]]
 +
<big><span style="color:blue">Kapitel 7 Fördjupning i C++ programmering</span></big>
 +
 
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.1 &nbsp; Array som parameter i funktioner]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.2 &nbsp; Sökning och sortering]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.3 &nbsp; Klasserna array och vector]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.4 &nbsp; 2D arrays]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.5 &nbsp; 2D array som parameter i funktioner]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.6 &nbsp; Rekursion]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.7 &nbsp; Templates]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.8 &nbsp; Dynamisk minnesallokering]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.9 &nbsp; Dynamisk filkryptering]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|Projektuppgift Collatz algoritmen - rekursiv]]
 +
::<b><span style="color:#931136">Prov 3 kap 6-7</span></b>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
  
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.1 &nbsp; Vektorer]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.2 &nbsp; Stränghantering med array]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.3 &nbsp; Kryptering av text]]
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 9 Klasser</span></big>
 
  
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.1 &nbsp; Vad är objektorienterad programmering (OOP)?]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.2 &nbsp; Vägen till objektorienterad programmering]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.3 &nbsp; Inkapsling]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.4 &nbsp; Konstruktor]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.5 &nbsp; Accessmetoder]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.6 &nbsp; Klass som egendefinierad datatyp]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.7 &nbsp; Metoder i OOP]]
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 10 Filhantering</span></big>
 
  
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.1 &nbsp; Att skriva till och läsa från filer]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.2 &nbsp; Append mode]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.3 &nbsp; Slumplösenord i fil]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.4 &nbsp; Kryptering av filer]]
 
::<b><span style="color:#931136">Prov 3 kap 8-10</span></b>
 
  
  

Nuvarande version från 25 juli 2025 kl. 14.12

       Kursens presenation          Innehåll och struktur          Centralt innehåll          Sex projektuppgifter          Lektion 1  >>      

Kapitel 1 Programmering och algoritmer

1.1   Programmeringens historia I
1.2   Olika paradigm inom programmering
1.3   Algoritmer och deras beskrivning
1.4   Pseudokod och flödesschema

Kapitel 2 Olika programmeringsmiljöer

2.1   Programmeringens historia II
2.2   En Open Source IDE: Borland C++
2.3   Att bygga en egen IDE med en editor
2.4   Att köra program från kommandofönstret

Kapitel 3 Fortsättning med C++

3.1   Utskrift till en grafisk miljö i C++
3.2   Olika beteenden i olika miljöer
3.3   Unicode
3.4   Svenska tecken i olika miljöer
3.5   Objektorienterad initiering
3.6   Automatisk typkonvertering
3.7   Mer om flervägsval
3.8   Misslyckad modularisering
3.9   Referenser
3.10   Parameteröverföringsmetoder
3.11   In- och utparametrar
3.12   Överlagring av funktioner
Projektuppgift Löpande texten
Prov 1 kap 1-3

Kapitel 4 Objektorienterad programmering

4.1   Vad är objektorienterad programmering (OOP)?
4.2   Vägen till OOP
4.3   Inkapsling
4.4   Konstruktor
4.5   Accessmetoder
4.6   Klass som egendefinierad datatyp
4.7   Metoder i OOP
4.8   Komposition
4.9   Arv
4.10   Polymorfism

Kapitel 5 Logik för blivande programmerare

5.1   Logiska operatorer
5.2   Datatypen bool
5.3   NEGATION som logisk operator
5.4   Testa lösenord med logiska lagar
Projektuppgift Kaffeauomaten
Prov 2 kap 4-5







Kapitel 6 Pekare

6.1   Vad är en pekare?
6.2   Deklaration och initiering av en pekare
6.3   Adress- och värdeoperatorn
6.4   Operatorn new
6.5   Pekare och array
6.6   Stränghantering med pekare
Projektuppgift Palindrom

Kapitel 7 Fördjupning i C++ programmering

7.1   Array som parameter i funktioner
7.2   Sökning och sortering
7.3   Klasserna array och vector
7.4   2D arrays
7.5   2D array som parameter i funktioner
7.6   Rekursion
7.7   Templates
7.8   Dynamisk minnesallokering
7.9   Dynamisk filkryptering
Projektuppgift Collatz algoritmen - rekursiv
Prov 3 kap 6-7






Fig111.jpg



















Copyright © 2025 Lieta AB. All Rights Reserved.