Skillnad mellan versioner av "Innehåll Programmering 2"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(28 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 36: Rad 36:
 
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.5   Objektorienterad initiering]]
 
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.5   Objektorienterad initiering]]
 
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.6   Automatisk typkonvertering]]
 
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.6   Automatisk typkonvertering]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.7   Rekursion]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.7   Mer om flervägsval]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.8   Mer om flervägsval]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.8   Misslyckad modularisering]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.9   Misslyckad modularisering]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.9   Referenser]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.10   Referenser]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.10   Parameteröverföringsmetoder]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.11   Parameteröverföringsmetoder]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.11   In- och utparametrar]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.12   In- och utparametrar]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.12   Överlagring av funktioner]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.13   Överlagring av funktioner]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|Projektuppgift Löpande texten]]
 
::<b><span style="color:#931136">Prov 1 kap 1-3</span></b>
 
::<b><span style="color:#931136">Prov 1 kap 1-3</span></b>
 
</td>
 
</td>
 
<td>
 
<td>
<big><span style="color:blue">Kapitel 4 Objektorienterad programmering (OOP)</span></big>
+
<big><span style="color:blue">Kapitel 4 Objektorienterad programmering</span></big>
  
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.1 &nbsp; Vad är OOP?]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.1 &nbsp; Vad är objektorienterad programmering (OOP)?]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.2 &nbsp; +++]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.2 &nbsp; Vägen till OOP]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.3 &nbsp; Explicit typkonvertering]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.3 &nbsp; Inkapsling]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.4 &nbsp; ASCII-tabellen]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.4 &nbsp; Konstruktor]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.5 &nbsp; Escapesekvenser]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.5 &nbsp; Accessmetoder]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.6 &nbsp; Vad är kontrollstrukturer?]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.6 &nbsp; Klass som egendefinierad datatyp]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.7 &nbsp; Enkel selektion: if-satsen]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.7 &nbsp; Metoder i OOP]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.8 &nbsp; Tvåvägsval: if-else-satsen]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.8 &nbsp; Komposition]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.9 &nbsp; Flervägsval]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.9 &nbsp; Arv]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.10 &nbsp; Efter-testad repetition: do-satsen]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.10 &nbsp; Polymorfism]]
  
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 5 Logik för blivande programmerare</span></big>
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 5 Logik för blivande programmerare</span></big>
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.1 &nbsp; Funktionsbegreppet i programmering]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.1 &nbsp; Logiska operatorer]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.2 &nbsp; Funktioner med returvärde]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.2 &nbsp; Datatypen bool]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.3 &nbsp; Definition och anrop av funktioner]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.3 &nbsp; NEGATION som logisk operator]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.4 &nbsp; Testa lösenord med logiska lagar]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|Projektuppgift Kaffeauomaten]]
 +
::<b><span style="color:#931136">Prov 2 kap 4-5</span></b>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 
</td>
 
</td>
 
<td>
 
<td>
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.4 &nbsp; Funktioner utan returvärde]]
+
<big><span style="color:blue">Kapitel 6 Pekare</span></big>
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.5 &nbsp; Deklaration av funktioner]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.1 &nbsp; Vad är en pekare?]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.6 &nbsp; Externlagrade funktioner]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.2 &nbsp; Deklaration och initiering av en pekare]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.7 &nbsp; Lokala och globala variabler]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.3 &nbsp; Adress- och värdeoperatorn]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.8 &nbsp; Överskuggning av variabler]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.4 &nbsp; Operatorn new]]
::<b><span style="color:#931136">Prov 2 kap 5-7</span></b>
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.5 &nbsp; Pekare och array]]
<big><span style="color:blue">Kapitel 8 Arrays och vektorer</span></big>
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.6 &nbsp; Stränghantering med pekare]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|Projektuppgift Palindrom]]
 +
<big><span style="color:blue">Kapitel 7 Fördjupning i C++ programmering</span></big>
 +
 
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.1 &nbsp; Array som parameter i funktioner]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.2 &nbsp; Sökning och sortering]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.3 &nbsp; Klasserna array och vector]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.4 &nbsp; 2D arrays]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.5 &nbsp; 2D array som parameter i funktioner]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.6 &nbsp; Rekursion]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.7 &nbsp; Templates]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.8 &nbsp; Dynamisk minnesallokering]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.9 &nbsp; Dynamisk filkryptering]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|Projektuppgift Collatz algoritmen - rekursiv]]
 +
::<b><span style="color:#931136">Prov 3 kap 6-7</span></b>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
  
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.1 &nbsp; Vektorer]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.2 &nbsp; Stränghantering med array]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.3 &nbsp; Kryptering av text]]
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 9 Klasser</span></big>
 
  
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.1 &nbsp; Vad är objektorienterad programmering (OOP)?]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.2 &nbsp; Vägen till objektorienterad programmering]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.3 &nbsp; Inkapsling]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.4 &nbsp; Konstruktor]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.5 &nbsp; Accessmetoder]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.6 &nbsp; Klass som egendefinierad datatyp]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.7 &nbsp; Metoder i OOP]]
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 10 Filhantering</span></big>
 
  
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.1 &nbsp; Att skriva till och läsa från filer]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.2 &nbsp; Append mode]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.3 &nbsp; Slumplösenord i fil]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.4 &nbsp; Kryptering av filer]]
 
::<b><span style="color:#931136">Prov 3 kap 8-10</span></b>
 
  
  

Nuvarande version från 23 juli 2025 kl. 14.38

       Kursens presenation          Innehåll och struktur          Centralt innehåll          Sex projektuppgifter          Lektion 1  >>      

Kapitel 1 Programmering och algoritmer

1.1   Programmeringens historia I
1.2   Olika paradigm inom programmering
1.3   Algoritmer och deras beskrivning
1.4   Pseudokod och flödesschema

Kapitel 2 Olika programmeringsmiljöer

2.1   Programmeringens historia II
2.2   En Open Source IDE: Borland C++
2.3   Att bygga en egen IDE med en editor
2.4   Att köra program från kommandofönstret

Kapitel 3 Fortsättning med C++

3.1   Utskrift till en grafisk miljö i C++
3.2   Olika beteenden i olika miljöer
3.3   Unicode
3.4   Svenska tecken i olika miljöer
3.5   Objektorienterad initiering
3.6   Automatisk typkonvertering
3.7   Mer om flervägsval
3.8   Misslyckad modularisering
3.9   Referenser
3.10   Parameteröverföringsmetoder
3.11   In- och utparametrar
3.12   Överlagring av funktioner
Projektuppgift Löpande texten
Prov 1 kap 1-3

Kapitel 4 Objektorienterad programmering

4.1   Vad är objektorienterad programmering (OOP)?
4.2   Vägen till OOP
4.3   Inkapsling
4.4   Konstruktor
4.5   Accessmetoder
4.6   Klass som egendefinierad datatyp
4.7   Metoder i OOP
4.8   Komposition
4.9   Arv
4.10   Polymorfism

Kapitel 5 Logik för blivande programmerare

5.1   Logiska operatorer
5.2   Datatypen bool
5.3   NEGATION som logisk operator
5.4   Testa lösenord med logiska lagar
Projektuppgift Kaffeauomaten
Prov 2 kap 4-5







Kapitel 6 Pekare

6.1   Vad är en pekare?
6.2   Deklaration och initiering av en pekare
6.3   Adress- och värdeoperatorn
6.4   Operatorn new
6.5   Pekare och array
6.6   Stränghantering med pekare
Projektuppgift Palindrom

Kapitel 7 Fördjupning i C++ programmering

7.1   Array som parameter i funktioner
7.2   Sökning och sortering
7.3   Klasserna array och vector
7.4   2D arrays
7.5   2D array som parameter i funktioner
7.6   Rekursion
7.7   Templates
7.8   Dynamisk minnesallokering
7.9   Dynamisk filkryptering
Projektuppgift Collatz algoritmen - rekursiv
Prov 3 kap 6-7






Fig111.jpg



















Copyright © 2025 Lieta AB. All Rights Reserved.