Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(9 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 4: | Rad 4: | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (C/Cpp 23)| << Agenda]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 1 (C/Cpp 23)| << Agenda]]}} | ||
− | {{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)|Genomgång 1]]}} | + | {{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)|<span style="font-weight:lighter">Genomgång 1</span>]]}} |
{{Not selected tab|[[Övningar 1 (C/Cpp 23)|Övningar 1]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 1 (C/Cpp 23)|Övningar 1]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[ | + | {{Not selected tab|[[Innehåll Programmering 1|Innehåll och struktur]]}} |
<!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} --> | <!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} --> | ||
− | {{Not selected tab|[[Lektion | + | {{Not selected tab|[[Lektion 2 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
Rad 92: | Rad 92: | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Olika_typer_fel.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Olika_typer_fel.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | = [[Kap_1_Introduktion_till_programmering_(Forts.)#1.4_.C2.A0.C2.A0_Om_programmeringsspr.C3.A5ken_C_och_C.2B.2B|<b><span style="color:#931136">1.3 Om programmeringsspråken C och C++</span></b>]] = | ||
Nuvarande version från 20 augusti 2025 kl. 11.01
<< Agenda | Genomgång 1 | Övningar 1 | Innehåll och struktur | Nästa lektion >> |
1.1 Vad är programmering?
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att
sätta begreppet i rätt sammanhang och avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
Låt oss börja med att ge negativa svar:
Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.
Tre negativa svar
Två positiva svar
1.2 Kompilering och exekvering
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.
John von Neumann-modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Editorer & IDE
Regler för filändelser
Att hantera filändelser
Olika typer av fel
1.3 Om programmeringsspråken C och C++
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med genomgången ovan.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.