Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(2 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 28: Rad 28:
 
= <b><span style="color:#931136">4.1 &nbsp;&nbsp; Datatyper</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">4.1 &nbsp;&nbsp; Datatyper</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
=== <b><span style="color:#931136">Programmet Datatype</span></b> ===
+
=== <span style="color:#931136">Programmet Datatype</span> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Datatype.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Datatype.jpg]]</div>
  
Rad 45: Rad 45:
  
  
= <b><span style="color:#931136">4.2 &nbsp;&nbsp; Variabler</span></b> =
 
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
<big><big>
+
=== <span style="color:#931136">Gå vidare till: &nbsp;&nbsp;<div class="smallBox">[[Övningar 6 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Övningar 6</span>]]</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp; när du är klar med denna genomgång.</span> ===
En <b>variabel</b> är en <b>platshållare</b> (minnescell) för ett <b>värde</b> (data).
+
 
+
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
+
 
+
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
+
 
+
Motsatsen till variabel är <b>konstant</b>. T.ex. är <b>9</b> en konstant, <b>a</b> är en variabel.
+
 
+
En konstants värde kan aldrig ändras.
+
</big></big>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Variabel_ex.jpg]]</div>
+
</div>
+
 
+
<br><br>
+
 
+
<div class="border-divblue">
+
=== <b><span style="color:#931136">Gå vidare till: &nbsp;&nbsp;<div class="smallBox">[[Övningar 6 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Övningar 6</span>]]</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp; när du är klar med denna genomgång.</span></b> ===
+
 
</div>
 
</div>
  
Rad 81: Rad 63:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2025. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 17 september 2025 kl. 09.38

        <<  Agenda          Genomgång 6          Övningar 6          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)

Concatenation
Konkateneringsopratorn +
Programmet Concat_var
3.5 Radfortsättning
Radfortsättningstecknet \
Programmet LineContin


Kap 4 Grundbegrepp i programmering

4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2025. All Rights Reserved.