Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
Rad 44: Rad 44:
 
</div>
 
</div>
  
 
= <b><span style="color:#931136">4.2 &nbsp;&nbsp; Variabler</span></b> =
 
<div class="border-divblue">
 
<big><big>
 
En <b>variabel</b> är en <b>platshållare</b> (minnescell) för ett <b>värde</b> (data).
 
 
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
 
 
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
 
 
Motsatsen till variabel är <b>konstant</b>. T.ex. är <b>9</b> en konstant, <b>a</b> är en variabel.
 
 
En konstants värde kan aldrig ändras.
 
</big></big>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Variabel_ex.jpg]]</div>
 
</div>
 
 
<br><br>
 
  
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">

Nuvarande version från 17 september 2025 kl. 09.38

        <<  Agenda          Genomgång 6          Övningar 6          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)

Concatenation
Konkateneringsopratorn +
Programmet Concat_var
3.5 Radfortsättning
Radfortsättningstecknet \
Programmet LineContin


Kap 4 Grundbegrepp i programmering

4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2025. All Rights Reserved.