Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(2 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 6: | Rad 6: | ||
{{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)|<span style="font-weight:lighter">Genomgång 7</span>]]}} | {{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)|<span style="font-weight:lighter">Genomgång 7</span>]]}} | ||
{{Not selected tab|[[Övningar 7 (C/Cpp 23)|Övningar 7]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 7 (C/Cpp 23)|Övningar 7]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[ | + | {{Not selected tab|[[Innehåll Programmering 1|Innehåll & struktur]]}} |
<!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} --> | <!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} --> | ||
{{Not selected tab|[[Lektion 8 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 8 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} | ||
Rad 72: | Rad 72: | ||
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
− | === | + | === Regel: Variabler som inte deklareras innan de används ger kompileringsfel. === |
</div> | </div> | ||
Rad 97: | Rad 97: | ||
= <b><span style="color:#931136">Äldre versioner av C++</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Äldre versioner av C++</span></b> = | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | === | + | === <span style="color:#931136">Programmet NoInitial</span> === |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: NoInitial_Old.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: NoInitial_Old.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> |
Nuvarande version från 23 september 2025 kl. 07.26
<< Agenda | Genomgång 7 | Övningar 7 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Regler för namngivning av identifierare
Svenska specialtecken
Rekommendationer för namngivning
4.3 Deklaration och initiering av variabler
Tilldelningsoperatorn =
Deklaration och initiering i samma sats
Regel: Variabler som inte deklareras innan de används ger kompileringsfel.
Vad händer vid deklaration och initiering?
Oinitierade variabler
Regel: Variabler som inte initieras innan de används ger kompileringsfel.
Äldre versioner av C++
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2025. All Rights Reserved.