Skillnad mellan versioner av "Kap 2 Introduktion till programmering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(10 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 37: Rad 37:
  
 
=== <b><span style="color:#931136">2. Programmering som modellering</span></b> ===
 
=== <b><span style="color:#931136">2. Programmering som modellering</span></b> ===
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Program_Modell.jpg]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Program_Modell_650a.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
 
</div>
 
</div>
Rad 63: Rad 63:
 
</div>
 
</div>
  
 
+
<!--
 
= <b><span style="color:#931136">Fortsätt med att läsa i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>]:</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Fortsätt med att läsa i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>]:</span></b> =
 +
-->
  
 +
= <b><span style="color:#931136">Olika typer av fel</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Olika_typer_fel.jpg]]</div>
 +
</div>
  
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Olika typer av fel, sid 27.</span></b> ==
 
  
 +
= <b><span style="color:#931136">2.3 &nbsp;&nbsp; Från C till C++</span></b> =
 +
<div class="ovnC">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Fran_C_Cpp_1.jpg]]</div>
  
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp; Avsnitt 2.3 Från C till C++, sid 28-30</span></b> ==
+
 
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Fran_C_Cpp_2.jpg]]</div>
 +
 
 +
 
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Fran_C_Cpp_3.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 
 +
<br>
 +
 
 +
= <b><span style="color:#931136">3.1 &nbsp;&nbsp; Vårt första C++ program</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: MyFirstc.jpg]]</div>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>I själva verket får man detta fönster när man exekverar programmet <b>MyFirst</b>:
 +
 
 +
 
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: MyFirst_Consoleb.jpg]]</div>
 +
 
 +
 
 +
Förvrängningarna av <b>ä</b> och <b>ö</b> åtgärdas senare, se programmet <b>MyFirstSwed</b>.
 +
 
 +
Först måste vi reda ut några begrepp: Varför kallar vi koden <b>MyFirst</b> för <b>program</b>?</big></big>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
= <b><span style="color:#931136">Vad är ett program i C/C++?</span></b> =
 +
<div class="border-divblue">
 +
<big>
 +
Ett C/C++ program är en samling av <b>funktioner</b> (C) och <b>klasser</b> (C++).
 +
 
 +
En och endast en av dessa funktioner måste vara <b>main()</b> som är start-
 +
 
 +
punkten för programmets exekvering.
 +
 
 +
Funktioner förekommer i <b>C</b> program, medan i <b>C++</b> kan även klasser vara
 +
 
 +
beståndsdelar av ett program.
 +
 
 +
I Visual Studio får det finnas endast <b>ett</b> main() i ett projekt.
 +
</big>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
= <b><span style="color:#931136">Funktionen main()</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
=== <b><span style="color:#931136">Programmets exekveringspunkt</span></b> ===
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Funktionen_maina.jpg]]</div>
 +
</div>
  
  

Nuvarande version från 24 juli 2023 kl. 15.26

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


2.1    Vad är programmering?

Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:

Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.

Låt oss börja med att ge negativa svar:

Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.

Tre negativa svar

Vad Progr 1b.jpg


Två positiva svar

1. Programmering som problemlösning

Vad Progr 2a.jpg


2. Programmering som modellering

Program Modell 650a.jpg


2.2    Kompilering och exekvering

Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.

För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.

John von Neumann-modellen

John Neuman Datora.jpg


John Neuman Texta.jpg


Kompilering = översättning av källkod till maskinkod

Kompilering.jpg


Olika typer av fel

Olika typer fel.jpg


2.3    Från C till C++

Fran C Cpp 1.jpg


Fran C Cpp 2.jpg


Fran C Cpp 3.jpg


3.1    Vårt första C++ program

MyFirstc.jpg


I själva verket får man detta fönster när man exekverar programmet MyFirst:


MyFirst Consoleb.jpg


Förvrängningarna av ä och ö åtgärdas senare, se programmet MyFirstSwed.

Först måste vi reda ut några begrepp: Varför kallar vi koden MyFirst för program?


Vad är ett program i C/C++?

Ett C/C++ program är en samling av funktioner (C) och klasser (C++).

En och endast en av dessa funktioner måste vara main() som är start-

punkten för programmets exekvering.

Funktioner förekommer i C program, medan i C++ kan även klasser vara

beståndsdelar av ett program.

I Visual Studio får det finnas endast ett main() i ett projekt.


Funktionen main()

Programmets exekveringspunkt

Funktionen maina.jpg


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.