Skillnad mellan versioner av "Kap 2 Introduktion till programmering"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(7 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 37: | Rad 37: | ||
=== <b><span style="color:#931136">2. Programmering som modellering</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">2. Programmering som modellering</span></b> === | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Program_Modell_650a.jpg]]</div> |
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
Rad 63: | Rad 63: | ||
</div> | </div> | ||
− | + | <!-- | |
= <b><span style="color:#931136">Fortsätt med att läsa i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>]:</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Fortsätt med att läsa i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>]:</span></b> = | ||
+ | --> | ||
+ | = <b><span style="color:#931136">Olika typer av fel</span></b> = | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Olika_typer_fel.jpg]]</div> | ||
+ | </div> | ||
− | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">2.3 Från C till C++</span></b> = | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Fran_C_Cpp_1.jpg]]</div> | ||
− | = | + | |
+ | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Fran_C_Cpp_2.jpg]]</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Fran_C_Cpp_3.jpg]]</div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
Rad 76: | Rad 88: | ||
= <b><span style="color:#931136">3.1 Vårt första C++ program</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">3.1 Vårt första C++ program</span></b> = | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: MyFirstc.jpg]]</div> |
Nuvarande version från 24 juli 2023 kl. 15.26
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
2.1 Vad är programmering?
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:
Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
Låt oss börja med att ge negativa svar:
Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.
Tre negativa svar
Två positiva svar
2.2 Kompilering och exekvering
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.
John von Neumann-modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Olika typer av fel
2.3 Från C till C++
3.1 Vårt första C++ program
I själva verket får man detta fönster när man exekverar programmet MyFirst:
Förvrängningarna av ä och ö åtgärdas senare, se programmet MyFirstSwed.
Först måste vi reda ut några begrepp: Varför kallar vi koden MyFirst för program?
Vad är ett program i C/C++?
Ett C/C++ program är en samling av funktioner (C) och klasser (C++).
En och endast en av dessa funktioner måste vara main() som är start-
punkten för programmets exekvering.
Funktioner förekommer i C program, medan i C++ kan även klasser vara
beståndsdelar av ett program.
I Visual Studio får det finnas endast ett main() i ett projekt.
Funktionen main()
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.