Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (forts.)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(12 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 45: Rad 45:
  
 
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> =
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Inmatning med cin och inmatningsoperatorn >> , sid 61-62.</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Inmatning med cin och inmatningsoperatorn >> , sid 62-63.</span></b> ==
  
  
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Strukturering av program, sid 64.</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Strukturering av program, sid 65.</span></b> ==
  
 
<br>
 
<br>
Rad 54: Rad 54:
 
= <b><span style="color:#931136">4.7 &nbsp;&nbsp; Modulooperatorn %</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">4.7 &nbsp;&nbsp; Modulooperatorn %</span></b> =
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
=== <b><span style="color:#931136">Modulooperatorn % ger resten vid heltalsdivision.</span></b> ===
+
== <b><span style="color:#931136">Modulooperatorn % ger resten vid heltalsdivision.</span></b> ==
 +
 
 +
=== <b><span style="color:#931136">T.ex: 9 % 2 = 1, eftersom 9 heltalsdividerat med 2 ger 4, rest 1.</span></b> ===
 
</div>
 
</div>
  
  
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
=== <b><span style="color:#931136">Exempel 1: Veckodagen</span></b> ===
+
== <b><span style="color:#931136">Exempel 1: Veckodagar räknar modulo 7</span></b> ==
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Modulo_2.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Modulo_2.jpg]]</div>
  
  
=== <b><span style="color:#931136">Lösningen: (5 + 11)  % 7 = 2</span></b> ===
+
== <b><span style="color:#931136">Lösningen: (5 + 11)  % 7 = 2</span></b> ==
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Modulo_2_Text.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Modulo_2_Text.jpg]]</div>
  
Rad 72: Rad 74:
  
  
<div class="ovnE">
+
<div class="ovnA">
 
== <b><span style="color:#931136">Exempel 2: Klockan räknar modulo 12</span></b> ==
 
== <b><span style="color:#931136">Exempel 2: Klockan räknar modulo 12</span></b> ==
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: ModuloKlocka.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: ModuloKlocka.jpg]]</div>
Rad 97: Rad 99:
  
 
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> =
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Datatypen string, sid 70.</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Datatypen string, sid 71.</span></b> ==
  
  
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Konkateneringsoperatorn + , sid 70.</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Konkateneringsoperatorn + , sid 71.</span></b> ==
  
  
= <b><span style="color:#931136">Gå vidare med [[Övningar 6 (C/Cpp)|<span style="color:blue">Dagens övningar</span>]] när du är klar med all läsning ovan.</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Gå vidare med [[Övningar 5 (C/Cpp)|<span style="color:blue">Dagens övningar</span>]] när du är klar med all läsning ovan.</span></b> =
  
  

Nuvarande version från 30 september 2022 kl. 12.05

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


4.4    Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?

Programmet OverWrite

OverWrite.jpg


Förklaring

Forklaringa.jpg


4.5    Inläsning av data

Programmet Cin

Cina.jpg


Följande utskrift får man när man exekverar programmet Cin:

Cin Korexd.jpg


4.6    Inmatning – Bearbetning – Utmatning

Programmet Operator

Operator.jpg


Läs i kursboken om:

      Inmatning med cin och inmatningsoperatorn >> , sid 62-63.

      Strukturering av program, sid 65.


4.7    Modulooperatorn %

Modulooperatorn % ger resten vid heltalsdivision.

T.ex: 9 % 2 = 1, eftersom 9 heltalsdividerat med 2 ger 4, rest 1.


Exempel 1: Veckodagar räknar modulo 7

Modulo 2.jpg


Lösningen: (5 + 11)  % 7 = 2

Modulo 2 Text.jpg


Principen (Generalisering):

Omvandling av det decimala talsystemet till ett talsystem med basen 7.


Exempel 2: Klockan räknar modulo 12

ModuloKlocka.jpg


Principen (Generalisering):

Omvandling av det decimala talsystemet till ett talsystem med basen 12.


4.8    Ökningsoperatorn ++

Programmet Increment

Increment.jpg


4.9    Sammansatt tilldelning

Programmet CompAssign

CompAssign.jpg


Läs i kursboken om:

      Datatypen string, sid 71.

      Konkateneringsoperatorn + , sid 71.

Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.