Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (forts.)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(12 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 45: | Rad 45: | ||
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = | ||
− | == <b><span style="color:#931136"> Inmatning med cin och inmatningsoperatorn >> , sid | + | == <b><span style="color:#931136"> Inmatning med cin och inmatningsoperatorn >> , sid 62-63.</span></b> == |
− | == <b><span style="color:#931136"> Strukturering av program, sid | + | == <b><span style="color:#931136"> Strukturering av program, sid 65.</span></b> == |
<br> | <br> | ||
Rad 54: | Rad 54: | ||
= <b><span style="color:#931136">4.7 Modulooperatorn %</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">4.7 Modulooperatorn %</span></b> = | ||
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
− | + | == <b><span style="color:#931136">Modulooperatorn % ger resten vid heltalsdivision.</span></b> == | |
+ | |||
+ | === <b><span style="color:#931136">T.ex: 9 % 2 = 1, eftersom 9 heltalsdividerat med 2 ger 4, rest 1.</span></b> === | ||
</div> | </div> | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | + | == <b><span style="color:#931136">Exempel 1: Veckodagar räknar modulo 7</span></b> == | |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Modulo_2.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Modulo_2.jpg]]</div> | ||
− | + | == <b><span style="color:#931136">Lösningen: (5 + 11) % 7 = 2</span></b> == | |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Modulo_2_Text.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Modulo_2_Text.jpg]]</div> | ||
Rad 72: | Rad 74: | ||
− | <div class=" | + | <div class="ovnA"> |
== <b><span style="color:#931136">Exempel 2: Klockan räknar modulo 12</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Exempel 2: Klockan räknar modulo 12</span></b> == | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: ModuloKlocka.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: ModuloKlocka.jpg]]</div> | ||
Rad 97: | Rad 99: | ||
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = | ||
− | == <b><span style="color:#931136"> Datatypen string, sid | + | == <b><span style="color:#931136"> Datatypen string, sid 71.</span></b> == |
− | == <b><span style="color:#931136"> Konkateneringsoperatorn + , sid | + | == <b><span style="color:#931136"> Konkateneringsoperatorn + , sid 71.</span></b> == |
− | = <b><span style="color:#931136">Gå vidare med [[Övningar | + | = <b><span style="color:#931136">Gå vidare med [[Övningar 5 (C/Cpp)|<span style="color:blue">Dagens övningar</span>]] när du är klar med all läsning ovan.</span></b> = |
Nuvarande version från 30 september 2022 kl. 12.05
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
4.4 Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?
Förklaring
4.5 Inläsning av data
4.6 Inmatning – Bearbetning – Utmatning
Läs i kursboken om:
Inmatning med cin och inmatningsoperatorn >> , sid 62-63.
Strukturering av program, sid 65.
4.7 Modulooperatorn %
Modulooperatorn % ger resten vid heltalsdivision.
T.ex: 9 % 2 = 1, eftersom 9 heltalsdividerat med 2 ger 4, rest 1.
Exempel 1: Veckodagar räknar modulo 7
Lösningen: (5 + 11) % 7 = 2
Principen (Generalisering):
Omvandling av det decimala talsystemet till ett talsystem med basen 7.
Exempel 2: Klockan räknar modulo 12
Principen (Generalisering):
Omvandling av det decimala talsystemet till ett talsystem med basen 12.
4.8 Ökningsoperatorn ++
4.9 Sammansatt tilldelning
Läs i kursboken om:
Datatypen string, sid 71.
Konkateneringsoperatorn + , sid 71.
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.