Skillnad mellan versioner av "Övningar 6 (C/Cpp)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
(Skapade sidan med '__NOTOC__ {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |   {{Not selected tab|Lektion 5...')
 
m
 
(12 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[Lektion 5 (C/Cpp)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
+
{{Not selected tab|[[Lektion 6 (C/Cpp)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
{{Not selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering (forts.)|Dagens genomgång]]}}
+
{{Not selected tab|[[Kap 5 Enkla datatyper|Dagens genomgång]]}}
{{Selected tab|[[Övningar 5 (C/Cpp)|Dagens övningar]]}}
+
{{Selected tab|[[Övningar 6 (C/Cpp)|Dagens övningar]]}}
 
{{Not selected tab|[[Planering C/Cpp|Kursens planering]]}}
 
{{Not selected tab|[[Planering C/Cpp|Kursens planering]]}}
{{Not selected tab|[[Lektion 6 (C/Cpp)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
+
{{Not selected tab|[[Lektion 7 (C/Cpp)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
Rad 14: Rad 14:
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
 
<big>
 
<big>
* &nbsp; &nbsp; Mata in koden till programmet [[Kap_4_Grundbegrepp_i_programmering_(forts.)#Programmet_OverWrite|<b><span style="color:blue">Overwrite</span></b>]] i en Console Application i Visual Studio.
+
* &nbsp; &nbsp; Mata in koden till programmet [[Kap 5 Enkla datatyper#Programmet Primitives till utskriften ovan|<b><span style="color:blue">Primitives</span></b>]] i en Console Application i VS.
  
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Kompilera och kör. Använd samma projekt som du skapat tidigare.
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Kompilera och kör. Använd samma projekt som du skapat tidigare.
  
* &nbsp; &nbsp; Mata in koden till programmen [[Kap_4_Grundbegrepp_i_programmering_(forts.)#Programmet_Cin|<b><span style="color:blue">Cin</span></b>]] och [[Kap_4_Grundbegrepp_i_programmering_(forts.)#Programmet_Operator|<b><span style="color:blue">Operator</span></b>]].
+
* &nbsp; &nbsp; Mata in koden till programmen [[Kap 5 Enkla datatyper#Programmet LimitsInt till utskriften ovan|<b><span style="color:blue">LimitsInt</span></b>]] och [[Kap 5 Enkla datatyper#Programmet_Char|<b><span style="color:blue">Char</span></b>]]. Kompilera och kör.
  
* &nbsp; &nbsp; Mata in koden till programmen [[Kap_4_Grundbegrepp_i_programmering_(forts.)#Programmet_Increment|<b><span style="color:blue">Increment</span></b>]] och [[Kap_4_Grundbegrepp_i_programmering_(forts.)#Programmet_CompAssign|<b><span style="color:blue">CompAssign</span></b>]].
+
* &nbsp; &nbsp; Mata in koden till programmen [[Kap 5 Enkla datatyper#Programmet_Char2Int|<b><span style="color:blue">Char2Int</span></b>]] och [[Kap 5 Enkla datatyper#Programmet_Int2Char|<b><span style="color:blue">Int2Char</span></b>]]. Kompilera och kör.
  
* &nbsp; &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Överskrivning, Inläsning av data, Inmatning – Bearbetning – Utmatning, </span></b>
+
* &nbsp; &nbsp; Mata in koden till programmen [[Kap_5_Enkla_datatyper#Programmet_ASCII|<b><span style="color:blue">Ascii</span></b>]] och [[Kap 5 Enkla datatyper#Programmet Escape|<b><span style="color:blue">Escape</span></b>]]. Kompilera och kör.
 +
* &nbsp; &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Operatorn sizeof, Overflow, unsigned-typerna, ASCII-tabellen</span></b>
  
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; <b><span style="color:red">Ökningsoperatorn</span></b> och <b><span style="color:red">Sammansatt tilldelning</span></b> i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 60-71.
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; och <b><span style="color:red">Escapesekvenser</span></b> i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 76, 78, 80, 83-84, 86-87.
  
* &nbsp; &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Modulooperatorn</span></b> i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 66.
+
* &nbsp; &nbsp; Lösa övningarna nedan (<b><i>Övningar till kap 5</i></b>, kursboken, sid 88):
 
+
* &nbsp; &nbsp; Lösa övningarna nedan (<b><i>Övningar till kap 4</i></b>, kursboken, sid 72):
+
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Övningar till Kap 4 Grundbegrepp i programmering</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Övningar till Kap 5 Enkla datatyper</span></b> =
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
<big>
 
<big>
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_6_7.jpg]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_5.jpg]]</div>
 
+
 
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_8_10.jpg]]</div>
+
  
  
&nbsp; &nbsp;Jämför dina lösningar med lösningsförslagen i slutet av [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 247-250.
+
&nbsp; &nbsp;Jämför dina lösningar med lösningsförslagen i slutet av [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 246-250.
  
  
&nbsp; &nbsp;Blir du klar med övningen ovan kan du, om du vill, gå vidare till [[Lektion 6 (C/Cpp)|<b><span style="color:blue">Lektion 6</span></b>]].
+
&nbsp; &nbsp;Blir du klar med övningen ovan kan du börja syssla med [[Inlämningsuppgift LGT|<b><span style="color:blue">Inlämningsuppgift LGT</span></b>]].
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>

Nuvarande version från 3 oktober 2022 kl. 12.30

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

  •     Mata in koden till programmet Primitives i en Console Application i VS.

          Kompilera och kör. Använd samma projekt som du skapat tidigare.

  •     Mata in koden till programmen LimitsInt och Char. Kompilera och kör.
  •     Mata in koden till programmen Char2Int och Int2Char. Kompilera och kör.
  •     Mata in koden till programmen Ascii och Escape. Kompilera och kör.
  •     Läs om Operatorn sizeof, Overflow, unsigned-typerna, ASCII-tabellen

          och Escapesekvenser i kursboken, sid 76, 78, 80, 83-84, 86-87.

  •     Lösa övningarna nedan (Övningar till kap 5, kursboken, sid 88):


Övningar till Kap 5 Enkla datatyper

Ovn 5.jpg


   Jämför dina lösningar med lösningsförslagen i slutet av kursboken, sid 246-250.


   Blir du klar med övningen ovan kan du börja syssla med Inlämningsuppgift LGT.






Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.