Skillnad mellan versioner av "Övningar 3 (Algoritmer)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 20: | Rad 20: | ||
* Läs om [[Kap_1_Algoritmer_och_programmering_(forts._2)#1.7_.C2.A0.C2.A0_De_enkla_datatyperna_i_C.23|<b><span style="color:blue">1.7 De enkla datatyperna i C#</span></b>]] och [[Kap_1_Algoritmer_och_programmering_(forts._2)#Type_System_Unification|<b><span style="color:blue">Type System Unification</span></b>]]. | * Läs om [[Kap_1_Algoritmer_och_programmering_(forts._2)#1.7_.C2.A0.C2.A0_De_enkla_datatyperna_i_C.23|<b><span style="color:blue">1.7 De enkla datatyperna i C#</span></b>]] och [[Kap_1_Algoritmer_och_programmering_(forts._2)#Type_System_Unification|<b><span style="color:blue">Type System Unification</span></b>]]. | ||
− | * Mata in koden till programmet [[Kap_1_Algoritmer_och_programmering_(forts._2)#1.8_.C2.A0.C2.A0_Inl.C3.A4sning_av_data|<b><span style="color:blue"> | + | * Mata in koden till programmet [[Kap_1_Algoritmer_och_programmering_(forts._2)#1.8_.C2.A0.C2.A0_Inl.C3.A4sning_av_data|<b><span style="color:blue">Input</span></b>]] i en C# Console Application. Kompilera och kör. |
* Mata in koden till programmet [[Kap_1_Algoritmer_och_programmering_(forts._2)#Villkorlig_initiering|<b><span style="color:blue">CondInit</span></b>]] och [[Kap_1_Algoritmer_och_programmering_(forts._2)#Villkorlig_initiering|<b><span style="color:blue">UncondInit</span></b>]]. Kompilera och kör. | * Mata in koden till programmet [[Kap_1_Algoritmer_och_programmering_(forts._2)#Villkorlig_initiering|<b><span style="color:blue">CondInit</span></b>]] och [[Kap_1_Algoritmer_och_programmering_(forts._2)#Villkorlig_initiering|<b><span style="color:blue">UncondInit</span></b>]]. Kompilera och kör. |
Nuvarande version från 25 oktober 2022 kl. 04.36
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
- Mata in koden till programmet First i en C# Console Application. Kompilera och kör.
- Läs om 1.7 De enkla datatyperna i C# och Type System Unification.
- Mata in koden till programmet Input i en C# Console Application. Kompilera och kör.
- Mata in koden till programmet CondInit och UncondInit. Kompilera och kör.
- Läs om Villkorlig initiering.
- Läs om metoderna ReadLine() och int.Parse(). Använd dem för att lösa uppgift 1.25.
- Lös uppgifterna nedan, se kursboken, Övningar till kapitel 1 (sid 59):
Jämför dina lösningar med lösningsförslagen i slutet av kursboken, sid 252-254.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.