Skillnad mellan versioner av "Kap 3 Metoder i OOP"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(6 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 26: | Rad 26: | ||
---- | ---- | ||
<b><span style="color:red">Lösningen</span></b> är publika <b><span style="color:red">accessmetoder</span></b>. Det finns tre sorters accessmetoder: | <b><span style="color:red">Lösningen</span></b> är publika <b><span style="color:red">accessmetoder</span></b>. Det finns tre sorters accessmetoder: | ||
− | + | <b> | |
− | # Get-metoder | + | # Get-metoder |
− | # Set-metoder | + | # Set-metoder |
− | # Strängrepresentationsmetoder | + | # Strängrepresentationsmetoder |
− | </big> | + | </b></big> |
</div> | </div> | ||
− | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">Get- och Set-metoder</span></b> = |
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
+ | === <b><span style="color:#931136">Klassen Empl</span></b> === | ||
[[Image: Empl.jpg]] | [[Image: Empl.jpg]] | ||
− | |||
− | = <b><span style="color:#931136">Programmet GetSet</span></b> = | + | === <b><span style="color:#931136">Programmet GetSet</span></b> === |
− | + | ||
[[Image: GetSet.jpg]] | [[Image: GetSet.jpg]] | ||
− | |||
− | = <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> = | + | === <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> === |
− | + | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: GetSetKorex.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: GetSetKorex.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
− | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">3.2 Property</span></b> = |
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
<big> | <big> | ||
Rad 64: | Rad 61: | ||
− | |||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
+ | === <b><span style="color:#931136">Klassen EmplP</span></b> === | ||
[[Image: EmplP.jpg]] | [[Image: EmplP.jpg]] | ||
− | |||
− | = <b><span style="color:#931136">Programmet Property</span></b> = | + | === <b><span style="color:#931136">Programmet Property</span></b> === |
− | + | ||
[[Image: Property.jpg]] | [[Image: Property.jpg]] | ||
− | |||
− | = <b><span style="color:#931136">Körexempel: samma som ovan.</span></b> = | + | === <b><span style="color:#931136">Körexempel: samma som ovan.</span></b> === |
− | + | </div> | |
Nuvarande version från 27 november 2022 kl. 17.50
<< Agenda | Genomgång | Dagens övningar | Nästa lektion >> |
3.1 Accessmetoder
Inkapslingens konsekvenser
Inkapsling innebär inkluderingen av privata datamedlemmar i sitt program.
Konstruktorn löser problemet med initieringen av privata datamedlemmar. Men:
Problem som kvarstår:
Hur ska privata datamedlemmar ändras efter initieringen när de är oåtkomliga?
Hur ska de läsas, hur ska de skrivas efter initieringen?
Lösningen är publika accessmetoder. Det finns tre sorters accessmetoder:
- Get-metoder
- Set-metoder
- Strängrepresentationsmetoder
Get- och Set-metoder
3.2 Property
Property är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.
Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.
Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.