Skillnad mellan versioner av "Övningar 1 (Inbyggd)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(35 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 3: Rad 3:
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (Inbyggd)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (Inbyggd)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
{{Not selected tab|[[Kap 1 Objektorienterad programmering (OOP)|Dagens genomgång]]}}
+
{{Not selected tab|[[Kap 1 Olika programmeringsmiljöer|Dagens genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[Övningar 1 (Inbyggd)|Dagens övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[Övningar 1 (Inbyggd)|Dagens övningar]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Innehall_Inbyggda.pdf|Innehåll & struktur]]}}
+
{{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/Systemutv_Inb_Syst_Inneh_Struktur.pdf Innehåll & struktur]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 2 (Inbyggd)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 2 (Inbyggd)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
Rad 12: Rad 12:
  
 
= <b><span style="color:#931136">Dagens övningar</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Dagens övningar</span></b> =
<div class="ovnC">
+
<div class="ovnE">
 
<big>
 
<big>
Läs texten [[Media: Om_Inb_Syst.pdf|<b><span style="color:blue">Om inbyggda system</span></b>]]
+
* &nbsp; Läs texten &nbsp; [[Media: Progr_Hist_Unicode.pdf|<b><span style="color:blue">Ur Programmerigens historia</span></b>]] &nbsp; .
  
Besvara frågorna nedan. Skriv dina svar i ett textdokument.
+
* &nbsp; Besvara frågorna nedan.
  
Ingen inlämning krävs. Arbeta gärna gruppvis.
+
* &nbsp; Skriv dina svar i ett textdokument.
  
----
+
* &nbsp; Ingen inlämning krävs.
  
1) &nbsp; Raspberry PI presenteras ofta som ett exempel på ett inbyggd system. Nämn några fler exempel på inbyggda system.
+
* &nbsp; Diskutera gärna frågorna gruppvis.
 +
</big>
 +
</div>
  
2) &nbsp; Vad var Raspberry PI ursprungligen konciperat för och varför blev det oväntat populärt utanför sitt ursprungliga användningsområde?
 
  
3) &nbsp; Vad står ”PI” för i namnet Raspberry PI?
+
<div class="ovnC">
 +
<big>
 +
1) &nbsp; Vad är den traditionella, procedurala synen på programmering som rådde på 60- och 70-talet?
  
4) &nbsp; Formulera en allmän definition för inbyggda system. Verifiera din defini-tion de exempel du hade gett ovan.
+
2) &nbsp; Vad är den objektorienterade synen programmering som kom upp på 80-talet?
  
5) &nbsp; Om pennor är objekt var kan man hitta klassen penna?  +++
+
3) &nbsp; När skedde utvidgningen från C till C++ och vem lade grunden till denna utveckling?
  
6) &nbsp; Av vilka två huvudingredienser består en klass i regel?
+
4) &nbsp; Vad är den viktigaste skillnaden mellan C och C++?
  
7) &nbsp; Anta att Tal är en klass. Är addition() en metod eller en datamedlem i klassen Tal?
+
5) &nbsp; Varför finns logiska paralleller mellan C/C++ och Unix?
  
8) &nbsp; Anta att Bil är en klass. Är Motor en metod eller en datamedlem i klassen Bil?
+
6) &nbsp; Vad var anledningen till att man på 80-talet bytte paradigm inom programmering?
  
9) &nbsp; Är  +  en metod, en datamedlem eller en operator i klassen String? Vad heter den?
+
7) &nbsp; Nämn två operativsystem som är programmerade i C.
  
10) &nbsp; Med vilken fråga hittar man datamedlemmarna i en klass?
+
8) &nbsp; Vad innebär begreppet pekare och vilken relevans har det för programutveckling?
  
11) &nbsp; Med vilken fråga hittar man metoderna i en klass?  
+
9) &nbsp; Är pekare ett koncept som finns i C eller har man lagt till det senare med C++?
  
12) &nbsp; Är objekt och instans synonymer?
+
10) &nbsp; Vad innebär det att C är en delmängd av C++?
  
13) &nbsp; Vad betyder punktnotation?
+
11) &nbsp; Vad betyder tillägget ++ vid vidareutvecklingen från C till C++?  
  
14) &nbsp; Vad betyder allokering i datasammanhang?
+
12) &nbsp; Vad är den historiska orsaken för att C/C++ inte är optimalt för grafiska tillämpningar?
  
15) &nbsp; Vilka är de tre hörnstenarna inom objektorienterad programmering?
+
13) &nbsp; För vilka teknologier är C/C++ optimalt och vilka av språkens egenskaper är anledning till det?
  
16) &nbsp; Pekar i ett klassdiagram pilen från subklassen till superklassen eller tvärtom?
+
14) &nbsp; Är <i>Unicode</i> ett programmeringsspråk? Om ja, är det interpreterande eller kompilerande? Om nej, vad är Unicode då?
  
17) &nbsp; När en subklass ärver en superklass ärver den superklassens alla datamedlemmar och metoder?
+
15) &nbsp; Vilket behov ledde till uppkomsten av Unicode?
  
18) &nbsp; Varför är polymorfism en speciell form av överlagring av metoder?
+
16) &nbsp; Vad är föregångaren till Unicode?
  
19) &nbsp; Vad skiljer polymorfism från vanlig överlagring av metoder?
+
17) &nbsp; Vilken roll spelade tillämpningen av grafik inom IT för uppkomsten av Unicode?
  
20) &nbsp; Kan polymorfa metoder förekomma i en och samma klass?
+
18) &nbsp; Är Unicode en delmängd av ASCII eller omvänt?
  
21) &nbsp; Kan överlagrade metoder förekomma i en och samma klass?
+
19) &nbsp; Är <i>Python</i> ett kompilerande eller interpreterande språk?
  
22) &nbsp; Kan man komma åt de privata datamedlemmarna i en superklass från en subklass?
+
20) &nbsp; Nämn <i>en</i> fördel av interpreterande språk.
</big>
+
</div>
+
  
 +
21) &nbsp; Vad har man ersatt måsvingarna {  } med i Python?
  
<div class="ovnE">
+
22) &nbsp; Vilken teknik använder Python för deklaration av variabler?
<big>
+
* &nbsp; Mata in programmet [[Kap_1_Objektorienterad_programmering_(OOP)#1.3_.C2.A0_Modulariseringsprocessen|<b><span style="color:blue">All_in_Main</span></b>]] i en Console Application. Kompilera och kör.
+
* &nbsp; Mata in programmet [[Kap_1_Objektorienterad_programmering_(OOP)#Modularisering_p.C3.A5_metodniv.C3.A5|<b><span style="color:blue">Method</span></b>]]. Kompilera och kör.
+
* &nbsp; Mata in klasserna [[Kap_1_Objektorienterad_programmering_(OOP)#Klassen_Password|<b><span style="color:blue">Password</span></b>]] och [[Kap_1_Objektorienterad_programmering_(OOP)#Klassen_PasswordUse|<b><span style="color:blue">PasswordUse</span></b>]] i samma projekt. Kompilera och kör.
+
* &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Klassbegreppet</span></b> i [[Kursboken i YH-kursen Objektorienterad programmering och design|<b><span style="color:blue">kursboken</span></b>]], sid 13-17.
+
* &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Modulariseringsprocessen</span></b> i [[Kursboken i YH-kursen Objektorienterad programmering och design|<b><span style="color:blue">kursboken</span></b>]], sid 18-21.
+
</big>
+
</div>
+
  
 +
23) &nbsp; Inom vilket område är Python mest populärt?
  
<div class="ovnA">
+
24) &nbsp; Är Python ett universellt programmeringsspråk eller ett skriptspråk?
=== <b><span style="color:#931136">Lös uppgifterna nedan:</span></b> ===
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn 1_1_3.jpg]]</div>
+
<big><big>
+
  
 
+
25) &nbsp; I vilka avseenden är Python revolutionerande inom mjukvaruteknologin?
&nbsp; Jämför dina lösningar med lösningsförslagen i slutet av [[Kursboken i YH-kursen Objektorienterad programmering och design|<b><span style="color:blue">kursboken</span></b>]], sid 171-173.
+
</big>
</big></big>
+
 
</div>
 
</div>
  
Rad 101: Rad 92:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023 TechPages AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2024 <b><span style="color:blue">Lieta AB</span></b>. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 28 juli 2024 kl. 21.04

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

  •   Besvara frågorna nedan.
  •   Skriv dina svar i ett textdokument.
  •   Ingen inlämning krävs.
  •   Diskutera gärna frågorna gruppvis.


1)   Vad är den traditionella, procedurala synen på programmering som rådde på 60- och 70-talet?

2)   Vad är den objektorienterade synen på programmering som kom upp på 80-talet?

3)   När skedde utvidgningen från C till C++ och vem lade grunden till denna utveckling?

4)   Vad är den viktigaste skillnaden mellan C och C++?

5)   Varför finns logiska paralleller mellan C/C++ och Unix?

6)   Vad var anledningen till att man på 80-talet bytte paradigm inom programmering?

7)   Nämn två operativsystem som är programmerade i C.

8)   Vad innebär begreppet pekare och vilken relevans har det för programutveckling?

9)   Är pekare ett koncept som finns i C eller har man lagt till det senare med C++?

10)   Vad innebär det att C är en delmängd av C++?

11)   Vad betyder tillägget ++ vid vidareutvecklingen från C till C++?

12)   Vad är den historiska orsaken för att C/C++ inte är optimalt för grafiska tillämpningar?

13)   För vilka teknologier är C/C++ optimalt och vilka av språkens egenskaper är anledning till det?

14)   Är Unicode ett programmeringsspråk? Om ja, är det interpreterande eller kompilerande? Om nej, vad är Unicode då?

15)   Vilket behov ledde till uppkomsten av Unicode?

16)   Vad är föregångaren till Unicode?

17)   Vilken roll spelade tillämpningen av grafik inom IT för uppkomsten av Unicode?

18)   Är Unicode en delmängd av ASCII eller omvänt?

19)   Är Python ett kompilerande eller interpreterande språk?

20)   Nämn en fördel av interpreterande språk.

21)   Vad har man ersatt måsvingarna { } med i Python?

22)   Vilken teknik använder Python för deklaration av variabler?

23)   Inom vilket område är Python mest populärt?

24)   Är Python ett universellt programmeringsspråk eller ett skriptspråk?

25)   I vilka avseenden är Python revolutionerande inom mjukvaruteknologin?







Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.