Skillnad mellan versioner av "Övningar 1 (Inbyggd)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(31 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 3: Rad 3:
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (Inbyggd)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (Inbyggd)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
{{Not selected tab|[[Kap 1 Objektorienterad programmering (OOP)|Dagens genomgång]]}}
+
{{Not selected tab|[[Kap 1 Olika programmeringsmiljöer|Dagens genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[Övningar 1 (Inbyggd)|Dagens övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[Övningar 1 (Inbyggd)|Dagens övningar]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Innehall_Inbyggda.pdf|Innehåll & struktur]]}}
+
{{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/Systemutv_Inb_Syst_Inneh_Struktur.pdf Innehåll & struktur]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 2 (Inbyggd)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 2 (Inbyggd)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
Rad 12: Rad 12:
  
 
= <b><span style="color:#931136">Dagens övningar</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Dagens övningar</span></b> =
<div class="ovnC">
+
<div class="ovnE">
 
<big>
 
<big>
Läs texten [[Media: Om_Inb_Syst.pdf|<b><span style="color:blue">Om inbyggda system</span></b>]]
+
* &nbsp; Läs texten &nbsp; [[Media: Progr_Hist_Unicode.pdf|<b><span style="color:blue">Ur Programmerigens historia</span></b>]] &nbsp; .
  
Besvara frågorna nedan. Skriv dina svar i ett textdokument.
+
* &nbsp; Besvara frågorna nedan.
  
Ingen inlämning krävs. Arbeta gärna gruppvis.
+
* &nbsp; Skriv dina svar i ett textdokument.
  
----
+
* &nbsp; Ingen inlämning krävs.
  
1) &nbsp; Raspberry PI presenteras ofta som ett exempel på ett inbyggd system. Nämn några fler exempel på inbyggda system.
+
* &nbsp; Diskutera gärna frågorna gruppvis.
 +
</big>
 +
</div>
  
2) &nbsp; Vad var Raspberry PI ursprungligen konciperat för och varför blev det oväntat populärt utanför sitt
 
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp; ursprungliga användningsområde?
+
<div class="ovnC">
 +
<big>
 +
1) &nbsp; Vad är den traditionella, procedurala synen på programmering som rådde på 60- och 70-talet?
  
3) &nbsp; Vad står ”PI” för i namnet Raspberry PI?
+
2) &nbsp; Vad är den objektorienterade synen på programmering som kom upp på 80-talet?
  
4) &nbsp; Formulera en allmän definition för inbyggda system. Verifiera din defini-tion på de exempel du hade gett ovan.
+
3) &nbsp; När skedde utvidgningen från C till C++ och vem lade grunden till denna utveckling?
  
5) &nbsp; Varför är en mobiltelefon inget inbyggt system?
+
4) &nbsp; Vad är den viktigaste skillnaden mellan C och C++?
  
6) &nbsp; Vad är det viktigaste kännetecknet för ett inbäddat system?
+
5) &nbsp; Varför finns logiska paralleller mellan C/C++ och Unix?
  
7) &nbsp; Vilka krav måste inbyggda system uppfylla för att kunna anses vara an-vändbara i praktiken?
+
6) &nbsp; Vad var anledningen till att man på 80-talet bytte paradigm inom programmering?
  
8) &nbsp; Vilka operativsystem förekommer hos inbyggda system och vilka är mest populära?
+
7) &nbsp; Nämn två operativsystem som är programmerade i C.
  
9) &nbsp; Har alla inbyggda system användargränssnitt?
+
8) &nbsp; Vad innebär begreppet pekare och vilken relevans har det för programutveckling?
  
10) &nbsp; Vad betyder Realtid inom databehandling och vilken roll spelar begreppet för inbyggda system?
+
9) &nbsp; Är pekare ett koncept som finns i C eller har man lagt till det senare med C++?
  
11) &nbsp; Hur är det med programmerbarheten hos inbyggda system?  
+
10) &nbsp; Vad innebär det att C är en delmängd av C++?
  
12) &nbsp; I vilka komponenter är mjukvaran hos inbyggda system lagrade?
+
11) &nbsp; Vad betyder tillägget ++ vid vidareutvecklingen från C till C++?  
  
13) &nbsp; Inom vilket intervall rör sig minnesstorleken för inbyggd programvara?
+
12) &nbsp; Vad är den historiska orsaken för att C/C++ inte är optimalt för grafiska tillämpningar?
  
14) &nbsp; Vilka är de typiska hårdvarukomponenterna hos inbyggda system?
+
13) &nbsp; För vilka teknologier är C/C++ optimalt och vilka av språkens egenskaper är anledning till det?
  
15) &nbsp; Nämn tre olika komponenter hos inbyggda system.
+
14) &nbsp; Är <i>Unicode</i> ett programmeringsspråk? Om ja, är det interpreterande eller kompilerande? Om nej, vad är Unicode då?
  
16) &nbsp; Vad betyder firmware hos inbyggda system? Ge ett exempel på firmware.
+
15) &nbsp; Vilket behov ledde till uppkomsten av Unicode?
  
17) &nbsp; Vad är skillnaden mellan firmware och software?
+
16) &nbsp; Vad är föregångaren till Unicode?
  
18) &nbsp; I vilka minnesenheter lagras programvara hos inbyggda system?
+
17) &nbsp; Vilken roll spelade tillämpningen av grafik inom IT för uppkomsten av Unicode?
  
19) &nbsp; Vad är skillnaden mellan inbyggda system och Internet of Things (IoT).
+
18) &nbsp; Är Unicode en delmängd av ASCII eller omvänt?
  
20) &nbsp; Nämn några exempel på inbyggda system hos motorfordon.
+
19) &nbsp; Är <i>Python</i> ett kompilerande eller interpreterande språk?
  
21) &nbsp; Redogör med egna ord hur ett inbyggt operativsystem fungerar.
+
20) &nbsp; Nämn <i>en</i> fördel av interpreterande språk.
  
22) &nbsp; När kom upp de första inbyggda systemen och vilka tillämpningar hade de då?
+
21) &nbsp; Vad har man ersatt måsvingarna {  } med i Python?
  
23) &nbsp; Varför är C/C++ och Python lämpliga språk för programmering av inbygg-da system?
+
22) &nbsp; Vilken teknik använder Python för deklaration av variabler?
</big>
+
</div>
+
  
 +
23) &nbsp; Inom vilket område är Python mest populärt?
  
<div class="ovnE">
+
24) &nbsp; Är Python ett universellt programmeringsspråk eller ett skriptspråk?
<big>
+
 
* &nbsp; Mata in programmet [[Kap_1_Objektorienterad_programmering_(OOP)#1.3_.C2.A0_Modulariseringsprocessen|<b><span style="color:blue">All_in_Main</span></b>]] i en Console Application. Kompilera och kör.
+
25) &nbsp; I vilka avseenden är Python revolutionerande inom mjukvaruteknologin?
* &nbsp; Mata in programmet [[Kap_1_Objektorienterad_programmering_(OOP)#Modularisering_p.C3.A5_metodniv.C3.A5|<b><span style="color:blue">Method</span></b>]]. Kompilera och kör.
+
* &nbsp; Mata in klasserna [[Kap_1_Objektorienterad_programmering_(OOP)#Klassen_Password|<b><span style="color:blue">Password</span></b>]] och [[Kap_1_Objektorienterad_programmering_(OOP)#Klassen_PasswordUse|<b><span style="color:blue">PasswordUse</span></b>]] i samma projekt. Kompilera och kör.
+
* &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Klassbegreppet</span></b> i [[Kursboken i YH-kursen Objektorienterad programmering och design|<b><span style="color:blue">kursboken</span></b>]], sid 13-17.
+
* &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Modulariseringsprocessen</span></b> i [[Kursboken i YH-kursen Objektorienterad programmering och design|<b><span style="color:blue">kursboken</span></b>]], sid 18-21.
+
 
</big>
 
</big>
</div>
 
 
 
<div class="ovnA">
 
=== <b><span style="color:#931136">Lös uppgifterna nedan:</span></b> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn 1_1_3.jpg]]</div>
 
<big><big>
 
 
 
&nbsp; Jämför dina lösningar med lösningsförslagen i slutet av [[Kursboken i YH-kursen Objektorienterad programmering och design|<b><span style="color:blue">kursboken</span></b>]], sid 171-173.
 
</big></big>
 
 
</div>
 
</div>
  
Rad 105: Rad 92:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023 TechPages AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2024 <b><span style="color:blue">Lieta AB</span></b>. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 28 juli 2024 kl. 21.04

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

  •   Besvara frågorna nedan.
  •   Skriv dina svar i ett textdokument.
  •   Ingen inlämning krävs.
  •   Diskutera gärna frågorna gruppvis.


1)   Vad är den traditionella, procedurala synen på programmering som rådde på 60- och 70-talet?

2)   Vad är den objektorienterade synen på programmering som kom upp på 80-talet?

3)   När skedde utvidgningen från C till C++ och vem lade grunden till denna utveckling?

4)   Vad är den viktigaste skillnaden mellan C och C++?

5)   Varför finns logiska paralleller mellan C/C++ och Unix?

6)   Vad var anledningen till att man på 80-talet bytte paradigm inom programmering?

7)   Nämn två operativsystem som är programmerade i C.

8)   Vad innebär begreppet pekare och vilken relevans har det för programutveckling?

9)   Är pekare ett koncept som finns i C eller har man lagt till det senare med C++?

10)   Vad innebär det att C är en delmängd av C++?

11)   Vad betyder tillägget ++ vid vidareutvecklingen från C till C++?

12)   Vad är den historiska orsaken för att C/C++ inte är optimalt för grafiska tillämpningar?

13)   För vilka teknologier är C/C++ optimalt och vilka av språkens egenskaper är anledning till det?

14)   Är Unicode ett programmeringsspråk? Om ja, är det interpreterande eller kompilerande? Om nej, vad är Unicode då?

15)   Vilket behov ledde till uppkomsten av Unicode?

16)   Vad är föregångaren till Unicode?

17)   Vilken roll spelade tillämpningen av grafik inom IT för uppkomsten av Unicode?

18)   Är Unicode en delmängd av ASCII eller omvänt?

19)   Är Python ett kompilerande eller interpreterande språk?

20)   Nämn en fördel av interpreterande språk.

21)   Vad har man ersatt måsvingarna { } med i Python?

22)   Vilken teknik använder Python för deklaration av variabler?

23)   Inom vilket område är Python mest populärt?

24)   Är Python ett universellt programmeringsspråk eller ett skriptspråk?

25)   I vilka avseenden är Python revolutionerande inom mjukvaruteknologin?







Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.