Skillnad mellan versioner av "Programmeringsmiljöer"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(12 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[Lektion | + | {{Not selected tab|[[Lektion 1 (Python)| << Agenda]]}} |
− | + | {{Not selected tab|[[Programmering av inbyggda system: Innehåll och struktur|Innehåll & struktur]]}} | |
− | {{Selected tab|[[ | + | {{Selected tab|[[Programmeringsmiljöer|Dagens genomgång]]}} |
− | + | {{Not selected tab|[[Övningar 1 (Python)|Dagens övningar]]}} | |
− | {{Not selected tab|[[Övningar | + | {{Not selected tab|[[Lektion 2 (Python)|Nästa lektion >> ]]}} |
− | {{Not selected tab|[[Lektion | + | |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
Rad 58: | Rad 57: | ||
+ | = <b><span style="color:#931136">Interactive mode</span></b> = | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Interactive mode.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Interactive mode.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
Rad 67: | Rad 66: | ||
= <b><span style="color:#931136">1.3 IDLE, Pythons egen integrerad miljö</span></b> [[Image: IDLE_Ikonen.jpg]] = | = <b><span style="color:#931136">1.3 IDLE, Pythons egen integrerad miljö</span></b> [[Image: IDLE_Ikonen.jpg]] = | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: IDLE_Miljon.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: IDLE_Miljon.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
− | <div class=" | + | <div class="ovnC"> |
=== <b><span style="color:#931136">Att skriva pythonkod i en fil</span></b> [[Image: IDLE_Ikonen.jpg]]=== | === <b><span style="color:#931136">Att skriva pythonkod i en fil</span></b> [[Image: IDLE_Ikonen.jpg]]=== | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Att skriva pythonkod i en fil_1a.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Att skriva pythonkod i en fil_1a.jpg]]</div> | ||
Rad 81: | Rad 79: | ||
− | <div class=" | + | <div class="ovnC"> |
=== <b><span style="color:#931136">Att exekvera pythonkod från en fil</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">Att exekvera pythonkod från en fil</span></b> === | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Att exekvera pythonkod fran en fila.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Att exekvera pythonkod fran en fila.jpg]]</div> | ||
Rad 87: | Rad 85: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Installation av Visual Studio för Python</span></b> = | + | = <b><span style="color:#931136">1.4 Installation av Visual Studio för Python</span></b> = |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Install_VS_Python.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Install_VS_Python.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
− | |||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
+ | === <b><span style="color:#931136">Att skriva och exekvera pythonkod i Visual Studio</span></b> === | ||
+ | +++ | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Python_VS_1.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Python_VS_1.jpg]]</div> | ||
Rad 102: | Rad 101: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">En mobil pythonmiljö</span></b> = | + | = <b><span style="color:#931136">1.5 En mobil pythonmiljö</span></b> = |
− | <div class=" | + | <div class="ovnA"> |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: En_mobil_pythonmiljo.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: En_mobil_pythonmiljo.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Mattekollens pythonmiljö</span></b> = | + | <div class="ovnA"> |
− | + | === <b><span style="color:#931136">Mattekollens pythonmiljö</span></b> === | |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Mattekollens_pythonmiljo.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Mattekollens_pythonmiljo.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Fortsätt med [[Övningar | + | = <b><span style="color:#931136">Fortsätt med [[Övningar 1 (Python)|<span style="color:blue">Dagens övningar</span>]].</span></b> = |
Nuvarande version från 11 april 2023 kl. 12.06
<< Agenda | Innehåll & struktur | Dagens genomgång | Dagens övningar | Nästa lektion >> |
1.1 Installation av Python
Pythons egna programmeringsmiljöer
I och med installationen ovan har vi fått två olika produkter:
\( \qquad\quad\; \) IDLE = Integrated Development and Learning Environment
\( \qquad\qquad\quad\;\, \) = Editor + interpretator
1.2 Python interpretatorn 
Om Python
Pythons innovativa bidrag till programmeringen:
- Avskaffat måsvingarna { } som symboler för avgränsning av block, kroppar till klasser, funktioner, kontrollstrukturer osv. Indragning ersätter { }.
- Konsekvens: God programmeringsstil (indragningar) har blivit språkets syntax.
- Inte längre obligatoriskt att avsluta en sats med semikolon. <Return> ersätter semikolon.
- Inte längre obligatoriskt att deklarera variabler. En variabels initiering ersätter deklarationen.
- Löpande kod och funktioner behöver inte nödvändigtvis skrivas i klasser.
- Språkets interpreterande karaktär gör det möjligt att på ett lekfullt sätt experimentera med kod: utan IDE, utan projekt, utan editor, utan kompilering.
Vad är en interpretator?
Python är ett interpreterande språk
Tekniken att koda i en interpretator kallas för Interactive mode.
Interactive mode
1.3 IDLE, Pythons egen integrerad miljö 
1.4 Installation av Visual Studio för Python
1.5 En mobil pythonmiljö
Fortsätt med Dagens övningar.
Copyright © 2023 TechPages AB. All Rights Reserved.