Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(8 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
__NOTOC__ | __NOTOC__ | ||
− | <big>Mån 18 sep, kl 13-16</big> | + | <!-- <big>Mån 18 sep, kl 13-16</big> --> |
− | + | ||
− | + | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (C/Cpp 23)| << Agenda]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 1 (C/Cpp 23)| << Agenda]]}} | ||
− | {{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)|Genomgång 1]]}} | + | {{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)|<span style="font-weight:lighter">Genomgång 1</span>]]}} |
{{Not selected tab|[[Övningar 1 (C/Cpp 23)|Övningar 1]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 1 (C/Cpp 23)|Övningar 1]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[ | + | {{Not selected tab|[[Innehåll Programmering 1|Innehåll och struktur]]}} |
<!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} --> | <!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} --> | ||
{{Not selected tab|[[Lektion 1a (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 1a (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} | ||
Rad 21: | Rad 19: | ||
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att | Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att | ||
− | sätta begreppet i rätt sammanhang | + | sätta begreppet i rätt sammanhang och avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen. |
Låt oss börja med att ge <i>negativa</i> svar: | Låt oss börja med att ge <i>negativa</i> svar: | ||
Rad 33: | Rad 31: | ||
− | ===== | + | ===== <span style="color:#931136">Slutsats från punkt 2) <math> \dots </math> ingen vetenskap:</span> ===== |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Progr_Praktiskt_650.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Progr_Praktiskt_650.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
Rad 40: | Rad 38: | ||
== <b><span style="color:#931136">Två positiva svar</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Två positiva svar</span></b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | === | + | === <span style="color:#931136">1. Programmering som problemlösning</span> === |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Vad_Progr_2a.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Vad_Progr_2a.jpg]]</div> | ||
− | === | + | === <span style="color:#931136">2. Programmering som modellering</span> === |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Program_Modell_650a.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Program_Modell_650a.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> |
Nuvarande version från 25 juli 2025 kl. 12.48
<< Agenda | Genomgång 1 | Övningar 1 | Innehåll och struktur | Nästa lektion >> |
1.1 Vad är programmering?
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att
sätta begreppet i rätt sammanhang och avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
Låt oss börja med att ge negativa svar:
Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.
Tre negativa svar
Två positiva svar
1.2 Kompilering och exekvering
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.
John von Neumann-modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Editorer & IDE
Regler för filändelser
Att hantera filändelser
Olika typer av fel
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med genomgången ovan.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.