Skillnad mellan versioner av "Kap 3 Att komma igång med Cpp"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(7 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
<big>Mån 25 sep, kl 13-16</big>
+
<!-- <big>Mån 25 sep, kl 13-16</big> -->
 
+
 
+
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
Rad 8: Rad 6:
 
{{Selected tab|[[Kap 3 Att komma igång med Cpp|Genomgång 4]]}}
 
{{Selected tab|[[Kap 3 Att komma igång med Cpp|Genomgång 4]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 4 (C/Cpp 23)|Övningar 4]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 4 (C/Cpp 23)|Övningar 4]]}}
{{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}}
+
{{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Cpp_BFU_vt_2024.pdf Planering]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 5 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 5 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
Rad 14: Rad 12:
  
 
<br>
 
<br>
 
<big><big><b>
 
[[Kap_2_Programmeringsmiljön#2.4_ETT_projekt_f.C3.B6r_alla_konsolapplikationer.C2.A0.C2.A0|<span style="color:blue">Kap 2 Programmeringsmiljön (forts.)</span>]]
 
::[[Kap_2_Programmeringsmiljön#2.4_ETT_projekt_f.C3.B6r_alla_konsolapplikationer.C2.A0.C2.A0|<span style="color:blue">­2.4 ETT projekt för alla konsolapplikationer</span>]]
 
</b></big></big>
 
  
 
= <b><span style="color:#931136">Kap 3 Att komma igång med C++:</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Kap 3 Att komma igång med C++:</span></b> =
Rad 74: Rad 67:
  
  
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Kommentarer i C++, sid 44.</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Kommentarer i C++, sid 57.</span></b> ==
 +
 
 +
 
 +
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Inkludering av bibliotek, sid 57.</span></b> ==
 +
 
 +
 
 +
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Vad är cout egentligen?, sid 62.</span></b> ==
 +
 
 +
 
 +
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Utmatningsoperatorn <<, sid 62.</span></b> ==
  
  
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Inkludering av bibliotek, sid 44-45</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Namespace std, sid 58.</span></b> ==
  
  
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Koderna \n och \t, sid 45</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Koderna \n och \t, sid 58.</span></b> ==
  
 
<br>
 
<br>

Nuvarande version från 8 maj 2024 kl. 08.27

        <<  Agenda          Genomgång 4          Övningar 4          Planering          Nästa lektion  >>      


Kap 3 Att komma igång med C++:

3.1    Vårt första C++ program

MyFirstc.jpg


I själva verket får man detta fönster när man exekverar programmet MyFirst:


MyFirst Consoleb.jpg


Förvrängningarna av ä och ö åtgärdas senare, se programmet MyFirstSwed.

Först måste vi reda ut några begrepp: Varför kallar vi koden MyFirst för program?


Vad är ett program i C/C++?

Ett C/C++ program är en samling av funktioner (C) och klasser (C++).

En och endast en av dessa funktioner måste vara main() som är start-

punkten för programmets exekvering.

Funktioner förekommer i C program, medan i C++ kan även klasser vara

beståndsdelar av ett program.

I Visual Studio får det finnas endast ett main() i ett projekt.


Funktionen main()

Programmets exekveringspunkt

Funktionen maina.jpg


Satser

Satser.jpg


Läs i kursboken om:

      Kommentarer i C++, sid 57.

      Inkludering av bibliotek, sid 57.

      Vad är cout egentligen?, sid 62.

      Utmatningsoperatorn <<, sid 62.

      Namespace std, sid 58.

      Koderna \n och \t, sid 58.


Gå vidare med Övningar 4 när du är klar med din första Console Application.






Copyright © 2023. All Rights Reserved.