Skillnad mellan versioner av "Kap 10 Pekare (34)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 46: Rad 46:
 
----
 
----
  
1)   Vad menas med paradigmskifte i programmeringens historia?
+
1)   Med vilken kod allokeras minne för vanliga variabler?
  
2)   Vad var anledningen till paradigmskiftet inom programutveckling?
+
2)   Nämn tre saker som händer när man deklarerar och initierar variabler av enkel datatyp.
  
3)   Mellan vilka två programmeringsspråk går historiskt skiljelinjen mellan procedural och
+
3)   Är pekare-till-int en enkel eller en sammansatt datatyp? Eller inget av dem?
  
:objektorienterad programmering? När ungefär inträffade övergången?
+
4)   Varför kan man kalla pekaren för ett parallellt system? Parallellt till vad?
  
4)   Vilka för- och nackdelar har enligt din åsikt den procedurala synen på programmering?
+
5)   Är pekare ett nytt koncept som har kommit till när C++ skapades?
  
5)   Vilka för- och nackdelar har enligt din åsikt den objektorienterade synen programmering?
+
6)   Hur ska man tolka talesättet "p pekar a"?
  
6)   Är det korrekt att pepparkakor är klasser och pepparkaksformen objekt?
+
7)   Kan pekaren ersätta namnet till en vanlig variabel?  
  
7)   Kan man via abstraktion komma från objekt till klass eller är det tvärtom?  
+
8)   Om 5 är värdet till en int-variabel, vad är då "värdet" av en pekare som pekar på a?
  
8)   Om pennor är objekt var kan man hitta klassen penna?
+
9)   Kan adressoperatorn & skrivas framför en deklarerad, men oinitierad vanlig variabel?  
  
9)   Av vilka två huvudingredienser består en klass i regel?
+
10)   Kan adressoperatorn & skrivas framför en pekarvariabel? Om ja, vad är resultatet?
  
10)   Anta att Tal är en klass. Är addition() en metod eller en datamedlem i klassen Tal?
+
11)   Vad är fördelen med att använda hexadecimala tal för representation av adresser?
  
11)   Anta att Bil är en klass. Är Motor en metod eller en datamedlem i klassen Bil?
+
12)   Hur många bytes behövs för lagring av adresser?
  
12)   Vad är skillnaden mellan funktioner och metoder i C++?
+
13)   Kan man initiera en pekarvariabel utan att ha deklarerad en vanlig variabel?
  
13)   Är  + en metod, en datamedlem eller en operator i klassen String? Vad heter den?
+
14)   +++Med vilken fråga hittar man datamedlemmarna i en klass?
 
+
14)   Med vilken fråga hittar man datamedlemmarna i en klass?
+
  
 
15)   Med vilken fråga hittar man metoderna i en klass?  
 
15)   Med vilken fråga hittar man metoderna i en klass?  

Versionen från 14 november 2023 kl. 14.38

Ons 15 nov, kl 9-12


        <<  Agenda          Genomgång/Övningar 34          Planering          Nästa lektion  >>      


  Genomgång av övn 10.8 & 10.9

  Sträng baklänges med pekare till char

  Platsbyte med pekare till char


Repetition av kap 10 Pekare

Gå igenom genomgångarna om pekare, lektionerna 29-34.
Lusläs koderna i programexemplen, experimentera med dem.
Gör övningarna du inte hunnit göra.
Läs texten:\( \qquad\qquad\;\;\, \)\( \qquad\qquad\;\;\, \)


Besvara nedanstående frågor. Svar till alla frågor kan du hitta i texten ovan.

Skriv gärna dina svar i ett textdokument.

Ingen inlämning krävs. Arbeta gärna gruppvis.


1)   Med vilken kod allokeras minne för vanliga variabler?

2)   Nämn tre saker som händer när man deklarerar och initierar variabler av enkel datatyp.

3)   Är pekare-till-int en enkel eller en sammansatt datatyp? Eller inget av dem?

4)   Varför kan man kalla pekaren för ett parallellt system? Parallellt till vad?

5)   Är pekare ett nytt koncept som har kommit till när C++ skapades?

6)   Hur ska man tolka talesättet "p pekar på a"?

7)   Kan pekaren ersätta namnet till en vanlig variabel?

8)   Om 5 är värdet till en int-variabel, vad är då "värdet" av en pekare som pekar på a?

9)   Kan adressoperatorn & skrivas framför en deklarerad, men oinitierad vanlig variabel?

10)   Kan adressoperatorn & skrivas framför en pekarvariabel? Om ja, vad är resultatet?

11)   Vad är fördelen med att använda hexadecimala tal för representation av adresser?

12)   Hur många bytes behövs för lagring av adresser?

13)   Kan man initiera en pekarvariabel utan att ha deklarerad en vanlig variabel?

14)   +++Med vilken fråga hittar man datamedlemmarna i en klass?

15)   Med vilken fråga hittar man metoderna i en klass?

16)   Är objekt och instans synonymer?

17)   Vad betyder punktnotation?

18)   Vad betyder allokering i datasammanhang?

19)   Vilka är de tre hörnstenarna inom objektorienterad programmering?

20)   Pekar i ett klassdiagram pilen från subklassen till superklassen eller tvärtom?

21)   När en subklass ärver en superklass, vilka delar av superklassen ärver den?

22)   Varför är polymorfism en speciell form av överlagring av metoder?

23)   Vad skiljer polymorfism från vanlig överlagring av metoder?

24)   Kan polymorfa metoder förekomma i en och samma klass?

25)   Kan överlagrade metoder förekomma i en och samma klass?

26)   Kan man komma åt de privata datamedlemmarna i en superklass från en subklass?











Copyright © 2023. All Rights Reserved.