Skillnad mellan versioner av "Övningar 40 (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 37: Rad 37:
 
= <b><span style="color:#931136">Frågor om databaser</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Frågor om databaser</span></b> =
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
<big>
+
<big>  
1) &nbsp; Med vilken kod allokeras minne för vanliga variabler?
+
1) &nbsp; Begreppet databas kan betyda olika i olika sammanhang.
  
2) &nbsp; Nämn tre saker som händer när man deklarerar och initierar variabler av enkel datatyp.
+
: &nbsp; Redogör för de två mest relevanta betydel¬ser (sammanhang) som begreppet används inom IT.
  
3) &nbsp; Är "pekare" en datatyp?
+
2) &nbsp; Vilken databasmodell har i praktiken visat sig vara den mest effektiva strukturen för lagring
  
4) &nbsp; Är pekare-till-int en enkel eller en sammansatt datatyp? Eller inget av dem?
+
: &nbsp; av information? Med avseende på vilka kriterier har den visat sin överlägsenhet?
  
5) &nbsp; Varför kan man kalla pekaren för ett parallellt system? Parallellt till vad?
+
3) &nbsp; Beskriv med egna ord de viktigaste egenskaperna hos relationsdatabaser.
  
6) &nbsp; Är pekare ett nytt koncept som har kommit till när C++ skapades?
+
: &nbsp; Vad är deras minsta modul?  
  
7) &nbsp; Hur ska man tolka talesättet "p pekar på a"?
+
4) &nbsp; När är en mängd väldefinierad?
  
8) &nbsp; Kan pekaren ersätta namnet till en vanlig variabel?  
+
5) &nbsp; Vilka operationer kan utföras på mängder? Med vilket grafiskt verktyg kan man visualisera dem?
  
9) &nbsp; Om 5 är värdet till en int-variabel, vad är då "värdet" av en pekare som pekar på a?
+
6) &nbsp; Vad är en Cartesisk produkt av två mängder?
  
10) &nbsp; Kan adressoperatorn & skrivas framför en deklarerad, men oinitierad vanlig variabel?
+
7) &nbsp; Definiera begreppet relation mellan två mängder.
  
11) &nbsp; Kan adressoperatorn & skrivas framför en pekarvariabel? Om ja, vad är resultatet?
+
8) &nbsp; På vilket sätt kan man beteckna en tabell som en relation? I så fall relation mellan vilka mängder?  
  
12) &nbsp; Vad är fördelen med att använda hexadecimala tal för representation av adresser?
+
9) &nbsp; Vad består en tabell av?
  
13) &nbsp; Hur många bytes behövs för lagring av adresser?
+
10) &nbsp; Om en tom tabell kan jämföras med en klass, vad i tabellen är motsvarigheten till klassens
  
14) &nbsp; Kan man initiera en pekarvariabel utan att ha deklarerad en vanlig variabel?
+
: &nbsp; datamedlemmar? Vad kan ett objekt av denna klass jämföras med?  
  
15) &nbsp; På sid 276 i kursboken (sid 5 i texten "Kap 10 Pekare") finns det skrivfel.
+
11) &nbsp; Vad innebär modularisering i samband med databaser?
  
: &nbsp; Kan du hitta dem?
+
12) &nbsp; Varför leder modularisering till att etablera relationer mellan tabeller?
  
16) &nbsp; Vilka två betydelser har asterisken * i pekarsammanhang?  
+
13) &nbsp; Vad är en primärnyckel i en tabell? Varför är den nödvändig?
  
17) &nbsp; Vad är den inversa operatorn till adressoperatorn & ?
+
14) &nbsp; Vad är en främmande nyckel i en tabell? När är den nödvändig?
  
18) &nbsp; Kan värdeoperatorn * skrivas framför en vanlig variabel?
+
15) &nbsp; Förklara med ett exempel begreppet relation mellan tabeller.
  
19) &nbsp; Vad betyder *(&vanligVar)?
+
16) &nbsp; Vad är en databashanterare? Nämn några exempel. Med vilken har vi arbetat under kursen?  
  
20) &nbsp; Vad betyder &(*pekarVar)?
+
17) &nbsp; Har alla databashanterare stöd för SQL?
 
+
21) &nbsp; Kan värdeoperatorn tillämpad på en pekare ersätta namnet på en vanlig variabel?
+
 
+
22) &nbsp; Om svaret på frågan 21 ovan är ja, vad är förutsättningen för det?
+
 
+
23) &nbsp; Om adressen till platsen där en bil är parkerad, kan jämföras med pekaren till en 
+
 
+
: &nbsp; vanlig variabel, vilken annan information om bilen som identifierar bilen, kan jämföras
+
 
+
: &nbsp; med den vanliga variabeln?
+
 
+
24) &nbsp; Vad gör satsen int *pekInt = new int; ?
+
 
+
25) &nbsp; Vad händer om man efter satsen i fråga 24 ovan skriver *pekInt = 78; ?
+
 
+
26) &nbsp; Hur kan man modifiera satsen i fråga 24, för att inkludera i den satsen i fråga 25?
+
 
+
27) &nbsp; Är arrayen som skapas i satsen int *no = new int[4]; redan initierad?
+
 
+
28) &nbsp; Vad ersätts en arrays indexering av, om den skapas av new?
+
 
+
29) &nbsp; Om man skickar en array av char som aktuell parameter till en funktion, kan den
+
 
+
: &nbsp; formella parametern vara av en annan datatyp? I så fall vilken?
+
 
+
30) &nbsp; Vad avgör vilken metod för parameteröverföring C++ väljer vid anrop av funktioner?
+
 
+
31) &nbsp; När tillämpas automatiskt värdeanrop och när referensanrop vid överföring av
+
 
+
: &nbsp; en funktions parametrar?
+
 
+
32) &nbsp; Vad är skillnaden mellan värde- och referensanrop?
+
 
+
33) &nbsp; Redogör för- och nackdelarna av arraynotation gentemot pekarnotation?
+
 
+
34) &nbsp; Kan man blanda array- och pekarnotation i ett C++ program?
+
 
+
35) &nbsp; Varför har man i andra universella programmeringsspråk som t.ex. C#, Java, Python, ...
+
 
+
: &nbsp; avskaffat pekarkonceptet?
+
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>

Versionen från 25 november 2023 kl. 09.24

Mån 27 nov, kl 13-16


        <<  Agenda          Genomgång 40          Övningar 40          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

  •     Läs Vad är en databas? i kursboken, sid 158.
  •     Läs om Olika databasmodeller i kursboken, sid 159.
  •     Läs om Relationsdatabaser i kursboken, sid 160-167.
  •     Besvara nedanstående frågor om databaser.
   Svar till alla frågor kan du hitta i texterna ovan.
   Skriv gärna dina svar i ett textdokument.
   Ingen inlämning krävs. Arbeta gärna gruppvis.


Frågor om databaser

1)   Begreppet databas kan betyda olika i olika sammanhang.

  Redogör för de två mest relevanta betydel¬ser (sammanhang) som begreppet används inom IT.

2)   Vilken databasmodell har i praktiken visat sig vara den mest effektiva strukturen för lagring

  av information? Med avseende på vilka kriterier har den visat sin överlägsenhet?

3)   Beskriv med egna ord de viktigaste egenskaperna hos relationsdatabaser.

  Vad är deras minsta modul?

4)   När är en mängd väldefinierad?

5)   Vilka operationer kan utföras på mängder? Med vilket grafiskt verktyg kan man visualisera dem?

6)   Vad är en Cartesisk produkt av två mängder?

7)   Definiera begreppet relation mellan två mängder.

8)   På vilket sätt kan man beteckna en tabell som en relation? I så fall relation mellan vilka mängder?

9)   Vad består en tabell av?

10)   Om en tom tabell kan jämföras med en klass, vad i tabellen är motsvarigheten till klassens

  datamedlemmar? Vad kan ett objekt av denna klass jämföras med?

11)   Vad innebär modularisering i samband med databaser?

12)   Varför leder modularisering till att etablera relationer mellan tabeller?

13)   Vad är en primärnyckel i en tabell? Varför är den nödvändig?

14)   Vad är en främmande nyckel i en tabell? När är den nödvändig?

15)   Förklara med ett exempel begreppet relation mellan tabeller.

16)   Vad är en databashanterare? Nämn några exempel. Med vilken har vi arbetat under kursen?

17)   Har alla databashanterare stöd för SQL?


Fortsätt med att använda en del av övningstiden för Inlämningsuppgift 3.

Deadline är den 15/12.



Extra uppgifter

För alla som önskar ha mer att koda (frivillgt):
\( \qquad\;\;\, \)\( \qquad\;\;\, \)








Copyright © 2023. All Rights Reserved.