Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 1: Rad 1:
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
<big>Ons 27 sep, kl 9-12</big>
+
<!-- <big>Ons 27 sep, kl 9-12</big> -->
 
+
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;

Versionen från 14 april 2024 kl. 20.44

        <<  Agenda          Genomgång 6          Övningar 6          Planering          Nästa lektion  >>      


Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)

Concatenation
Konkateneringsopratorn +
Programmet Concat_var
3.5 Radfortsättning
Radfortsättningstecknet \
Programmet LineContin


Kap 4 Grundbegrepp i programmering

4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2023. All Rights Reserved.