Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering (49)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 22: | Rad 22: | ||
− | == <b><span style="color:#931136"> | + | === <b><span style="color:#931136">Klassen Form1</span></b> === |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_14_1_2_2.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_14_1_2_2.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 11 december 2023 kl. 18.29
Tis 12 dec, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 49 | Övningar 49 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Kap 14 Windowsprogrammering (forts.)
Genomgång av övn 4.2
Modularisering av programmet EncryptText
14.1 Interaktiva grafiska gränssnitt (GUI)
Projektet Interaction
Controls
- Förprogrammerade grafiska komponenter i Visual Studio kallas för controls.
- Ex.: TextBox, Label, Button, ... .
- I Visual Studio är de samlade i verktygslådan Toolbox.
- De skapas genom att dubbelklicka på dem eller dra dem med musen till formfönstret.
- För att få funktionalitet i dem dubbelklickar man på dem, när de är placerade,
- och skriver kod ”bakom” dem. Koden är i regel en händelsemetod.
Händelsemetoder
Metoden MessageBox.Show()
Körresultat
Händelsestyrd programmering
14.2 TextBoxar, Buttons & Labels
Projektet PasswdTextBox
En text (t.ex. ett lösenord) ska matas in i kontrollen TextBox.
Den inmatade texten ska inte kunna läsas i textboxen utan maskeras av stjärnor.
Först när man klickar på Button-kontrollen Show me ska texten visas i klartext i kontollen Label.
För att bygga detta projekt följ instruktionerna i kursboken, sid 405-406.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.