Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering (49)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 27: Rad 27:
  
  
= <b><span style="color:#931136">14.1 &nbsp; Interaktiva grafiska gränssnitt (GUI)</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">14.3 &nbsp; CheckBoxar och radioknappar</span></b> =
 +
= <b><span style="color:#931136">CheckBox, RadioButton, GroupBox</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
=== <b><span style="color:#931136">Projektet Interaction</span></b> ===
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: CheckRadioGroup.jpg]]</div>
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_1a.jpg]]</div>
+
</div>
 
+
 
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_2.jpg]]</div>
+
  
  
 +
= <b><span style="color:#931136">Projektet Bartender</span></b> =
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
==== <b><span style="color:#931136">Controls</span></b> ====
+
<big>
* &nbsp; Förprogrammerade grafiska komponenter i Visual Studio kallas för <b><span style="color:#931136">controls</span></b>.
+
Efter val av dryck och glas samt klick knappen Servera ska ett meddelande med de valda alter-
: &nbsp; Ex.: TextBox, Label, Button, ... .
+
* &nbsp; I Visual Studio är de samlade i verktygslådan <b>Toolbox</b>.
+
* &nbsp; De skapas genom att dubbelklicka dem eller dra dem med musen till formfönstret.
+
* &nbsp; För att få funktionalitet i dem dubbelklickar man på dem, när de är placerade,
+
: &nbsp; och skriver kod ”bakom” dem. Koden är i regel en [[Kap_14_Windowsprogrammering#H.C3.A4ndelsemetoder|<b><span style="color:blue">händelsemetod</span></b>]].
+
</div>
+
  
 +
nativen skrivas ut i en MessageBox.
  
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_3.jpg]]</div>
+
Kontrollen <i>CheckBox</i> (små rutor) tillåter val av flera alternativ.
  
 +
Kontrollen <i>RadioButton</i> (små ringar) tillåter val av endast ett alternativ.
  
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_4.jpg]]</div>
+
Kontrollen <i>GroupBox</i> grupperar kontrollerna ovan med resp. rubriker (endast grafiskt).
</div>
+
  
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Bartendera.jpg]]</div>
  
= <b><span style="color:#931136">Händelsemetoder</span></b> =
+
<big>För att bygga detta projekt följ instruktionerna i [http://mathonline.se:1802/Boken%20OOP_design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 152-155.</big>
<div class="ovnC">
+
</big>
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_5a.jpg]]</div>
+
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Metoden MessageBox.Show()</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Kod bakom knappen Servera</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_6.jpg]]</div>
+
<big>
</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: KodServera.jpg]]</div>
 
+
Om operatorn &nbsp; <b> += </b> &nbsp; läs på [[Sammansatta_tilldelningar|<b><span style="color:blue">Sammansatta tilldelningar</span></b>]].
 
+
</big>
= <b><span style="color:#931136">Körresultat</span></b> =
+
<div class="ovnE">
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_7.jpg]]</div>
+
</div>
+
 
+
 
+
= <b><span style="color:#931136">Händelsestyrd programmering</span></b> =
+
<div class="ovnC">
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Event_driven_programming.jpg]]</div>
+
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">14.2 &nbsp; TextBoxar, Buttons & Labels</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">14.4 &nbsp; En egen webbläsare</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
 
=== <b><span style="color:#931136">Tre kontroller</span></b> ===
 
=== <b><span style="color:#931136">Tre kontroller</span></b> ===
Rad 116: Rad 101:
  
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
=== <b><span style="color:#931136">Gå vidare till: &nbsp;&nbsp;<div class="smallBox">[[Övningar 48 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Övningar 48</span>]]</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp; när du är klar med denna genomgång.</span></b> ===
+
=== <b><span style="color:#931136">Gå vidare till: &nbsp;&nbsp;<div class="smallBox">[[Övningar 49 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Övningar 49</span>]]</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp; när du är klar med denna genomgång.</span></b> ===
 
</div>
 
</div>
  

Versionen från 11 december 2023 kl. 19.14

Tis 12 dec, kl 9-12


        <<  Agenda          Genomgång 49          Övningar 49          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Kap 14   Windowsprogrammering (forts.)

  Genomgång av övn 14.2

  Vår första GUI-övning

Ovn 14 1 2 1.jpg


Klassen Form1

Ovn 14 1 2 2.jpg


14.3   CheckBoxar och radioknappar

CheckBox, RadioButton, GroupBox

CheckRadioGroup.jpg


Projektet Bartender

Efter val av dryck och glas samt klick på knappen Servera ska ett meddelande med de valda alter-

nativen skrivas ut i en MessageBox.

Kontrollen CheckBox (små rutor) tillåter val av flera alternativ.

Kontrollen RadioButton (små ringar) tillåter val av endast ett alternativ.

Kontrollen GroupBox grupperar kontrollerna ovan med resp. rubriker (endast grafiskt).

Bartendera.jpg

För att bygga detta projekt följ instruktionerna i kursboken, sid 152-155.


Kod bakom knappen Servera

KodServera.jpg

Om operatorn   +=   läs på Sammansatta tilldelningar.


14.4   En egen webbläsare

Tre kontroller

Tre kontroller.jpg


Projektet PasswdTextBox

En text (t.ex. ett lösenord) ska matas in i kontrollen TextBox.

Den inmatade texten ska inte kunna läsas i textboxen utan maskeras av stjärnor.

Först när man klickar på Button-kontrollen Show me ska texten visas i klartext i kontollen Label.

PasswdTextBox.jpg


Egenskapen PasswordChar

PasswordChar.jpg


Kod bakom knappen Show Me

Kod ShowMe.jpg


För att bygga detta projekt följ instruktionerna i kursboken, sid 405-406.



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.












Copyright © 2023. All Rights Reserved.