Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering (54)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 67: | Rad 67: | ||
= <b><span style="color:#931136">Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>], sid 434-437.</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>], sid 434-437.</span></b> = | ||
− | |||
− | = <b><span style="color:#931136">14. | + | = <b><span style="color:#931136">14.11 Bågar och vinklar</span></b> = |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | === <b><span style="color:#931136">Projektet | + | === <b><span style="color:#931136">Projektet Arcs</span></b> === |
− | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Arcs.jpg]]</div> | |
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
</div> | </div> | ||
− | + | = <b><span style="color:#931136">Ny typ av grafisk applikation</span></b> = | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | = <b><span style="color:#931136"> | + | |
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
<big> | <big> | ||
− | + | * Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller. | |
− | + | * Vi vill <b>rita</b> bågar och vinklarna ovan i formen. | |
− | + | * OBS! <b>Undvik</b> att (dubbel)klicka på formen! | |
− | + | Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om! | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
</big> | </big> | ||
</div> | </div> | ||
− | = <b><span style="color:#931136"> | + | == <b><span style="color:#931136">Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <i><span style="color:blue">kursboken</span></i>], sid 43-44.</span></b> == |
− | < | + | |
− | < | + | |
− | </ | + | |
− | + | ||
− | |||
<br><br> | <br><br> |
Versionen från 19 december 2023 kl. 20.32
Ons 20 dec, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 54 | Övningar 54 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Kap 14 Windowsprogrammering (forts.)
14.10 Geometriska figurer
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
- Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
- OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
Formens koordinatsystem
Att rita i formen
- För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
- Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
- För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
- Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:
Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).
- Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i
Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).
Metoden OnPaint()
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 434-437.
14.11 Bågar och vinklar
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Vi vill rita bågar och vinklarna ovan i formen.
- OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 43-44.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.