Skillnad mellan versioner av "Innehåll Programmering 2"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 60: Rad 60:
  
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 5 Logik för blivande programmerare</span></big>
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 5 Logik för blivande programmerare</span></big>
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.1 &nbsp; Funktionsbegreppet i programmering]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.1 &nbsp; Logiska operatorer]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.2 &nbsp; Funktioner med returvärde]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.2 &nbsp; Datatypen bool]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.3 &nbsp; Definition och anrop av funktioner]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.3 &nbsp; NEGATION som logisk operator]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.4 &nbsp; Testa lösenord med logiska lagar]]
 
</td>
 
</td>
 
<td>
 
<td>
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.4 &nbsp; Funktioner utan returvärde]]
+
::[[Lektion 1 (C/Cpp 23)|7.4 &nbsp; Funktioner utan returvärde]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.5 &nbsp; Deklaration av funktioner]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.5 &nbsp; Deklaration av funktioner]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.6 &nbsp; Externlagrade funktioner]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.6 &nbsp; Externlagrade funktioner]]

Versionen från 23 juli 2025 kl. 12.06

       Kursens presenation          Innehåll och struktur          Centralt innehåll          Sex projektuppgifter          Lektion 1  >>      

Kapitel 1 Programmering och algoritmer

1.1   Programmeringens historia I
1.2   Olika paradigm inom programmering
1.3   Algoritmer och deras beskrivning
1.4   Pseudokod och flödesschema

Kapitel 2 Olika programmeringsmiljöer

2.1   Programmeringens historia II
2.2   En Open Source IDE: Borland C++
2.3   Att bygga en egen IDE med en editor
2.4   Att köra program från kommandofönstret

Kapitel 3 Fortsättning med C++

3.1   Utskrift till en grafisk miljö i C++
3.2   Olika beteenden i olika miljöer
3.3   Unicode
3.4   Svenska tecken i olika miljöer
3.5   Objektorienterad initiering
3.6   Automatisk typkonvertering
3.7   Rekursion
3.8   Mer om flervägsval
3.9   Misslyckad modularisering
3.10   Referenser
3.11   Parameteröverföringsmetoder
3.12   In- och utparametrar
3.13   Överlagring av funktioner
Prov 1 kap 1-3

Kapitel 4 Objektorienterad programmering (OOP)

4.1   Vad är OOP?
4.2   Vägen till objektorienterad programmering
4.3   Inkapsling
4.4   Konstruktor
4.5   Accessmetoder
4.6   Klass som egendefinierad datatyp
4.7   Metoder i OOP
4.8   Komposition
4.9   Arv
4.10   Polymorfism

Kapitel 5 Logik för blivande programmerare

5.1   Logiska operatorer
5.2   Datatypen bool
5.3   NEGATION som logisk operator
5.4   Testa lösenord med logiska lagar
7.4   Funktioner utan returvärde
7.5   Deklaration av funktioner
7.6   Externlagrade funktioner
7.7   Lokala och globala variabler
7.8   Överskuggning av variabler
Prov 2 kap 5-7

Kapitel 8 Arrays och vektorer

8.1   Vektorer
8.2   Stränghantering med array
8.3   Kryptering av text

Kapitel 9 Klasser

9.1   Vad är objektorienterad programmering (OOP)?
9.2   Vägen till objektorienterad programmering
9.3   Inkapsling
9.4   Konstruktor
9.5   Accessmetoder
9.6   Klass som egendefinierad datatyp
9.7   Metoder i OOP

Kapitel 10 Filhantering

10.1   Att skriva till och läsa från filer
10.2   Append mode
10.3   Slumplösenord i fil
10.4   Kryptering av filer
Prov 3 kap 8-10


Fig111.jpg



















Copyright © 2025 Lieta AB. All Rights Reserved.