Skillnad mellan versioner av "Innehåll Programmering 2"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 64: Rad 64:
 
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.3   NEGATION som logisk operator]]
 
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.3   NEGATION som logisk operator]]
 
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.4   Testa lösenord med logiska lagar]]
 
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|5.4   Testa lösenord med logiska lagar]]
 +
::<b><span style="color:#931136">Prov 2 kap 4-5</span></b>
 +
 +
<big><span style="color:blue">Kapitel 6 Pekare</span></big>
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.1 &nbsp; Vad är en pekare?]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.2 &nbsp; Deklaration och initiering av en pekare]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.3 &nbsp; Adress- och värdeoperatorn]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.4 &nbsp; Operatorn new]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.5 &nbsp; Pekare och array]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.6 &nbsp; Stränghantering med pekare]]
 
</td>
 
</td>
 
<td>
 
<td>
::[[Lektion 1 (C/Cpp 23)|7.4 &nbsp; Funktioner utan returvärde]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.5 &nbsp; Deklaration av funktioner]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.6 &nbsp; Externlagrade funktioner]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.7 &nbsp; Lokala och globala variabler]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.8 &nbsp; Överskuggning av variabler]]
 
::<b><span style="color:#931136">Prov 2 kap 5-7</span></b>
 
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 8 Arrays och vektorer</span></big>
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 8 Arrays och vektorer</span></big>
  

Versionen från 23 juli 2025 kl. 12.13

       Kursens presenation          Innehåll och struktur          Centralt innehåll          Sex projektuppgifter          Lektion 1  >>      

Kapitel 1 Programmering och algoritmer

1.1   Programmeringens historia I
1.2   Olika paradigm inom programmering
1.3   Algoritmer och deras beskrivning
1.4   Pseudokod och flödesschema

Kapitel 2 Olika programmeringsmiljöer

2.1   Programmeringens historia II
2.2   En Open Source IDE: Borland C++
2.3   Att bygga en egen IDE med en editor
2.4   Att köra program från kommandofönstret

Kapitel 3 Fortsättning med C++

3.1   Utskrift till en grafisk miljö i C++
3.2   Olika beteenden i olika miljöer
3.3   Unicode
3.4   Svenska tecken i olika miljöer
3.5   Objektorienterad initiering
3.6   Automatisk typkonvertering
3.7   Rekursion
3.8   Mer om flervägsval
3.9   Misslyckad modularisering
3.10   Referenser
3.11   Parameteröverföringsmetoder
3.12   In- och utparametrar
3.13   Överlagring av funktioner
Prov 1 kap 1-3

Kapitel 4 Objektorienterad programmering (OOP)

4.1   Vad är OOP?
4.2   Vägen till objektorienterad programmering
4.3   Inkapsling
4.4   Konstruktor
4.5   Accessmetoder
4.6   Klass som egendefinierad datatyp
4.7   Metoder i OOP
4.8   Komposition
4.9   Arv
4.10   Polymorfism

Kapitel 5 Logik för blivande programmerare

5.1   Logiska operatorer
5.2   Datatypen bool
5.3   NEGATION som logisk operator
5.4   Testa lösenord med logiska lagar
Prov 2 kap 4-5

Kapitel 6 Pekare

6.1   Vad är en pekare?
6.2   Deklaration och initiering av en pekare
6.3   Adress- och värdeoperatorn
6.4   Operatorn new
6.5   Pekare och array
6.6   Stränghantering med pekare

Kapitel 8 Arrays och vektorer

8.1   Vektorer
8.2   Stränghantering med array
8.3   Kryptering av text

Kapitel 9 Klasser

9.1   Vad är objektorienterad programmering (OOP)?
9.2   Vägen till objektorienterad programmering
9.3   Inkapsling
9.4   Konstruktor
9.5   Accessmetoder
9.6   Klass som egendefinierad datatyp
9.7   Metoder i OOP

Kapitel 10 Filhantering

10.1   Att skriva till och läsa från filer
10.2   Append mode
10.3   Slumplösenord i fil
10.4   Kryptering av filer
Prov 3 kap 8-10


Fig111.jpg



















Copyright © 2025 Lieta AB. All Rights Reserved.