Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) |
||
Rad 97: | Rad 97: | ||
= <b><span style="color:#931136">Äldre versioner av C++</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Äldre versioner av C++</span></b> = | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | === | + | === <span style="color:#931136">Programmet NoInitial</span> === |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: NoInitial_Old.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: NoInitial_Old.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 17 september 2025 kl. 10.37
<< Agenda | Genomgång 7 | Övningar 7 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Regler för namngivning av identifierare
Svenska specialtecken
Rekommendationer för namngivning
4.3 Deklaration och initiering av variabler
Tilldelningsoperatorn =
Deklaration och initiering i samma sats
Regel: Variabler som inte deklareras innan de används ger kompileringsfel.
Vad händer vid deklaration och initiering?
Oinitierade variabler
Regel: Variabler som inte initieras innan de används ger kompileringsfel.
Äldre versioner av C++
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2025. All Rights Reserved.