Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 27: | Rad 27: | ||
= <b><span style="color:#931136">Variabler</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Variabler</span></b> = | ||
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
− | <big> | + | <big><big> |
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data). | En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data). | ||
Rad 33: | Rad 33: | ||
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet. | I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet. | ||
− | </big> | + | </big></big> |
</div> | </div> | ||
Versionen från 13 september 2022 kl. 20.22
Innehåll
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursboken | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden får variabeln ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Funktionen main()
Satser
Fortsätt med att läsa i kursboken:
Kommentarer i C++, sid 35.
Inkludering av bibliotek, sid 35-36
Koderna \n och \t, sid 36
Programmet MyFirstSwed
3.2 God programmeringsstil
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.