Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) |
||
Rad 36: | Rad 36: | ||
En <b>variabel</b> är en <b>platshållare</b> (minnescell) för ett <b>värde</b> (data). | En <b>variabel</b> är en <b>platshållare</b> (minnescell) för ett <b>värde</b> (data). | ||
− | I koden | + | I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet. |
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet. | I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet. | ||
− | Motsatsen till variabel är <b>konstant</b>. T.ex. | + | Motsatsen till variabel är <b>konstant</b>. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel. |
</big></big> | </big></big> | ||
</div> | </div> | ||
− | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se/Boken%20Progr%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | == <b><span style="color:#931136"> | + | == <b><span style="color:#931136"> Regler om namngivning, sid 52.</span></b> == |
− | == <b><span style="color:#931136"> | + | == <b><span style="color:#931136"> Identifierare, sid 52</span></b> == |
− | == <b><span style="color:#931136"> | + | == <b><span style="color:#931136"> Rekommendationer om namngivning, sid 53</span></b> == |
<br> | <br> |
Versionen från 13 september 2022 kl. 20.50
Innehåll
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursboken | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
Läs i kursboken om:
Regler om namngivning, sid 52.
Identifierare, sid 52
Rekommendationer om namngivning, sid 53
Programmet MyFirstSwed
3.2 God programmeringsstil
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.