Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
Rad 36: Rad 36:
 
En <b>variabel</b> är en <b>platshållare</b> (minnescell) för ett <b>värde</b> (data).
 
En <b>variabel</b> är en <b>platshållare</b> (minnescell) för ett <b>värde</b> (data).
  
I koden får variabeln ett namn som används för att komma åt värdet.
+
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
  
 
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
 
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
  
Motsatsen till variabel är <b>konstant</b>. T.ex. 9 är en konstant, a är en variabel.  
+
Motsatsen till variabel är <b>konstant</b>. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.  
 
</big></big>
 
</big></big>
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Funktionen main()</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se/Boken%20Progr%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> =
<div class="ovnE">
+
=== <b><span style="color:#931136">Programmets exekveringspunkt</span></b> ===
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Funktionen_maina.jpg]]</div>
+
</div>
+
 
+
 
+
= <b><span style="color:#931136">Satser</span></b> =
+
<div class="ovnE">
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Satser.jpg]]</div>
+
</div>
+
 
+
 
+
= <b><span style="color:#931136">Fortsätt med att läsa i [http://mathonline.se/Boken%20Progr%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>]:</span></b> =
+
  
  
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Kommentarer i C++, sid 35.</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Regler om namngivning, sid 52.</span></b> ==
  
  
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Inkludering av bibliotek, sid 35-36</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Identifierare, sid 52</span></b> ==
  
  
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Koderna \n och \t, sid 36</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Rekommendationer om namngivning, sid 53</span></b> ==
  
 
<br>
 
<br>

Versionen från 13 september 2022 kl. 20.50

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursboken          Nästa lektion  >>      


4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.


Läs i kursboken om:

      Regler om namngivning, sid 52.

      Identifierare, sid 52

      Rekommendationer om namngivning, sid 53


Programmet MyFirstSwed


3.2    God programmeringsstil

God ProgrStil 1.jpg


God ProgrStil 2.jpg


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.