Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (forts.)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
| Rad 16: | Rad 16: | ||
=== <b><span style="color:#931136">Programmet OverWrite</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">Programmet OverWrite</span></b> === | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: OverWrite.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: OverWrite.jpg]]</div> | ||
| − | + | ||
| + | |||
| + | = <b><span style="color:#931136">4.2 Variabler</span></b> = | ||
| + | <div class="border-divblue"> | ||
| + | <big><big> | ||
| + | En <b>variabel</b> är en <b>platshållare</b> (minnescell) för ett <b>värde</b> (data). | ||
| + | |||
| + | I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet. | ||
| + | |||
| + | I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet. | ||
| + | |||
| + | Motsatsen till variabel är <b>konstant</b>. T.ex. är <b>9</b> en konstant, <b>a</b> är en variabel. | ||
| + | |||
| + | En konstants värde kan aldrig ändras. | ||
| + | </big></big> | ||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Variabel_ex.jpg]]</div> | ||
| + | </div> | ||
</div> | </div> | ||
Versionen från 17 september 2022 kl. 14.14
| << Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
4.4 Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?
Programmet OverWrite
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Läs i kursboken om:
Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 52.
Rekommendationer för namngivning, sid 53
4.3 Deklaration och initiering av variabler
Tilldelningsoperatorn =
Programmet NoInitial
Deklaration och initiering i samma sats
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.





