Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (forts.)"
Från Mathonline
		
		
		
Taifun  (Diskussion | bidrag) m  | 
				Taifun  (Diskussion | bidrag)  m  | 
				||
| Rad 28: | Rad 28: | ||
<div class="ovnC">  | <div class="ovnC">  | ||
=== <b><span style="color:#931136">Programmet Cin</span></b> ===  | === <b><span style="color:#931136">Programmet Cin</span></b> ===  | ||
| − | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image:   | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Cina.jpg]]</div>  | 
Versionen från 17 september 2022 kl. 16.02
Innehåll
- 1 4.4 Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?
 - 2 4.5 Inläsning av data
 - 3 4.2 Variabler
 - 4 Läs i kursboken om:
 - 5 4.3 Deklaration och initiering av variabler
 - 6 Tilldelningsoperatorn =
 - 7 Programmet NoInitial
 - 8 Deklaration och initiering i samma sats
 - 9 Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
 
| << Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> | 
4.4 Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?
4.5 Inläsning av data
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Läs i kursboken om:
Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 52.
Rekommendationer för namngivning, sid 53
4.3 Deklaration och initiering av variabler
Tilldelningsoperatorn =
Programmet NoInitial
Deklaration och initiering i samma sats
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.






