Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 49: | Rad 49: | ||
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = | ||
− | == <b><span style="color:#931136"> Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid | + | == <b><span style="color:#931136"> Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 53.</span></b> == |
− | == <b><span style="color:#931136"> Rekommendationer för namngivning, sid | + | == <b><span style="color:#931136"> Rekommendationer för namngivning, sid 54</span></b> == |
<br> | <br> |
Versionen från 28 september 2022 kl. 09.00
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Läs i kursboken om:
Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 53.
Rekommendationer för namngivning, sid 54
4.3 Deklaration och initiering av variabler
Tilldelningsoperatorn =
Programmet NoInitial
Deklaration och initiering i samma sats
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.