Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Objektorienterad programmering (OOP)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
| Rad 21: | Rad 21: | ||
| − | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">1.2 Klassbegreppet</span></b> = |
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| + | = <b><span style="color:#931136">Vårt första C# program</span></b> = | ||
| + | <div class="ovnE"> | ||
| − | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Firsta.jpg]]</div> | |
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | : | + | |
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | </div> | + | |
| − | < | + | <big><big>Varför står metoden <b><span style="color:red">Main()</span></b> i en <b><span style="color:red">klass</span></b>, nämligen <b><span style="color:blue">class First</span></b> ? |
| − | <big>< | + | |
| − | : | + | Eftersom koden ska vara ett <b><span style="color:red">C# program</span></b>. |
| − | < | + | |
</big></big> | </big></big> | ||
</div> | </div> | ||
| + | = <b><span style="color:#931136">Vad är ett C# program?</span></b> = | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
| − | < | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: CsPrograma.jpg]]</div> |
| − | : | + | |
| − | < | + | |
| − | </big></big> | + | <big><big>Koden ovan (<b><span style="color:blue">class First</span></b>) är det det enklast tänkbara <b><span style="color:red">C# programmet</span></b>. |
| + | |||
| + | Metoden <b><span style="color:red">Main()</span></b> kan inte skrivas utanför klassen. Ingen annan kod heller!</big></big> | ||
</div> | </div> | ||
| − | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">Vad är en klass?</span></b> = |
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
| − | |||
| − | |||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: VadKlass.jpg]]</div> | ||
| − | |||
| − | + | <big><big><b><span style="color:red">Generell</span></b> är en klass därför att den beskriver en <b>kategori</b> av saker och ting: | |
| − | + | ||
| + | * ett <b>begrepp</b> | ||
| − | + | * en <b>idé</b> | |
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | * | + | |
| − | * | + | * en <b>mall</b>. |
| − | + | Enligt klassens mall kan sedan <b>objekt</b> av denna klass skapas. Medan klassen | |
| − | + | är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen. | |
| − | + | ||
| − | + | ||
| + | <b><span style="color:red">Modulär</span></b> är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul | ||
| − | + | så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit | |
| + | för att kunna konstruera andra program. Principen heter <b>modularisering</b>. | ||
| − | < | + | <b><span style="color:red">Klass och objekt är två olika begrepp.</span></b> |
| − | < | + | |
| − | + | ||
| − | < | + | <b>Exempel:</b> |
| + | Pepparkakor är <b><span style="color:red">objekt.</span></b> | ||
| − | < | + | Pepparkaksformen är <b><span style="color:red">klassen.</span></b> |
| − | + | </big></big> | |
| − | </big> | + | |
</div> | </div> | ||
| − | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">Klassen Password</span></b> = |
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
| − | + | === <b><span style="color:#931136">Vår första egendefinierade klass utan Main()</span></b> === | |
| − | </ | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Password.jpg]]</div> |
</div> | </div> | ||
| − | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">Programmet PasswordUse</span></b> = |
| − | <div class=" | + | <div class="ovnA"> |
| − | <big> | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordUse.jpg]]</div> |
| − | </big> | + | </div> |
| + | |||
| + | |||
| + | = <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> = | ||
| + | <div class="ovnA"> | ||
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordUseKorexa.jpg]]</div> | ||
| + | </div> | ||
| + | </div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | = <b><span style="color:#931136">1.3 Modulariseringsprocessen</span></b> = | ||
| + | <div class="ovnA"> | ||
| + | <big><big> | ||
| + | :Bläddra igenom bilder & text (PDF 3 sidor)<span>:</span> | ||
| + | <math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[http://www.mathonline.se/Progr_3/Databashanterare.pdf <b><span style="color:blue">Databashanterare</span></b>]</div><math> \qquad\;\;\, </math> | ||
| + | </big></big> | ||
</div> | </div> | ||
Versionen från 19 november 2022 kl. 11.04
Innehåll
| << Agenda | Innehåll & struktur | Genomgång | Dagens övningar | Nästa lektion >> |
1.1 Vad är objektorienterad programmering?
- Gå igenom texten (PDF 7 sidor):
1.2 Klassbegreppet
Vårt första C# program
Varför står metoden Main() i en klass, nämligen class First ?
Eftersom koden ska vara ett C# program.
Vad är ett C# program?
Koden ovan (class First) är det det enklast tänkbara C# programmet.
Metoden Main() kan inte skrivas utanför klassen. Ingen annan kod heller!
Vad är en klass?
Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:
- ett begrepp
- en idé
- en mall.
Enligt klassens mall kan sedan objekt av denna klass skapas. Medan klassen
är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul
så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit
för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.
Klass och objekt är två olika begrepp.
Exempel:
Pepparkakor är objekt.
Pepparkaksformen är klassen.
Klassen Password
Programmet PasswordUse
Ett körexempel
1.3 Modulariseringsprocessen
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.





