Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Objektorienterad programmering (OOP)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
| Rad 120: | Rad 120: | ||
== <b><span style="color:#931136">Två klasser som ett C# program</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Två klasser som ett C# program</span></b> == | ||
| − | + | +++ | |
=== <b><span style="color:#931136">Klassen Password</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">Klassen Password</span></b> === | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Password.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Password.jpg]]</div> | ||
| Rad 136: | Rad 136: | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordUseKorexa.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordUseKorexa.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
| − | + | +++ | |
| − | + | ||
Versionen från 20 november 2022 kl. 09.42
Innehåll
| << Agenda | Innehåll & struktur | Genomgång | Dagens övningar | Nästa lektion >> |
1.1 Vad är objektorienterad programmering?
- Gå igenom texten (PDF 7 sidor):
1.2 Klassbegreppet
En klass som ett C# program
Varför står metoden Main() i en klass, nämligen class First ?
Eftersom koden ska vara ett C# program, nämligen:
Koden ovan (class First) är det det enklast tänkbara C# programmet.
Metoden Main() kan inte skrivas utanför klassen.
Definition 1 av klass
Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:
- ett begrepp
- en idé
- en mall.
Enligt klassens mall kan sedan objekt av denna klass skapas. Medan klassen
är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul
så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit
för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.
Klass och objekt är två olika begrepp.
Exempel:
Pepparkakor är objekt.
Pepparkaksformen är klassen.
Definition 2 av klass
Ett begrepp kan ha olika definitioner om de inte motsäger varandra och belyser olika
aspekter av begreppet. Sammanhanget i vilket begreppet används avgör betydelsen.
1.3 Modulariseringsprocessen
All kod i Main()
Modularisering på metodnivå
Modulariseringens 1:a steg: Bearbetning flyttas till metoder utanför Main(): nya "moduler".
Klassen Method_Module har tre metoder: Main(), Area() och Circumference().
Den aktuella parametern radius kopieras till den formella parametern r vid anrop.
+++
Modularisering på klassnivå
Modulariseringens 2:a steg: De nya metoderna flyttas till en annan klass, en ny "modul".
Men även variabeln radius flyttar med och blir den nya klassens datamedlem.
Två klasser som ett C# program
+++
Klassen Password
Jämför med klassbrgreppets definition.
Klassen Circle utgör med klassen CircleUse ETT C# program som är objektorienterat.
Klassen PasswordUse
Ett körexempel
+++
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.






