Skillnad mellan versioner av "Kap 3 Metoder i OOP"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 15: Rad 15:
 
=== <b><span style="color:#931136">Inkapslingens konsekvenser</span></b> ===
 
=== <b><span style="color:#931136">Inkapslingens konsekvenser</span></b> ===
 
<big>
 
<big>
Inkapsling innebär att ha <b><span style="color:red">privata datamedlemmar</span></b>.
+
Inkapsling innebär inkluderingen av <b><span style="color:red">privata datamedlemmar</span></b> i sitt program.
  
 
[[2.7_Klassens_konstruktor|<b><span style="color:blue">Konstruktorn</span></b>]] löser problemet med <b><span style="color:red">initieringen</span></b> av privata datamedlemmar. Men:
 
[[2.7_Klassens_konstruktor|<b><span style="color:blue">Konstruktorn</span></b>]] löser problemet med <b><span style="color:red">initieringen</span></b> av privata datamedlemmar. Men:

Versionen från 27 november 2022 kl. 09.53

        <<  Agenda          Genomgång          Dagens övningar          Nästa lektion  >>      


3.1   Accessmetoder

Inkapslingens konsekvenser

Inkapsling innebär inkluderingen av privata datamedlemmar i sitt program.

Konstruktorn löser problemet med initieringen av privata datamedlemmar. Men:


Problem som kvarstår:

Hur ska privata datamedlemmar ändras efter initieringen när de är oåtkomliga?

Hur ska de läsas, hur ska de skrivas efter initieringen?


Lösningen är publika accessmetoder. Det finns tre sorters accessmetoder:

  1. Get-metoder
  2. Set-metoder
  3. Strängrepresentationsmetoder


Klassen Empl

Empl.jpg


Programmet GetSet

GetSet.jpg


Ett körexempel

GetSetKorex.jpg


Vad är Property?

Property är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.

Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.

Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.


Klassen EmplP

EmplP.jpg


Programmet Property

Property.jpg


Körexempel: samma som ovan.






Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.