Skillnad mellan versioner av "Kap 3 Metoder i OOP"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 26: | Rad 26: | ||
---- | ---- | ||
<b><span style="color:red">Lösningen</span></b> är publika <b><span style="color:red">accessmetoder</span></b>. Det finns tre sorters accessmetoder: | <b><span style="color:red">Lösningen</span></b> är publika <b><span style="color:red">accessmetoder</span></b>. Det finns tre sorters accessmetoder: | ||
− | + | <b> | |
− | # Get-metoder | + | # Get-metoder |
− | # Set-metoder | + | # Set-metoder |
− | # Strängrepresentationsmetoder | + | # Strängrepresentationsmetoder |
− | </big> | + | </b></big> |
</div> | </div> | ||
Versionen från 27 november 2022 kl. 09.55
<< Agenda | Genomgång | Dagens övningar | Nästa lektion >> |
3.1 Accessmetoder
Inkapslingens konsekvenser
Inkapsling innebär inkluderingen av privata datamedlemmar i sitt program.
Konstruktorn löser problemet med initieringen av privata datamedlemmar. Men:
Problem som kvarstår:
Hur ska privata datamedlemmar ändras efter initieringen när de är oåtkomliga?
Hur ska de läsas, hur ska de skrivas efter initieringen?
Lösningen är publika accessmetoder. Det finns tre sorters accessmetoder:
- Get-metoder
- Set-metoder
- Strängrepresentationsmetoder
Klassen Empl
Programmet GetSet
Ett körexempel
Vad är Property?
Property är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.
Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.
Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.
Klassen EmplP
Programmet Property
Körexempel: samma som ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.